نعمت زاده:‌ تحقق نیمی از اشتغال برنامه ششم منوط به تکمیل طرح های وزارت صنعت است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نعمت زاده:‌ تحقق نیمی از اشتغال برنامه ششم منوط به تکمیل طرح های وزارت صنعت است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس مکاتبه رسمی با ستاد اقتصاد مقاومتی، این وزارتخانه توانایی دارد امسال در قالب برنامه ششم توسعه با تکمیل 6 هزار طرح نیمه تمام، امکان 450 هزار شغل را که نیمی از برنامه اشتغال است، فراهم سازد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا نعمت زاده» امروز (شنبه) در نشست خبری که به مناسبت روز ملی صنعت ومعدن (دهم تیرماه) در ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: طرح های دارای پیشرفت 60 درصدی می توانند در چارچوب این هدف شکل اجرایی به خود گیرند.
وی اضافه کرد: در دوره سه ماهه امسال یک هزار و 100 واحد تولیدی تکمیل شد و پروانه بهره برداری گرفت.

** ادغام وزارت صنایع ومعادن با بازرگانی بجا بود
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد ادغام وزارتخانه های صنایع و معادن با بازرگانی بجا بود و قبل از فعالیت دولت یازدهم، عملیات تجمیع آن صورت گرفته بود.
وی گفت: شکل اجرایی ادغام در این دولت انجام شد و نتایج این مهم به شکل تدریجی آشکار می شود.
به گفته وی، همچنین انتزاع وظایف وزارت صنعت از جهاد کشاورزی نیز در دولت یازدهم تحقق یافت و آیین نامه مربوط به آن نیز تدوین و مصوب شد.

** هفت طرح فولادی ظرفیت 5.6 میلیون تنی فراهم می سازد
به گزارش ایرنا، هریک از هفت طرح فولاد استانی در سپیددشت (چهارمحال وبختیاری)، نی ریز (فارس)، شادگان (خوزستان)، میانه (آذربایجان شرقی)، سبزوار (خراسان رضوی)، قائنات (خراسان جنوبی) و بافت (کرمان) 800 هزار تن ظرفیت دارد و در دست اقدام است.
نعمت زاده درباره این هفت طرح فولاد استانی توضیح داد: این طرح ها در دولت یازدهم فعال شد و با گشایش اعتبار 2 میلیارد یورویی بتدریج تکمیل می شوند و قرار است تا شهریورماه امسال 2 تا سه طرح تکمیل و راه اندازی شود.
به گفته وی، با بهره برداری از این طرح ها در مجموع پنج میلیون و 600 هزار تن به ظرفیت فولاد سازی افزوده می شود.

** سرمایه گذاری مشترک خارجی در بخش خودرو
نعمت زاده قیمتگذاری خودرو تولید مشترک ایران و پژو را بدون ارتباط به وزارت صنعت دانست و گفت: واقعیت این است که 2 تا سه سرمایه گذاری مشترک در زمینه خودرو صورت گرفته و این موضوع برای نخستین بار تحقق یافته است.
به گزارش ایرنا، پژو 2008 به عنوان نخستین محصول مونتاژ شده در شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران ‌خودرو و پژو یا همان شرکت ایکاپ است. این خودرو را می‌توان نخستین محصول مونتاژ داخلی پس از برجام دانست که حاصل قرارداد ایران‌خودرو و پژو است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: پیشتر برنامه تولید این خودرو برای اواخر امسال در نظر گرفته شده بود اما تولید را زودتر آغاز کردند و 2 ماه پیش خط تولید افتتاح شد.
وی گفت: انتظار می رود تا اول سال آینده تولید خودرو یاد شده به روال اصلی خود برسد.

** هیچ قیمتی برای پژو 2008 تعیین نشد
نعمت زاده اضافه کرد: تاکنون هیچ قیمتی برای خودرو پژو 2008 تعیین نشده و هرکس اعلام کند، نادرست است و قیمت کاذب و مصنوعی برای آن معین نمی شود و در عین حال قیمتگذاری دولتی نیز نخواهد شد و نرخ براساس عرضه وتقاضا تعیین می شود.
به گفته وی، «وزارت صنعت معتقد است اکنون تولید باید افزایش پیدا کند و موضوع فعالیت قطعه سازان نیز در این بخش اهمیت بسزایی دارد».

** شورای رقابت به اشتباه وارد قیمتگذاری خودرو شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: شورای رقابت در برخی موارد پذیرفته است به بحث قیمتگذاری وارد نشود، زیرا موضوع باید در قالب عرضه و تقاضا تعیین شود.
وی تصریح کرد: شورای رقابت باید سیاستگذاری قیمت را انجام دهد نه تعیین قیمت. این شورا به اشتباه در قیمتگذاری وارد شده و خروج از این مساله دشوار است.

** استقبال ایران از صادرات خدمات فنی ومهندسی به قطر
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره همکاری های اقتصادی ایران و قطر گفت: پارسال حجم صادرات ایران به قطر 100 میلیون دلار شد.
این مسوول ادامه داد: با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی در سال 2022 شرکت های صادر کننده خدمات فنی ومهندسی ایران می توانند با طرف های قطری در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند.
وی اضافه کرد: تحریم کشورهای همسایه قطر ضد دوحه نمی توان نتیجه موفقی باشد، زیرا تحریم ضد جمهوری اسلامی ایران نیز نشان داد اینگونه اقدام ها بی فایده است.
نعمت زاده افزود: ایران در هر بخشی مانند امور زیربنایی، همکاری های هوایی، دریایی و تجاری که قطر تمایل داشته باشد، آماده توسعه مناسبات است.

** تاکید با خودروسازان خارجی برپایه 30 درصد صادرات
نعمت زاده درباره تفاهمنامه شرکت رنو فرانسه با ایران گفت: شرکت رنو پیش از این با ایران همکاری داشته و در قرارداد کنونی مسائل 2 طرف به خوبی دیده نشده است. اکنون تاکید بر صدور 30 درصد خودرو تولیدی است و این امر به عنوان یک الزام در قرار داد پیش بینی شده است.
به گفته وی، قرار است یک هیات از این شرکت برای مباحث مطرح بین 2 طرف به ایران بیایند تا مشکلات برطرف شود.

** پایان 97؛ پایان عمر پراید در ایران
وزیر صنعت، معدن و تجارت توقف یکباره تولید خودرو پراید را نادرست خواند و گفت: در آغاز فعالیت دولت یازدهم یعنی نیمه سال 1392 70 درصد تولیدات شرکت تولیدکننده پراید به این خودرو اختصاص داشت. این رقم پارسال به 34 درصد رسید و امسال 28 درصد، به این ترتیب تولید انواع دیگر خودرو در این واحد صنعتی افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: پراید تاکنون استانداردها را اجرایی کرده اما با استانداردهای جدید که سازمان ملی استاندارد آن را مصوب ساخته است، نمی تواند تطبیق یابد و بنابراین آخر عمر پراید از نظر تولید، پایان سال 1397 است.
به گزارش ایرنا، بخش صنعت و معدن یکی از گسترده ترین زمینه های اقتصادی است و حدود یک سوم اقتصاد کشور را شامل می شود.
نرخ رشد صنعت از وضعیت منفی 10.5 درصد در 1391 (سال پایان عملکرد دولت دهم) به 6.5 درصد رشد در 1395 (سال پایان عملکرد دولت یازدهم) رسید که عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت را در چهار ساله گذشته نشان می دهد.

فهرست