تصمیم آمریکا در قبال ایران قمار بزرگی است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تصمیم آمریکا در قبال ایران قمار بزرگی است
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است تصمیم اتخاذ شده در مورد تمدید تحریم‌ها توسط مجلس سنای آمریکا وجهه این کشور را در عرصه بین المللی زیر سوال می‌برد و برای آن‌ها ریسک و قمار بزرگی‌ است، چرا که منافعی برای اروپا ندارد که بخواهد به آن تن دهد.

محمدرضا مودودی – معاون سازمان توسعه تجارت – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نگرانی‌های ایجاد شده در مورد تجارت خارجی ایران پس از تصمیم مجلس سنای آمریکا مبنی بر تصویب طرح تمدید تحریم های ایران که مغایر با برجام است، اظهار کرد: ما نیز به صورت جدی در حال پیگیری موضوع هستیم و حساب‌های مختلفی را در ارتباط با رفتارهای گوناگون آمریکا باز کرده‌ایم، اینکه آن‌ها چه نوع واکنش‌هایی از خود بروز خواهند داد و چگونه اعمال رفتار می کنند و ما هم برای هر یک از این مواضع برنامه‌های خاص خود را داریم.

ماجراجویی آمریکایی‌ها در برجام عامل آسیب به هویت ملی این کشور

وی ادامه داد: اتفاقی که در برجام رخ داد مبتنی بر یک رابطه بین‌المللی و شفاف جهانی بود و دنیا به خوبی این مسئله را درک کرد تا بر اساس آن مسائل مختلف مورد توافق طرفین قرار گیرد در نتیجه تصور ما بر این است که اتفاقی که در مورد آمریکا رخ داد و مسائلی که پس از انتخاب ریاست جمهوری آمریکا شاهد هستیم بیش از آن که مرتبط با موضوع ایران باشد، مرتبط با جایگاه آمریکا است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه اگر آمریکایی‌ها عاقلانه برخورد کنند و رفتار منطقی از خود بروز دهند و به فرآیند برجام احترام بگذارند، طبیعتا دنیا نیز چنین رویکردی را نسبت به آمریکا خواهد داشت، بیان کرد: اما اگر آن‌ها بخواهند در این بحث ماجراجویی کنند و رویکرد دیگری را داشته باشند، بیشترین آسیب را به هویت ملی کشور خود خواهند زد. یعنی قطعا این مسئله موجب تضعیف شدن جایگاه آن‌ها در سطح بین‌الملل خواهد شد و بعید می‌دانم که اروپایی‌ها و سایر کشورهای عضو ۵+۱ حاضر باشند پس از این فرآیند طولانی و نفس‌گیر که منتهی به برجام شد همه ملل را به خاطر یک کشور نادیده بگیرند و مجددا تابع رفتاری باشند که آمریکایی‌ها در طول دوران تحریم از خود نشان دادند.

نگران مصوبه مجلس سنای‌ آمریکا نیستیم

مودودی همچنین در مورد مصوبه مجلس سنای آمریکا در مورد تمدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی این کشور، تصریح کرد: ما نگران تصمیم اتخاذ شده در مجلس سنای آمریکا نیستیم چرا که بازار اصلی ما آمریکا نیست و می‌تواند با حفظ متحدان اروپایی و سایر کشورها شرایط خود را پیش ببرد هرچند در مورد برخی از مسائل از جمله موارد بانکی، این امکان وجود دارد که شرایط‌مان همچنان سخت باشد و باید برای آن رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم. طبیعتا در این مورد نیز در حال برنامه‌ریزی‌ هستیم ولی اعتقاد داریم که جنگ اقتصاد امروز یک نبرد واضح است و طبیعی است که آمریکایی‌ها دوست دارند ایران را تحت فشار قرار دهند و ما نیز می‌خواهیم بر اساس توانایی‌های خود و پتانسیل و ظرفیت‌هایی که داریم نشان دهیم که کشور ما تنها متکی به منابع نیست بلکه اندیشه‌های مختلفی را نیز دارد که می‌تواند در عرصه بین‌المللی رقابت پذیر باشد.

وی افزود: قطعا ما اعتقاد داریم که شرایط‌مان بهتر از دوران تحریم خواهد بود، به این دلیل که آمریکایی‌ها وجهه خود را در عرصه بین المللی زیر سوال می‌برند و به نظر من آن‌ها ریسک و قمار بزرگی را در این خصوص انجام می‌دهند و منافعی برای اروپا ندارد که بخواهد به این قضیه تن بدهد. چرا که خواسته‌های آمریکا یک طرفه است و به هیچ عنوان نگاه و مواضع اروپایی‌ها را مدنظر قرار نداده و حرمتی برای آن‌ها قائل نبود هاست.

بعید است اروپا زیر بار تصمیم آمریکا برود

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد واکنش اروپایی‌ها در قبال تصمیم یک طرفه آمریکا، عنوان کرد: باید منتظر باشیم و ببینیم اروپایی‌ها در قبال این بی حرمتی نسبت به مواضع آن‌ها چه واکنشی نشان خواهد داد هرچند بعید می دانم اروپا زیر بار این تصمیم‌گیری آمریکا برود. ما در دوره سخت تحریم نیز نشان دادیم که می‌توانیم شرایط خود را پیش ببریم و طی این ۱۲ سال، ‌۱۰.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۴ به ۴۲.۵ میلیارد دلار رساندیم؛ بنابراین می‌توانیم مسیر را طی کنیم و مسائل خود را رفع کنیم، چرا که ما مزیت‌های مطلقی را در داخل کشور داریم که مارا رقابت پذیر می‌کند و دنیا به این مزیت‌ها نیاز دارد.

مودودی ادامه داد: بهتر بود که دنیا با توجه به رویکرد مثبت ایران در زمینه برجام و رفتارهای خوشآیندی که در این خصوص از خود بروز داده است آن‌ها نیز همین حسن نظر را در دستور کار قرار داده و نشان می‌دادند به ایران به عنوان یک متحد در عرصه اقتصاد بین‌الملل نگاه می‌کنند. آمریکایی‌ها هیچ وقت در عرصه اقتصادی متحد ما نخواهند بود، مسئله‌ای که آمریکایی‌ها از آن ناراحت هستند این است که احساس کرده‌اند اروپا چراغ سبز بیشتری نسبت به ایران از خود نشان داده و به هیچ وجه از این بابت خوش‌حال نیستند.

فهرست