برداشت ۳۹۲ میلیون تن مواد معدنی از ۶۰۰۰ معدن فعال ایران

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. برداشت ۳۹۲ میلیون تن مواد معدنی از ۶۰۰۰ معدن فعال ایران

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برداشت ۳۹۲ میلیون تن مواد معدنی از ۶۰۰۰ معدن فعال کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، جعفر سرقینی در نشست با فعالان بخش معدنی استان اردبیل با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار پروانه بهره‌برداری معادن در کشور صادر شده است، گفت: در حال حاضر ۲۰۰۰ معدن در حال تجهیز و آماده‌سازی بوده و تعداد ۲۰۰۰ معدن نیز راکد و نیمه‌فعال هستند.

وی با بیان اینکه ۶۰۰۰ معدن دیگر فعال هستند، افزود: از این ۶۰۰۰ معدن فعال در سطح کشور ۳۹۲ میلیون تن مواد معدنی برداشت می‌شود.

سرقینی با بیان اینکه سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار صنایع معدنی از ایران صادر شده است، ادامه داد: در چهار ماه نخست سالجاری نیز صادرات صنایع معدنی به سایر کشورها سه میلیارد دلار بوده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارامیدواری کرد که تا پایان سالجاری میزان صادرات صنایع معدنی به ۹ میلیارد دلار افزایش یابد.

سرقینی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که فرصت مناسبی برای فعالان و سرمایه‌گذاران بخش معدن است، گفت: براساس تفاهم‌نامه‌های امضا شده و پذیرش هیات دولت، کسانی که تا پایان سال ۱۳۹۵ در حوزه معدن به دولت بدهی داشته و بدهی آنها مشمول جریمه شده است، اگر تا شش ماه آینده اصل بدهی خود را پرداخت کنند، جریمه‌ آنها بخشوده می‌شود.

سیدحامد عاملی – رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل – نیز با بیان اینکه بیش از ۱۹۶ پروانه بهره‌برداری از معادن در سطح استان اردبیل صادر شده است که ۱۹ نوع ماده معدنی از این معادن استخراج می‌شود، گفت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اردبیل به عنوان یکی از مراجع رسیدگی به مشکلات سرمایه‌گذاران بخش صنعت سال گذشته به صورت مرتب برگزار شده و مشکلات حوزه معدن نیز مورد بررسی و حل و فصل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه صنایع تولیدی مواد معدنی یکی دیگر از محورهای فعالیت بوده و در این راستا توانسته‌ایم سرمایه‌گذارانی را برای این موضوع جذب کنیم، افزود: طرح ساماندهی معادن شن و ماسه را نیز به وزارتخانه ارائه کرده‌ایم و به طور قطع بعد از ارائه ابلاغیه توسط وزارت صنعت، این طرح نیز با جدیت آغاز خواهد شد.

فهرست