نامه ی سرگشاده رییس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به معاون اول ریاست جمهوری در خصوص بررسي رويكرد بانك مركزي در تغيير بسته حمايتي هيأت وزيران به بسته رياضتي

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. نامه ی سرگشاده رییس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به معاون اول ریاست جمهوری در خصوص بررسي رويكرد بانك مركزي در تغيير بسته حمايتي هيأت وزيران به بسته رياضتي

جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری
معاون اول محترم ریاست جمهوری
موضوع: بررسي رويكرد بانك مركزي در تغيير بسته حمايتي هيأت وزيران به بسته رياضتي
با سلام و احترام
پیرو سیاست گذاری هاي مربوط به عملياتي كردن و تشویق طرح ملی اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی در راستای استمرار فعاليت(رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی و ایجاد اشتغال جدید) در سال حمایت از کالای ایرانی و تحقق اهداف عالیه اقتصاد مقاومتی مطابق فرمايشات عالمانه مقام معظم رهبري، باستحضار می رساند بانک مرکزی، نقشه وامدهی به بنگاههای کوچک و متوسط را بر خلاف سیاستهای تشویقی و رفع محدودیتهای اعمال شده در سال 95، در بخشنامه جدید خود در سال 97 بر خلاف روال گذشته، روش ناعادلانهاي را طراحی كرده و با اعمال تصمیمات شتابزده و تغییر الگوی سال 95 ،رسالت این بسته تشویقی را از انتفاع به بخش تولید و صنعت خارج نموده است. بانک مرکزی در این بخشنامه برخلاف اهداف اقتصاد مقاومتی، مجدداً با اجراء قوانین یکطرفه و اجراء شروط سنگین و اعمال محدودیت در بانک ها، زمينههاي مربوط به توقف پرداخت تسهیلات براي رونق تولید و اشتغال زایی در کلیه واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور را فراهم كرده است.
موارد مندرج در متن مصوبه با عنوان “دستورالعمل تامین مالی بنگاههای متوسط و کوچک” با شماره 81160/96 مورخ 20/3/1396، علي الخصوص 5 تبصره اضافه شده به ماده(3) مصوبه مذكور با اهداف كلي اقتصاد مقاومتي و توسعه و تثبيت اشتغال بنگاهها مغايرت دارد. تبصرههاي مذكور بدون رعايت مراحل قانوني مصوبه هيأت محترم وزيران در سال 1395، توسط بانك مركزي اضافه و دست کاری شده است و سدي را بر سر راه توسعه فضاي كسب و كار ايجاد كرده است.
پيشنهاد مشخص اين است كه “دستورالعمل تامین مالی بنگاههای متوسط و کوچک” همانند سال 1395 كه با اهداف عاليه ابلاغی مقام معظم رهبري و تأكيد ايشان بر حمايت از کالای ایرانی و توسعه اقتصاد مقاومتي و تحقق هدف توليد و اشتغال زايي همخواني دارد، اعمال و اجرا گردد. متأسفانه تصميم بانك مركزي در اعمال تغييرات سليقه اي با اهداف نظام، رهبري، دولت و مجلس شوراي اسلامي در توسعه فعاليت بخش خصوصي مغايرت و تضاد دارد و موجبات دلسردي را براي كارآفرينان فراهم ميكند. به نظر مي آيد در فضايي كه تحريم هاي ظالمانه توسط قدرت هاي نامشروع و بانكهاي خارجي به كشور تحميل ميگردد، تصميمات اين چنيني بانك مركزي به مثابه تحريم داخلی است که از تحریم های خارجی اثرگذارتر است و بر پيكر نحيف اقتصاد كشور سايه افكنده است.

بدون شك چنين روشي با اهداف رشد و توسعه كشور در چارچوب سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي مغايرت دارد و اين مفهوم را به ذهن تداعي ميكند كه بانك مركزي برغم تأكيدات مكرر نظام بر “تدوين بسته هاي حمايتي” به ” تهيه و تدوين بسته هاي رياضتي” اقدام ميكند. بنابراين اقتصاد ايران براي مستاصل شدن ديگر به تحريم هاي خارجي نياز ندارد.
لذا با توجه به قوانین موجود و مصوبه هیأت دولت در شماره 18599 مورخه 19/02/95 ، اقدام اخیر بانک مرکزی، خلاف قانون فضای کسب و کار و مصوبه اهداف کارگروه اقتصاد مقاومتی است لذا از آن مقام محترم استدعا دارد جهت نجات بنگاههای متوسط ،کوچک و جلوگیری از بهانه جویی بانک ها در پرداخت “تسهیلات رونق تولید و اشتغال و همچنین صدور ضمانت نامه بانکی و گشایش اسنادی اعتبار داخلی (LCداخلی) خرید دین و غیره” نسبت به اصلاح ماده 3 و حذف 5 تبصره تحمیلی مندرج در اين ماده از دستورالعمل خلق الساعه تأمین مالی بانک مرکزی و رفع محدودیت ایجاد شده و اجرای این دستورالعمل همانند سال 95 براساس مصوبه هیات وزیران اقدام عاجل مساعدت گردد . در خاتمه پیشنهادات زیر براي جايگزيني تبصره های ماده 3 و اصلاح موارد مربوطه به حضورتان ایفاد می گردد.
1. کلیه واحدهای تولیدی – صنعتی کوچک و متوسط متقاضی تا سقف زیر 30 میلیارد ریال مشمول کامل مصوبه هیأت وزیران به شماره 18599 مورخ 19/02/95 گردد. مسئوليت رسيدگي به ارقام بيشتر از 30 ميليارد ريال در اختیار بانک ها و مشمول تبصره هاي در خواستي بانك مركزي باشد.
2. صدور هر گونه “ضمانت نامه – گشایش اسناد اعتباری داخلی (LC داخلی ) و پرداخت تسهیلات – خرید دین” تا سقف 30 میلیارد ریال مشمول مصوبه هیات وزیران گردد.
3. براي تسریع و تسهیل در صدور مجوزهای پرداخت تسهیلات واحدهای تولیدی و صنعتی، مراتب با نظر نهایی و تایید کارگروه ستاد تسهیلات استان مربوطه و استعلام از تشکل های مربوطه اعمال گردد.
4. پرداخت تسهیلات خرید دین – گشایش اسناد اعتباری داخلی با صدور ضمانت نامه از طرف صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک به عنوان وثیقه مورد قبول، تا سقف 30 میلیارد ریال در وجه بانک های عامل و دارای تفاهم نامه با صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک وزارت صنعت، معدن و تجارت مشمول مصوبه 18599 هیات وزیران شود.
پیشاپیش از حسن توجه و بذل عنایت آن مقام محترم در جهت تأیید و تمکین به فرمایشات عالمانه مقام معظم رهبری در راستای احیاء و رشد صنایع کوچک و متوسط در سال حمایت از کالای ایرانی سپاسگزاری می گردد.

 

با احترام مجدد
سید علی صدری

 

فهرست