نقطه‌نظر صادقی درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نقطه‌نظر صادقی درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت
معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح تفکیک این وزارتخانه اظهار کرد: برای تفکیک این وزارتخانه نیاز به لایحه دولت و تصویب مجلس وجود دارد، اما به شخصه هنوز نشنیده‌ام که دولت در این زمینه لایحه‌ای داشته باشد.


یدالله صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه پاسخگویی به این موضوع در حیطه وظایف او نبوده و اطلاع دقیقی از این مسئله ندارد، گفت: آنچه می‌توان گفت آنکه مباحث کارشناسی در این جهت زیاد است، اما به طور کلی آنچه در کشورهای مختلفی مانند کره که شاید ما بخواهیم اقتصادمان به پویایی مانند آنها باشد، تجربه شده گویای آن است که وزارت صنایع، معادن و بازرگانی معمولا به صورت متمرکز فعالیت می‌کند.

صادقی همچنین عنوان کرد: به شخصه تاریخ تحولات دستگاه‌های تولیدی کره را مورد بررسی قرار داده و این را می‌دانم که اکنون وزارت بازرگانی این کشور اگر چه نام وزارت بازرگانی دارد، اما در کل بخش تولید و تجارت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون وزیر صنعت، همچنین اظهار کرد: به هر صورت مدل‌های مختلفی در دنیا وجود دارد، اما شاید نکته‌ای که موجب طرح موضوع تفکیک این وزارتخانه شده، بحث تفکیک وظایف تنظیم بازاری کالاهای کشاورزی از وزارتخانه ما به وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وی ادامه داد:شاید به جهت اینکه وزارتخانه جهاد کشاورزی یک وزارتخانه تولیدی محسوب شده و بیشتر در  امور تولید تخصص دارد، عده‌ای موضوع تفکیک را مطرح کنند.

صادقی در پایان گفت: در واقع معتقدان به تفکیک باور دارند که اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود این امکان وجود دارد که یک وزارتخانه به صورت فرابخشی امور را فراتر از دو وزارتخانه بخش تولید (وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی) بررسی کرده و نفع بیشتری را برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. شاید این پایه تفکر مطرح‌کنندگان این طرح باشد که همان طور که اشاره شد به شخصه اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم، اما این را می‌دانم که برای پیگیری این موضوع لازم است از سوی دولت در این حوزه لایحه‌ای به مجلس ارائه شود.

فهرست