بهره برداری از 5 سد تا پایان دولت یازدهم

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بهره برداری از 5 سد تا پایان دولت یازدهم

رحیم میدانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با بهره برداری از یک طرح طی هفته جاری در استان کرمانشاه و دیگر طرحهای آبی تا 2 هفته آینده، دولت یازدهم به تعهدات خود در بخش سدها عمل کرده است.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم 23 سد در 16 استان با حجم ذخیره بیش از 4 میلیارد مترمکعب و با تنظیم 3.4 میلیارد مترمکعب به بهره برداری رسیده است.
میدانی در پاسخ به نگرانی کارشناسان و فعالان محیط زیست در خصوص سد سازی گفت: اگر مسائل زیست محیطی به درستی ارزیابی شود، هیچ تعارضی بین سد سازی و محیط زیست نیست.
به گفته وی در این خصوص برای اجرا و سازه های عمرانی بخش آب و نیرو کارهای مهمی انجام شده است که در دولت های قبلی سابقه نداشت.
میدانی یادآور شد: در دولت یازدهم از منابع تجدید پذیر 11 میلیارد مترمکعب آب به عنوان حقابه بخش محیط زیست در نظر گرفته شد که در هیچ دولتی سابقه نداشت.
به گفته وی، کارشناسان و متخصصان وزارت نیرو از حامیان اصلی حفاظت محیط زیست هستند، از این رو با به رسمیت شناخته شدن این حقابه، آب تعیین شده رها سازی می شود و هیچ نگرانی در حوزه حفاظت محیط زیست وجود ندارد.
وی افزود: هم اکنون 70 سد کشور در دست مطالعه یا اجرا می باشد که با اصول صیانت از منابع آبی و محیط زیست، تعدادی از طرحها مورد بازنگری قرار گرفته است.
به گفته وی، در این بخش هیدرولوژی به روز شده و اثر تغییر اقلیم نیز مد نظر قرار دارد و حدود یک میلیون هکتار از شبکه هایی که قرار بود در پایاب این سدها اجرایی شود، تعدیل شد.
وی در پاسخ به این پرسش ایرنا که چرا برخی از طرحهایی که وزارت نیرو مانند طرحهای جاده های جایگزین سد و نیروگاه کارون 4 اجرا می کند، بهره برداران مانند وزارت نیرو برای نگهداری آنها اقدام نمی کنند؟، افزود: وزارت راه و شهرسازی برای خود استانداردهایی دارد، به طور مثال تا وقتی که گارد ریل یا علائم جاده ای نصب نمی شود، طرح ها را تحویل نمی گیرد و به نظر می رسد نیز حق با این وزارتخانه است.
وی یادآور شد: در این زمینه به دلیل اینکه این جاده ها مورد استفاده مردم قرار می گیرد، باید نظر کارشناسان وزارت راه و شهرسازی در خصوص نصب علائم جاده ای و راهداری نیز تامین شود.
به گزارش ایرنا، با حضور معاون وزیر نیرو، بهره برداری از نخستین پل کابلی انتقال نفت و گاز ایران در دریاچه سد کارون 4 بهره برداری شد.
این پل با هدف عبور ایمن نفت خام از روی دریاچه سد کارون 4 برای پالایشگاه‌های تهران، تبریز و اصفهان، احداث گذرگاه ایمن برای عشایر کوچرو منطقه که با زیرآب رفتن پل قدیمی «مروارید» دچار مشکل شده بود، کاهش خطرات زیست‌ محیطی عبور نفت خام از بستر دریاچه، امکان اتصال روستاهای دو طرف دریاچه سد و امکان انتقال گاز به روستاهای دو سمت دریاچه سد کارون 4 در دورافتاده ‌ترین مناطق استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری ساخته شده است.
اجرای 27 کیلومتر مسیر خطوط لوله نفت و گاز بصورت روگذر و 9 کیلومتر به صورت زیرگذر، اجرای پل به طول 380 متر، عرض 9.2متر، با 3 پایه و 2 پایلون و با دهانه میانی به طول 210 متر و به وزن تقریبی یک هزار و 900تن از ویژگی های این طرح است.
این طرح در 200 کیلومتری شهرکرد و در مرز استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری واقع است.

فهرست