فرسودگی ناوگان و بازاریابی ضعیف، چالش‌های بازار سنگ کشور

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. فرسودگی ناوگان و بازاریابی ضعیف، چالش‌های بازار سنگ کشور

معاون امور معدنی وزارت صمت از فرسودگی ناوگان معدنی و بازاریابی ضعیف در حوزه سنگ کشور انتقاد کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از مهر، اسدالله کشاورز در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات با بیان اینکه سنگ تراورتن محلات بعد از حدود ۵ سال ثبت جهانی شد، اظهار کرد: به جز محلات ۸ عنوان برند جهانی در معادن کشور از جمله گچ سمنان و سنگ عقیق نمین اردبیل به ثبت رسیده و این فرآیند، برای شناساندن و معرفی پتانسیل‌های ویژه کشور ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایران ما جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه معدنکاری است، اضافه کرد: رتبه کشور در تولید و ذخیره گچ، اول است و در مس، رتبه ۴ و ۵ جهان، مربوط به ایران است.

کشاورز با بیان اینکه ایران تا سال ۹۱ واردکننده فولاد بود، گفت: در حال حاضر در تولید فولاد، بین ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داریم و سال گذشته ۶.۵ میلیون تن فولاد خام از کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: در حوزه سیمان، مصرف کشور ۶۵ میلیون تن است و تولیدکننده ۷۵ میلیون تن سیمانیم که بر این اساس، ظرفیت خالی ما ۱۰ میلیون تن است و هیچ مشکلی در این عرصه احساس نمی‌شود. در برنامه‌ریزی انجام شده برای ساخت واحدهای مسکونی که رئیس جمهور وعده دادند، هیچ مشکلی برای تأمین سیمان وجود نخواهد داشت.

فعالیت بیش از ۶۴۰۰ واحد سنگبری در کشور

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۶۴۰۰ واحد سنگبری در کشور عنوان کرد: از مجموع ۲۲۰۰ معدن سنگ تزئینی در کشور حدود ۱۴۰ معدن در محلات قرار دارد.

معاون امور معدنی وزارت صمت گفت: مشکل اصلی در حوزه تجارت سنگ، بازاریابی ضعیف است، درحالی که 50 درصد فعالیت اقتصادی، مربوط به مارکتینگ است.

وی ادامه داد: ماشین‌آلات این حوزه نیز فرسوده‌اند. کارخانه‌هایی که واحدهای فرآوری را به‌روز کرده‌اند، اندک هستند و هنوز به سبک سنتی جلو می‌رویم، به همین دلیل، بازاریابی ما نیز ضعیف پیش می‌رود.

انتقاد معاون وزیر از فرسودگی ناوگان معدنی

معاون امور معدنی وزارت صمت با اشاره به وضعیت نامناسب ترانزیت محصولات و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی گفت: فرسودگی ناوگان معدنی وحشتناک است، به طوری که هنوز بولدوزر ۶۰ ساله در حال فعالیت است. البته در ۶ ماه گذشته، بخشنامه واردات ۳۰۰ دستگاه جدید با توان بالا با مدل ساخت زیر ۱۰ سال نوشته و اجرا شده و توانستیم سفارش خوبی هم برای تولیدکنندگان داخلی بگیریم. این روند ادامه دارد تا بتوانیم در آینده ناوگان را بهسازی و نوسازی کنیم.

فهرست