کاهش 30 درصدی تولید گندم در اردبیل/خروج گندم از استان ممنوع است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. کاهش 30 درصدی تولید گندم در اردبیل/خروج گندم از استان ممنوع است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کاهش 20 تا 30 درصدی تولید گندم در استان اردبیل خبر داد.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط خاص اقلیمی که در مناطق سردسیری و گرمسیری شاهد آن بودیم با یک کاهش 20 تا 30 درصدی تولید گندم در سطح استان روبرو هستیم.

وی نمونه این شرایط خاص اقلیمی را سرمای اواخر فروردین در دشت اردبیل، وزش بادهای گرم در شمال استان و همچنین برخی از تغییرات جوی رخ داده در جنوب استان اعلام و خاطرنشان کرد: عملیات برداشت گندم در شمال استان به اتمام رسیده و مراکز خرید و کارگزاران همچنان کار خرید از کشاورزان را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به خرید تضمینی 153 هزار تن محصول گندم در شمال استان در دو ماه گذشته اشاره کرد و گفت» با اتمام برداشت گندم در شمال استان برداشت این محصول در مناطق سردسیری به ویژه دشت اردبیل و جنوب این استان آغاز شده است.

نیکشاد ادامه داد: مراکز خهید ما در سه طیف مشخص کار خرید گندم را به شکل شبانه‌روزی از کشاورزان انجام می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنیم در مرکز و جنوب استان با توجه به سرمازدگی و پراکنش باران کاهش تولید اتفاق بیفتد که البته در سبد تولید گندم ما چندان تاثیرگذار نخواهد بود.

وی در مورد پرداخت بهای گندم خریداری شده از زارعین نیز گفت: با ارسال اسامی به بانک عامل به سرعت عملیات پرداخت بهای گندم خریداری شده به زارعین انجام می‌شود و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشاورزان خواست؛ تا محصولات خود را به مراکز خرید تحویل دهند و از فروش آن به دلالان جلوگیری کنند.

نیکشاد بیان کرد: اگر کشاروزی بخواهد گندم خود را انبار کند باید مشخصات انبار را در سامانه صمت به ثبت برساند تا به عنوان متخلف و محصول قاچاق محسوب نشده و مستوجب اعمال قانون نشود.

وی ادامه داد: براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار خروج گندم، حتی گندم نیم‌دانه از استان ممنوع است و پلیس راه و شرکت‌های حمل و نقل از هرگونه حمل گندم خودداری کرده و اجازه این کار را نخواهند داد.

فهرست