هر کالایی ازسامانه جامع انبارها نگذرد، قاچاق محسوب می‌شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. هر کالایی ازسامانه جامع انبارها نگذرد، قاچاق محسوب می‌شود
 مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به راه اندازی سامانه «شناسه کالا» و سامانه «جامع انبارها» در آینده نزدیک، هشدار داد: هرکالایی که پس از عملیاتی شدن این 2 سامانه وارد چرخه توزیع شود اما از آنها عبور نکند، قاچاق محسوب می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، «عباس تابش» امروز (یکشنبه) افزود: ساماندهی نظام توزیع بار متشکل از 10 سامانه مجزاست که همگی باید ایجاد و با هم مرتبط شوند تا این قانون به‌طور کامل اجرا شود.
به گفته این مسئول، در گام نخست قرار است در این هفته یا نهایت هفته آینده 2 سامانه از این تعداد با عنوان های سامانه شناسه کالا و سامانه جامع انبارها به بهره‌برداری برسد.
وی بیان داشت: هر کالایی که پس از آغاز فعالیت این سامانه در کشور تولید یا از مجاری قانونی وارد کشور شود، پس از ثبت همه مشخصات، یک شناسه دریافت می‌کند.
تابش ادامه داد: از انبارداران خواسته شده است در سامانه جامع انبارها ثبت‌نام کنند؛ بر این اساس، وقتی کالای تولیدی یا وارداتی دارای شناسه وارد چرخه حمل‌ونقل شود، شناسه آن کالا و شناسه انباری که کالا به آنجا فرستاده می‌شود ثبت و بارنامه صادر خواهد شد.
وی تصریح کرد: هر کالایی که پس از عملیاتی شدن 2 سامانه شناسه یاد شده وارد چرخه توزیع شود و از این آنها عبور نکند، قاچاق محسوب می شود و افرادی که برای حمل‌ونقل و نگهداری این کالاها مشارکت کنند معاونت در قاچاق داشته‌اند.
مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این سامانه به دنبال شناسایی کالاهای مباح یعنی کالاهایی که روال طبیعی تجارت قانونی کشور را طی کرده‌ و وارد چرخه توزیع می‌شوند هستیم و بقیه کالاها قاچاق تلقی خواهند شد.
وی گفت: شناسایی اینکه کالا از کجا می‌آید و از کدام گلوگاه وارد کشور می‌شود، وظیفه وزارت صنعت نیست، بلکه اگر کالاهایی از طریق گمرک، مناطق آزاد، کولبری یا ته لنجی وارد شده و از این سامانه ها عبور نکنند، ارگان‌های مرتبط باید به شناسایی و ساماندهی آنها بپردازند.
تابش یادآور شد: از این به بعد برخورد با قاچاق، کار ما نیست و دستگاه‌های متولی خودش را دارد که براساس قوانین موجود کشور، کالای قاچاق را تعقیب و بررسی و با آن برخورد می‌کنند.
وی همچنین مهلت ثبت نام در سامانه جامع انبارها را تا 15 اردیبهشت عنوان و توصیه کرد افراد نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
این مقام مسئول وزارت صنعت افزود: در طول این هفته یا هفته بعد، ایجاد ارتباط وب‌سرویس میان گمرک و سازمان راهداری آغاز می شود؛ در این شرایط کار برای کسانی که ثبت‌نام نکرده‌اند، سخت‌تر خواهد شد و ممکن است در فرآیند حمل کالا یا انبارداری با مشکلاتی مواجه شوند.
وی خاطرنشان کرد: اضافه شدن این 2 سامانه به فرایند حمل و توزیع کالا، به‌منزله افزایش مجوزها و موانع کسب‌وکار این حوزه‌ها نیست، بلکه یک عامل تسهیل‌کننده برای تجارت کشور است.
تابش تاکید کرد: بزرگترین مانع کسب‌وکار برای تولیدکنندگان و واردکنندگان ایرانی، قاچاق کالا و ورود کالاهای بی هویت به کشور است؛ این سامانه ها برای مقابله با این پدیده بسیار کارآمد خواهد بود و شرایط تجاری را برای کسانی که روال طبیعی تجاری را در داخل کشور رعایت می‌کنند یا تولیدکننده داخلی هستند، تسهیل می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: سامانه جامع انبارها هیچ مجوزی نمی‌خواهد و محدودیتی هم برای کسب‌وکار قانونی هیچ‌کسی ایجاد نمی‌کند. سامانه شناسه کالا هم فقط چند دقیقه و آن‌هم برای نخستین باری که یک کالا تولید یا وارد می‌شود، وقت می‌گیرد.

فهرست