معدن

هنوز یک دلار هم سرمایه خارجی در معدن جذب نشده است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. هنوز یک دلار هم سرمایه خارجی در معدن جذب نشده است
خبر ایجاد کارگروه ویژه برای رفع موانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در حالی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام شد که دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی معتقد است که مشکل سرمایه گذاری در کشور ریشه‌های عمیق‌تری دارد و هنوز هیچ یک از شرکت‌های خارجی شروع به همکاری و سرمایه گذاری نکردند.

کامران وکیل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که ریسک سرمایه‌گذاری در ایران بالاست گفت: در حال حاضر می‌توان گفت که با تمام هیاهوهایی که صورت می‌گیرد هنوز هیچ یک از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام نکردند و در حوزه‌هایی مانند اکتشاف حتی یک دلار هم سرمایه جذب نشده است.

وی با بیان این که شرایط برای تولید برای سرمایه‌گذاری مساعد نیست، عنوان کرد: تا امروز سال‌ها است که در دولت‌های مختلف موضوع تسهیل ورود سرمایه‌گذاران خارجی مطرح و برای آن کمیته های مختلفی تشکیل می‌شود و هیچ اتفاقی هم نمی افتد، ولی در مقابل می بینیم که در این سال‌ها کشور هایی مانند سنگاپور و ترکیه متحول می‌شوند، در حالی که ما همچنان در حال تشکیل کمیته‌های تسهیل ورود سرمایه گذاران به داخل کشور هستیم.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی ادامه داد: وقتی شاهد هستیم کسی که به عنوان میهمان از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت دعوت می‌شود و با روادیدی که از جانب وزارت امور خارجه صادر می‌شود به ایران می‌آید، با عناوین مختلف دستگیر و راهی زندان می‌شود، چطور می‌توان انتظار داشت شرکت‌های سرمایه‌گذار که بازار خود را رصد می‌کنند ریسک سرمایه گذاری در ایران را بالا برآورد نکنند و راحت وارد بازار شوند.

مسیر طرح های سیمان و فولاد بن‌بست است

وکیل در ادامه با اشاره به برخی پروژه‌های بزرگ مانند طرح‌های سیمان و فولاد تصریح کرد: در زمانی که طرح‌های سیمانی در حال اجرا و احداث بود، ما هشدار دادیم و کسی گوش نکرد. ما هم به لحاظ ایجاد ظرفیت‌های بیش از نیاز و هم موقیعت مکانی واحدهای سیمانی هشدار داده بودیم و حالا می بینیم که علیرغم هیاهویی که در آن زمان وزارت صنعت، معدن و تجات در این باره به راه انداخت، واحدهای سیمانی یکی یکی تعطیل می‌شوند.

وی ادامه داد: حالا متاسفانه شاهد آن هستیم که همین اتفاق هم برای فولاد در حال تکرار شدن است. در حالی که بارها گفته شده است که فولاد نیاز به آب دارد و کارخانه‌های فولادی نباید از 50 کیلومتری سواحل فاصله بیشتری داشته باشند، اما می بینیم در اماکنی مثل یزد و … که آب خوردنشان به زحمت تامین می‌شود کارخانه‌های فولاد بر پا شده و این یعنی علیرغم تمام گفته‌ها این مسیر بن بست همچنان طی می‌شود.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی در ادامه یکی از اصلی‌ترین مشکلات پیش رو را دولتی بودن اقتصاد و تصمیمات اقتصادی و معدنی دانست و عنوان کرد که با وجود شرکت‌های دولت و با وجود برخی تصمیماتی که بدون توجه به کار شناسی‌ها و تجربیات بخش خصوصی اتخاذ می شود این چرخه اصلاح نخواهد شد و با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت جذب سرمایه مناسبی از خارج از مرز ها بر روی طرح های داخلی صورت بگیرد.

فهرست