۱۹ درصد صنایع شهرک‌های صنعتی تعطیل‌ هستند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ۱۹ درصد صنایع شهرک‌های صنعتی تعطیل‌ هستند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۹ درصد بنگاه‌ها و واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور تعطیل‌ هستند.

‌به گزارش ایسنا، علی یزدانی – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – در بازدید از شهرک صنعتی بروجرد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در مجموعه وزارت صنعت، معدن، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی دنبال می‌شود حضور در مجموعه شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های مختلف است تا از نزدیک با تولیدکنندگان و صاحبان صنایع آشنا و برای رفع مشکلات آنها تدابیری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه ۹۵۲ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که سهم لرستان ۲۱ شهرک است، افزود: امروز در بازدید از شهرک‌های صنعتی لرستان متوجه شدیم که علیرغم انجام زیرساخت‌ها برخی واحدها در بحث تصفیه‌خانه و فاضلاب و مبلمان شهری و زیباسازی شهرک‌ها با مشکلاتی مواجه‌اند البته عمده مشکلات آنان بانکی و سازمان مالیاتی است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: در همه استان‌های کشور ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه ستاد تسهیل شکل گرفته که مجموعا در کل کشور ۹۹۷۷ بنگاه در قالب طرح رونق با تسهیلات ۷۴۰۰ میلیارد تومان عقد قرارداد شدند و سیستم بانکی این مبلغ را پرداخت کرده است. البته این تسهیلات با شرایط مصوب شورای پول و اعتبار بوده است.

وی گفت: مقرر شده ۷۵۰۰ بنگاه تا پایان امسال از تسهیلات و شرایطی که مهیاست استفاده کنند. بخشی از بانک‌ها به صورت مستقیم که مشکلی نداشتند شرایط اعتباری آنها به گونه‌ای بوده که با آنها همکاری کرده‌اند.

یزدانی افزود: از سه واحد شهرک صنعتی در شهرستان بروجرد از همه امکانات و تجهیزات استفاده شده اما مشکل عمده آنان امور مالیاتی است که باید رسیدگی شود، با سازمان مالیاتی کشور که همراه و همگام با تولید است در مورد تأمین سرمایه ثابت برای بنگاه‌هایی که هیچ مشکلی ندارند صحبت شده و هر آنچه که در استان وجود دارد و قابل حل باشد انجام گیرد و هر آنچه قابل حل نیست از طریق وزارت صنعت پیگیری می‌شود.

وی گفت: این سه واحد در شهرستان بروجرد ظرفیت صادرات دارند که یکی از آنها زاگرس‌پوش بوده و در حوزه پوشاک کار می‌کند و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

این مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق پوشاک در کشور مطرح است این واحد می‌تواند پاسخگوی نیاز باشد چراکه مواد اولیه آن از تولیدات داخل است و بازار بسیار مناسبی دارد.

یزدانی اضافه کرد: در واحد زاگرس‌پوش ۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند و طرح توسعه آن می‌تواند کارگشا باشد و برای این مهم ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه اختلاف شرکا، مشکل بازار و پرداخت نشدن تسهیلات از عمده مشکلات بنگاه‌هاست، افزود: نمی‌توان نسخه واحدی برای آنان پیچید بلکه باید متناسب با مشکلات‌شان نسخه پیچیده شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در تمامی بنگاه‌هایی که در شهرک‌ها مستقرند مشکلات شناسایی شده و با دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور، سازمان مدیریت، مهندسین و شرکت‌های مشاور مذاکراتی داشتیم تا نسخه‌ای برای حل مشکلات آنان پیچیده شود و به آنان شش ماه فرصت داده تا مشکلات‌شان حل شود.

وی بر توجه به آموزش تأکید کرد و گفت: امسال بنا داریم ۱۰۰ هزار نفر را آموزش دهیم و توجه به آموزش، تحقیق و توسعه، بازار، توجه به علم مدیریت از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند بنگاه‌ها را از این وضعیت خارج کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بخشی از این بنگاه‌ها پروانه صنعتی دارند اما خالی از ماشین‌آلات و امکانات هستند و تبدیل به انبار شده‌اند که درصدد شناسایی آنها هستیم تا پروانه آنها را باطل کنیم و در مقابل بنگاه‌هایی که می‌توانند در واحدهای تولید فعالیت بیشتری داشته باشند تقویت کنیم.

وی گفت: برای رسیدن به توسعه و ایجاد اشتغال باید تقاط قوت و ضعف دیده شوند نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود.

یزدانی اضافه کرد: سیاست وزارت صنعت بر رفع ایرادات واحدهای صنعتی است که این ایرادات مربوط به دیروز و امروز نیست.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۲۰۰ بنگاه کوچک ما در سطح کشور صادراتی هستند و ۳۸۸ خوشه صنعتی را شناسایی کرده‌ایم.

فهرست