بخش معدن حریف نظام بانکی نمی‌شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بخش معدن حریف نظام بانکی نمی‌شود
موضوع بالا بودن نرخ سود تسهیلات تولید برای واحدهای تولیدی که بارها از سوی فعالان بخش خصوصی معدن و صنایع معدنی مطرح شده بود، این بار از جانب وزیر پیشنهادی وزیر صنعت معدن و تجارت مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، پیش از این کارشناسان تولید و فعالیت مختلف صنعتی و معدنی در باره ویژگی وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرده بودند که در این میان بیش از قبل بجای فن‌محور بودن وزیر، خواستار حضور کسی در مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت  هستند که بتواند در مقام یک رایزن و هماهنگ کننده با دیگر وزارت خانه ها و نهاد ها  شرایط مناسبی را برای حوزه های تحت مدیریت خود فراهم کند که از جمله آنها تولید است.

در این میان بیژن پناهی زاده – رییس سازمان صنعت و معدن استان خوزستان – در این باره معتقد است که موضوع تجهیز و نوسازی تجهیزات یکی از مهم ترین اولویت‌های معدن است و در صدر خواسته‌های فعالان این حوزه قرار می‌گیرند و در کنار آن بحث تعامل با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر از اصلی ترین خواسته‌های حوزه معدن به شمار می‌رود.

رییس سازمان صنعت و معدن استان خوزستان با بیان این که گره‌های معدن باید در وزارتخانه‌های دیگر گشوده شود، اظهار کرد: بخش معدن مشکلاتی دارد که حل آن در وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی دیگر مانند وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان محیط زیست وجود دارد و انتظار می‌رود که وزیری که در این مسند قرار می‌گیرد قدرت چانه زنی بالایی با سازمان‌های دیگر داشته باشد و بتواند تعامل لازم را جهت پیگیری مطالبات و رفع موانع تولید و صادرات را انجام دهد.

حالا با وجود اظهار نظر هایی که از پیش در باره وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت انجام شده بود محمد شریعتمداری امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جلسه رای اعتماد با اشاره به برنامه‌های خود و آخرین وضعیت موجود در حوزه تولید، عنوان کرد: شاهد آن هستیم که در بخش‌های مختلف تسهیلات برای تولید گذاشته شده است، اما جدای از تخصیص تسهیلات، موضوع همخوانی تسهیلات با تولید باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی درباره‌ حوزه معدن و صنایع معدنی، اظهار کرد: به طور مشخص زمانی که نرخ سود تولید حوزه معدن و صنایع معدنی حدود ۱۰ درصد است معلوم است این بخش نمی‌تواند با تسهیلاتی که امروز با نرخ ۱۸ درصد ارائه می‌شود اقدام به تولید کند و برای ایجاد رونق در تولید و بهبود وضع حوزه معدن باید در ساختار بانک‌ها و تسهیلاتی که ارائه می‌شود تغییراتی اعمال شود.

اظهارات مطرح شده این نوید را می‌دهد که شریعتمداری توانسته باشد گره های بیرونی این بخش را درک کرده وبا رفتاری نزدیک به خواست بخش خصوصی سکان وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دست بگیرد.

فهرست