علی یزدانی

صنعتگران پشت در مجلس بنشینند!

  1. خانه
  2. اخبار
  3. صنعت، معدن و تجارت
  4. صنعتگران پشت در مجلس بنشینند!
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این روزها باید صنعتگران و فعالان اقتصادی پشت درب مجلس بنشینند، چرا که پس از تصویب برنامه ششم کاری نمی‌توان انجام داد

به گزارش ایسنا، علی یزدانی امروز (سه شنبه) در مراسم نکوداشت حمایت از صنایع کوچک که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: باید برای رفع مشکلات موجود در صنعت به یک راهکار واحد برسیم و در این راستا به صورت همگرا با هم حرکت کنیم.
وی افزود: مشکل بزرگی مانند جنگ نظامی را با عزت و اقتدار پشت سر نهادیم، قطعا در این اوضاع اقتصادی نیز به هدف نهایی دست خواهیم یافت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در کشور حدود ۸۰هزار صنایع کوچک وجود دارد، گفت: دولت با وجود انباشتی از مشکلات، شبانه روز در حال تلاش گسترده برای رفع این مشکلات و معضلات است.
وی به بنرهایی که در تهران تحت عنوان اینکه شش ماه از برجام گذشت، اما اتفاقی نیفتاد اشاره و خاطر نشان کرد: آن آقایانی که در ۱۰ – ۱۲سال قبل در هشت سال از دولتشان تصمیمات شورای امنیت را کاغذ پاره توصیف می‌کردند، مشکلات را فراروی صنعت قرار دادند حالا چگونه انتظار دارند مشکلات تولید در شش ماه بر طرف شود، در تمام فناوری‌های روز از دنیا عقب افتاده‌ایم. در سال‌های قبل دلال‌های متعددی برای گشایش ال سی‌ها با چرخش‌های چند کشور حداقل ۱۰درصد مبلغ را طلب می‌کردند.
مدیر عامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: برای شنیدن حرف تولیدکنندگان و صنعتگران به استان‌های مختلف سفر کردم تا از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شوم. در سه ماه گذشته به ۳۱استان کشور سفر کردم و به بیش از ۷۰۰نفر در دفتر پاسخ دادم. باید مشکلات را در داخل حل کنیم، چرا که از بیرون کسی به ما کمک نخواهد کرد.
یزدانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری که بدون مبنا انجام و حمایت شود دچار مشکل خواهد شد، ادامه داد: در داخل شهرک‌های صنعتی در ۷۸۰شهرک و ناحیه صنعتی کشور ۳۷هزار واحد صنفی مستقر است که از این تعداد هفت هزار واحد آن تعطیل شده است. ۵۸درصد این تعطیلی‌ها در دولت قبل اتفاق افتاده در حالی که ۴۲درصد آن در دولت های سازندگی و اصلاحات و تدبیر و امید بوده است. البته هر مشکلی که ایجاد شده در حال حاضر توسط ما باید مرتفع شود.
وی ادامه داد: اکنون باید برای برنامه ششم راهکارهایی از سوی صنعتگران تهیه و در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده شود. در این روزها باید صنعتگران و فعالان اقتصادی پشت درب مجلس بنشینند چرا که پس از تصویب برنامه ششم کاری نمی‌توان انجام داد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فضای بیرون اصفهان علیه اصفهان است و همه اصفهان را یک استان برخوردار می‌دانند، ادامه داد: در تبریز بین مسئولان و نخبگان در بخش خصوصی امنیت و همگرایی وجود دارد و نوع نگاه به سرمایه گذاران بیرونی در خارج از استان باعث انجام کارهای بزرگ شده است.
وی خطاب به حاضران در جلسه اظهار کرد: تمام افرادی که امروز مشکلات خود را در قالب یک نامه ارایه دهند، با تمام آنها تماس گرفته می‌شود و مشکلاتشان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
یزدانی افزود: واحدهای صنعتی در چند سال گذشته به جهت شرایط رکود به تعهدات خود عمل نکرده‌اند که این موضوع در نهایت منجر به ۴۰۰میلیون تومان جریمه شد. در راستای سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و در چهارچوب منویات مقام معظم رهبری جرائم صنایع کوچک و متوسط مشمول ۹۰درصد تخفیف و بخشودگی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در برخی موارد نیاز به اصلاح قانون است، گفت: هر مجموعه‌ای که درخواست شهرک صنعتی خصوصی بدهد در حداقل زمان برای او مجوز صادر می‌شود و تمام مزیت‌های شهرک‌های صنعتی دولتی را خواهند داشت.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ارتقای رقابت پذیری صنایع کوچک و متوسط با نگاه به صادرات از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: تحقق اقتصاد مقاومتی مرهون قوای قضاییه، مقننه، اصحاب رسانه و نیز تشکل‌های صنفی و صنعتی است. برای اقتصاد مقاومتی همه باید به میدان عمل وارد شوند. تحقق اقتصاد مقاومتی برای همه آحاد ملت و همه زمان‌ها است.
یزدانی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۱۲هزار بنگاه و واحد صنعتی به چرخه صنعتی برمی‌گردند، اضافه کرد: ۱۲۴طرح با حجم سرمایه گذاری ۱.۴میلیارد دلار به تصویب هیئت سرمایه گذاری کشور رسیده که از این تعداد طرح، ۵۴طرح راه اندازی شده و ۷۰طرح در دست اجراست.
وی اضافه کرد: موجی که به تبع حضور دولت تدبیر و امید و به ویژه پس از برجام شکل گرفته، بزرگ و ستودنی است. ۸۲تفاهم نامه بین المللی مشترک با طرف ایرانی تحت نظر وزارت صنعت، منعقد شده که تاکنون ۲۹مورد آن اجرایی شده است.
یزدانی اضافه کرد: در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته مجوزهای صادر شده در حوزه صنفی و پروانه‌های بهره برداری در حوزه صنعت به ترتیب ۵۸و ۱۵درصد رشد داشته است

فهرست