معدن

تفاهم‌نامه‌های معدنی با ۹ کشور جهان در دولت یازدهم

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. تفاهم‌نامه‌های معدنی با ۹ کشور جهان در دولت یازدهم
با وجود انتقادات فراوانی که در خصوص عدم حضور سرمایه‌گذار خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی می‌شود، گزارش عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) گویای این است که ایران توانسته است با شرکت‌های بزرگی از ۹ کشور جهان تفاهم‌نامه همکاری امضاء کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، براساس گزارش‌های ایمیدرو بعد از مذاکراتی که منجر به برجام شد، ایران توانست با کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، اتریش، چین، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، هند، ترکمنستان و افغانستان نسبت به همکاری در حوزه‌های معدن و صنایع معدنی اقدام به عقد قرارداد و تفاهم‌نامه کنند.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت های بزرگی مانند دنیلی ایتالیا اشاره کرد که در خصوص ساخت لوله‌های بدون درز، نبرد گرم و سرد فولاد و همچنین ساخت یک کارخانه کنسانتره سنگ آهن تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرده و همچنین در صنعت آلومینیوم نیز همکاری‌هایی را خواهند داشت و برای ایجاد واحدهای بیلت آلومینیوم، فویل و سیم و کابل با این شرکت تفاهم‌نامه‌ای امضاء شده است که در این تفاهم‌نامه در خصوص انجام آموزش‌های تخصصی و ایجاد یک شرکت مشترک فولادی نیز توافق شده است.

اس ام اس اینسنس (sms innse) و فاتا (FATA) نیز، دیگر شرکت های ایتالیایی است که در صنایع فولاد ایران به ویژه در صنایع پایین دستی و صنعت آلومینیوم و نیروگاه‌های مورد نیاز این صنعت با امضای تفاهم‌نامه‌ای، خواهان همکاری شدند.

شرکت های فرانسوی فیوز (Five s) و اکسنس (AXENS) به ترتیب برای ایجاد یک کارخانه آندسازی مورد نیاز صنعت آلومینیوم کشور و برای مطالعه امکان‌سنجی طرح پترولیوم کُک تفاهم‌نامه هایی را با ایران به امضا رساندند.

از اتریش نیز شرکت SCS در خصوص طرح الکترود گرافیتی، شرکت‌های POSCO و Daewoo از کره جنوبی برای ورود به صنعت فولاد ایران و شرکت های چینی سینول استیل ( sinosteel ) در کارخانجات ذوب آلومینیوم و NFC در زمینه‌ی فرآوری عناصر نادر خاکی و همچنین امینی و فناوری‌های معدنی با عقد تفاهم نامه هایی وارد خواهند شد.

از جمله دیگر همکاری های دیگر خارجی ایمیدرو باطرف های خارجی تفاهم‌نامه‌ این سازمان با شرکت نالکو هند است که رنگ و بوی صادراتی نیز دارد و به منظور احداث یک کارخانه مشترک آلومینیوم‌سازی با رویکرد صادراتی در سواحل جنوبی ایران به امضاء رسیده است.

در این میان می توان به توافق نامه هایی که جنبه آموزش و انتقلا تجربه و تکنولوژی را در خود دراد اشاره کرد که از جمله آنها تفاهم نامه به امضا رسیده با شرکت ماین تک (MINTEK) آفریقای جنوبی است که به منظور آموزش و انجام پروژه‌های مشترک با مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از واحدهای تحت پوشش ایمیدرو شروع همکاری خواهد کرد.

همچنین شرکت احداث صنعت از شرکت‌های تابعه ایمیدرو نیز با شرکت ساختمانی کنتینانتال ترکمنستان تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه صنعت سیمان آن کشور امضاء کرده است.

البته با وجود این ها برخی کارشناسان معتقد هستند که بستر ایده‌آلی برای سرمایه گذاران خارجی فرهم نشده و هنوز این تفاهم نامه ها در شرایط فعلی و با وضعیتی که در خصوص عدم ثبات هزینه ها و قوانین وجود دارد بالفعل نشدند.

این در حالی است که پیش از این نیز گفته شده بود که کار گروه ویژه ای برای رفع موانع سرمایه گذاری خارجی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تشکیل شده است تا در آن تصمیمات لازم جهت اصلاح قوانین و دیگر موارد مربوط به تسهیل سرمایه‌گذاری اتخاذ شود.

امیر خرمی شاد – معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو – در این باره گفته بود که در حال حاضر این کارگروه اقدام به شناسایی ۲۳ مورد از قوانینی کرده است که به طور مستقیم با سرمایه‌گذاری خارجی مرتبط است و نیاز به اصلاح دارد و قرار است در جلسات بعدی در خصوص بازنگری این قوانین تصمیم‌گیری شود.

فهرست