طلا

افزایش ۶ دلاری قیمت طلا در معاملات آسیایی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. افزایش ۶ دلاری قیمت طلا در معاملات آسیایی
طلا در معاملات آسیایی روز دوشنبه تحت تاثیر تقاضا برای خرید فیزیکی این فلز که روز جمعه به کمترین قیمت در پنج ماه و نیم گذشته سقوط کرده بود، اندکی افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۲۱۴.۱۸ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه حداکثر یک درصد کاهش یافته بود و به ۱۲۰۳.۵۲ دلار رسیده بود که پایین ترین قیمت از ۳۰ ماه مه بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۳ درصد افزایش یافت و در ۱۲۱۳.۲۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه ۸.۲۰ دلار یا ۰.۷ درصد کاهش یافته و در ۱۲۰۸.۷۰ دلار بسته شده بود.

طلا هفته گذشته بیش از یک درصد سقوط کرده و دومین کاهش هفتگی متوالی را رقم زد.

به گفته دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانکی ANZ، قیمتهای پایین علاقه به خرید در بازار فیزیکی را بدنبال داشته است با اینهمه قوی‌تر شدن ارزش دلار که به بالاترین سطح در ۱۳ سال اخیر صعود کرده است، بهبود قیمت طلا را دشوارتر می کند. وی در ادامه افزود: این احتمال وجود دارد که قیمتها در چند هفته منتهی به نشست کمیته بازار آزاد فدرال، به پایین ۱۲۰۰ دلار سقوط کنند.

شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می کند، در معاملات روز دوشنبه در ۱۰۱.۲۰۰ واحد ثابت بود و همچنان در بالاترین سطح از سال ۲۰۰۳ به این سو قرار دارد.

بر اساس گزارش رویترز، طلا از انتظارات فزاینده برای افزایش نرخهای بهره در نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا تحت فشار قرار گرفته است.

بازارها اکنون احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در ماه آینده را ۹۰ درصد ارزیابی می کنند.

ویلیام دادلی، رییس بانک فدرال نیویورک روز جمعه اظهار کرده بود واکنش بازار پس از دوران انتخابات ریاست جمهوری، تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخهای بهره در آینده نزدیک را تغییر نداده است. یک روز پیش از آن جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در برابر کمیته اقتصادی مشترک کنگره اظهارات مشابهی را بیان کرده بود.

طلا به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا فوق‌العاده حساس است، زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری این فلز را که بازدهی ندارد افزایش می‌دهند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone در یادداشتی نوشت: انتظار می رود طلا در برابر صعود بازارهای سهام، دلار قوی‌تر و نرخهای بهره بالاتر جهانی در کشمکش بماند.

آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا نشان داد سفته بازان شمار قراردادهای خرید طلا در بازار کامکس نیویورک را در هفته منتهی به ۱۵ نوامبر، برای نخستین بار در چهار هفته گذشته کاهش دادند. شمار قراردادهای خرید نقره هم کاهش داشت.

ذخایر صندوق “اس پی دی آر گولد تراست” که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، از ۹۲۰.۶۳ تن در پنج شنبه به ۹۱۵.۲۹ تن در جمعه کاهش یافت.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۵۳ درصد رشد کرد و به ۱۶.۶۷ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و ۹۲۱ دلار معامله شد و هر اونس پالادیم با ۰.۳ درصد کاهش، به ۷۲۲.۲۲ دلار رسید.

فهرست