فعال صنعتی: سود بالای بانکی و تبادل دشوار مالی مهمترین مشکل صنعت قطعات خودروست

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. فعال صنعتی: سود بالای بانکی و تبادل دشوار مالی مهمترین مشکل صنعت قطعات خودروست

«امید حکمی» امروز در حاشیه برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو (سبک و سنگین) و ماشین آلات تهران در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: در گذشته شرکت هایی مانند «پرکینز» انگلیس به دلیل ترس از آمریکا، تولیدات خود را با ترس و احتیاط در اختیار ایران قرار می دادند اما اکنون با اجرای برجام، مشکلات کاهش یافته است.
این فعال اقتصادی تاکید کرد با وجود این، مسائل و مشکلات بانکی همچنان پابرجاست و ادامه داد: جایگزینی برای بسیاری از قطعات خودرویی در داخل وجود ندارد، بر این اساس به واردات آنها نیازمندیم، موضوعی که در چند سال گذشته در پی اعمال تحریم های اقتصادی، با 15 تا 25 درصد افزایش هزینه همراه بوده است.
به گزارش ایرنا، پس از دستیابی به برجام در بیست و سوم تیرماه 1394، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه 2231، به طور رسمی از این توافق حمایت کرد و با گنجاندن آن در حقوق بین الملل، عمل به این توافق را به صورت یک قانون، الزام آور دانست.
برجام از بیست و ششم دی ماه 1394 اجرا شد و همچنان در مرحله پیاده سازی تعهدها قرار دارد.
حکمی که شرکت متبوعش تامین کننده قطعات لازم برای شرکت های ایران خودرو (بخش خودرو لیفتراک)، تراکتورسازی تبریز و شرکت موتورسازان است، گفت: عمده فعالیت این شرکت در امر واردات است و 70 درصد واردات نیز به موتور پرکینز مربوط است؛ موتورهای دیزلی که روی ژنراتورها، لیفتراک ها، تراکتورها و … نصب و راه اندازی می شوند.
وی ادامه داد: پیش از تحریم ها قادر به تامین منابع مالی خود با استفاده از ریفاینانس بودیم اما با تحریم های اقتصادی این موضوع منتفی شد و به استفاده از سرمایه های شخصی روی آوردیم.
به گزارش ایرنا، اعتبار اسنادی ریفاینانس (یا یوزانس داخلی) نوعی تسهیلات اعتباری است که در چارچوب یک خط اعتباری کوتاه مدت برقرار شده میان 2 بانک یا موسسه مالی تحت یک قرارداد اعطا می شود.
از راه این خط اعتباری وجه کالای مورد معامله بین خریدار و فروشنده در زمان معامله اسناد حمل به صورت نقدی به فروشنده پرداخت می شود. سپس بانک گشایش کننده، وجه پرداخت شده به فروشنده توسط بانک کارگزار را یک سال بعد به همراه بهره آن از خریدار دریافت و بازپرداخت می کند.
مدیر بازرگانی شرکت «دانا تجارت توانا» از نرخ بالای سود تسهیلات بانکی گلایه کرد و گفت: استفاده از وام و تسهیلات در مقایسه با بازگشت سرمایه، از سود دهی لازم برخوردار نیست؛ در حالی که رقابت در بازار زیاد است و برای حفظ مشتریان باید بتوانیم محصول خود را با قیمت پایین تر تولید کنیم.
وی اضافه کرد: وجود نوسان های زیاد قیمتی و بهای شناور مواد اولیه، یکی دیگر از چالش های پیش ماست، البته کیفیت مواد اولیه در سال های اخیر دستخوش تغییر چندانی نشده است.
حکمی تاکید کرد به سبب نبود کنترل کیفی بویژه در زمینه مواد اولیه و زمان تولید، برخی تولیدکنندگان داخلی از خطوط قرمز استاندارد عبور می کنند و در این زمینه به کنترل بیشتری نیاز است.

فهرست