عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران:شهرک‌سازی با انگیزه تامین منافع شخصی و سیاسی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تهران:شهرک‌سازی با انگیزه تامین منافع شخصی و سیاسی

علی صدری عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن تجارت استان تهران در خصوص نیاز کشور به احداث شهرک‌های جدید صنعتی به «جهان‌صنعت» گفت: در سال‌های اخیر ظرفیت موجود در شهرک‌های صنعتی خصوصی و دولتی پاسخگوی نیاز متقاضیان و سرمایه‌گذاران بوده اما افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید زمین در شهرک‌های صنعتی و سرعت گرفتن واگذاری‌ها باعث شده در ماه‌های اخیر تا حدی نیاز به شهرک‌های صنعتی جدید در برخی مناطق احساس شود و طبیعتا احداث شهرک صنعتی در چنین مناطقی لازم است.

صدری ادامه داد: اگرچه احداث شهرک صنعتی در مناطق با قدرت جذب سرمایه‌گذار و به صورت سنجیده کار درستی به ‌شمار می‌رود اما متاسفانه در بسیاری موارد روند احداث شهرک صنعتی در کشور از این حالت خارج می‌شود و گاهی افرادی سودجو اقدام به دریافت مجوز برای تاسیس شهرک صنعتی بخش خصوصی می‌کنند اما هدف اصلی از این موضوع کسب سود و تبدیل اراضی منابع طبیعی و کشاورزی به زمین صنعتی و افزایش ارزش‌افزوده روی قیمت زمین تنها با برند شهرک صنعتی بخش خصوصی و تامین منافع شخصی است.

وی افزود: گاهی نیز مسوولان دولتی با دلایل سیاسی و همچنین برای دستاوردسازی در دوران مدیریت خود اقدام به دریافت مجوز تاسیس شهرک صنعتی در یک شهر و استان خاص می‌کنند در حالی که منطقه یادشده نیازی به شهرک صنعتی ندارد و در واقع سرمایه عظیمی با این طرح‌های نسنجیده از میان می‌رود و در نهایت نیز به هدف اصلی اشتغالزایی و توسعه صنعتی منجر نمی‌شود.

صدری در ادامه به وجود ظرفیت‌های خالی در شهرک‌های صنعتی موجود در عین کمبود زمین برای سرمایه‌گذاران جدید اشاره کرد و گفت: برخی از افرادی که اقدام به احداث واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کرده‌اند به دلایل مختلف از جمله مشکلات اقتصادی تعطیل شده‌اند اما از آنجا که مالکیت زمین در اختیار فرد خریدار است نمی‌توان انتظار داشت که زمین یا واحد تولیدی خود را به سرمایه‌گذار جدیدی واگذار کنند.

وی افزود: برخی از واحدهای تعطیل موجود در شهرک‌های صنعتی نیز توسط بانک مصادره شده‌اند که در زمینه این واحدها اگر بانک همکاری کند امکان واگذاری این زمین‌ها به سرمایه‌گذاران جدید وجود دارد.

صدری در ادامه به ساخت شهرک صنعتی در یک منطقه براساس تنها یک مزیت موردی اشاره کرد و گفت: گاه شاهد اظهارنظرهایی همچون پیشنهاد احداث شهرک صنعتی در یک منطقه به‌دلیل وجود یک مزیت همچون معدن هستیم که چنین کاری مشمول حال مثل آوردن گاو برای یک لیوان شیر است. در بسیاری موارد یک معدن نیاز به احداث یک یا در نهایت چند واحد فرآوری در کنار خود دارد و منطقی نیست برای احداث چند کارخانه اقدام به تاسیس شهرک صنعتی با هزینه‌های گزاف زیرساخت همچون مسطح کردن زمین، حفر چاه آب، اختصاص برق، خیابان‌کشی، زه‌کشی، آتش‌نشانی، واحد خدماتی و تصفیه‌خانه، روشنایی و… کرد.

وی افزود: همچنین لازم است مسوولان علاوه بر توجه به احداث واحدهای جدید به تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی موجود نیز مبادرت ورزند که البته این موضوع در شرایط فعلی در حال پیگیری است و تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی فعلی کشور متوقف نشده است.

فهرست