سیستم بانکی، عامل شکست کارت‌ اعتباری خرید کالاست

  1. خانه
  2. اخبار
  3. صنعت، معدن و تجارت
  4. سیستم بانکی، عامل شکست کارت‌ اعتباری خرید کالاست
بیش از ۱۰ ماه از اجرای طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی می‌گذرد ولی با وجود بخشنامه‌ها و تسهیلاتی که بعد از ابلاغ طرح جهت رونق آن در دست اجرا قرار گرفت هنوز این طرح در حالت اغماء قرار دارد که رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران دلیل آن را نظام بانکی کشور عنوان می‌کند.

محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارت اعتباری ویژگی خارق‌العاده‌ای ندارد، گفت: کارت اعتباری نوعی خدمات است که در همه جای دنیا به شکل معمول توسط بانک‌ها ارائه می‌شود اما در کشور ما به خاطر سودهای عجیب و غریب بانکی و جنس نظامی که در بانکداری ما وجود دارد تمایلی برای ارائه این نوع خدمات وجود ندارد که این عدم تمایل گریبان طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی دولت را هم گرفته است.

وی افزود: مشکل اجرای طرح کارت‌های اعتباری لزوما به دولت بر نمی‌گردد و در وهله اول نیاز است سیستم بانکی خود را اصلاح کند که بتوان انتظار خدماتی از این دست را از آنها داشت.

رییس خانه صنعت و معدن ایران درباره وضعیت تسهیلات صنعتگران گفت: شاهد هستیم بانک‌ها همچنان در حال ارتکاب تخلف در ارائه تسهیلات هستند و به کسی به عنوان یک مرجع نظارتی پاسخگو نیستند و عزمی هم برای اصلاح آن وجود ندارد. به طور نمونه صنعتگرانی داریم که ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند و به عنوان بدهکار بانکی معرفی شده‌اند و در حالیکه به عنوان بازپرداخت این وام ۲۰۰۰ میلیارد تومان را تاکنون برگردانده‌ و با محاسبات بانکی که انجام شده همچنان به عنوان بدهکار شناخته می‌شود و سیستم بانکی ۶۰۰۰ میلیارد تومان دیگر به عنوان جریمه دیرکرد و سود تسهیلات از وی طلب می‌کنند و این قبیل موارد مشکل اغلب صنعتگران است.

مرتضوی با بیان اینکه نیاز است بیشتر از اینکه قانون‌های حمایتی مختلف برای صنعتگران تصویب و ابلاغ شود ابتدا نظام بانکی مطابق با اهداف اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های رفع موانع تولید برنامه‌ریزی شود و مواردی همچون جریمه دیرکرد، سودهای بالای بانکی و … به عنوان مشکل اصلی صنایع خودنمایی نکنند.

فهرست