رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران میگوید درحالی که در ایران محصولات بسیار باکیفیتی تولید میشود، در معرفی این محصولات به بازارهای جهانی موفق نبودهایم.
به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، در آستانه آغاز به کار بزرگترین نمایشگاه صنعت ساختمان ارمنستان، نشست هیات تجاری ایرانی با مسئولان مرکز سرمایهگذاری ایرانیان در این کشور برگزار شد.
تحریم کالاهای ترک از سوی ارمنستان، فرصتی برای ایران
علی کریمیان شیرازی، مدیر شرکت بینالمللی آرک در این نشست گفت: ارمنستان برای بازار ایران، کشوری استراتژیک است و به دلیل هممرز بودن با ایران و عضویت در اتحادیه اوراسیا، میتواند پل ارتباطی جذاب و سکوی پرتاب بسیار خوبی برای بازرگانان ایرانی باشد.
وی افزود: درحالی که ایران با اکثر کشورهای همسایه، در سالهای گذشته تنشهای اقتصادی، سیاسی و مرزی داشته، ارمنستان تنها کشوری است که در ۴۰ سال اخیر، روابط پایدار با جمهوری اسلامی ایران داشته است و به همین دلیل، سرمایهگذاری در این کشور و ورود به بازار آن میتواند برای ایرانیها جذاب باشد.
کریمیان شیرازی ادامه داد: از سوی دیگر، این کشور به تازگی و به دلیل مسائل سیاسی، ورود کالاهای ترک را تحریم کرده است و کالاهای ترک دیگر وارد این کشور نمیشود. در حال حاضر ۲۲۵۰ کالا آزاد است و این آمادگی در بازار این کشور وجود دارد که این کالاها از ایران وارد ارمنستان شود.
ارمنیها کالاهای باکیفیت ایران را نمیشناسند
در این نشست، سید امین شوریده، رئیس مرکز دائمی صادرات و سرمایهگذاری ایران در ارمنستان گفت: مرکز دائمی صادرات و سرمایهگذاری ایران در ارمنستان تقریبا یک سال است در ارمنستان فعالیت میکند و ۳ ماه است که با حضور سفیر ایران در ارمنستان افتتاح و فعالیت آن، رسمی شده و در حال حاضر تنها مرکزی است که از طرف وزارت امور خارجه ایران، مجوز فعالیتهای تجاری در ارمنستان دارد.
وی ادامه داد: هدف اصلی ما در این مرکز، جذب سرمایهگذار در ارمنستان برای پروژههای عمرانی ایران است و در این زمینه تجربههای موفقی در حوزه دستگاههای تولید میوه خشک و حوزه تولید خودرو داشتهایم. البته برای پیدا کردن سرمایهگذار، ابتدا باید محصولات ایرانی را معرفی کنیم، خارجیها فروش این محصولات را انجام دهند و اگر راضی بودند، در تولید مشارکت میکنند.
شوریده توضیح داد: تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد رنگ ارمنستان را شرکت رنگ الوان ایران تامین میکند. کاشی، سنگ و سرامیک ایران هم در اینجا بازار دارد اما این بازار، بیشتر از طریق واسطهها تامین میشود. متاسفانه سیاست ایران، تقویت صادرات به ارمنستان نبوده و ارمنستان هم با هوشمندی، کالاها را از درب کارخانه در ایران و با قیمت پایین خریداری میکند و به بازار خودش میآورد. درواقع وقتی ما برنامه صادرات نداشته باشیم، خارجیها با قیمت دلخواه، کالا را از درب کارخانه خریداری میکنند. به عنوان مثال حدود ۴۰ درصد کلید پریزهای لاکچری اینجا از شرکت ایران الکتریک تامین میشود اما در اینجا، آرم این شرکت را از روی محصولات برمیدارند.
وی یادآور شد: بعد از فروپاشی شوروی بازار ایران در ارمنستان، بیشتر از محصولات مناطق مرزی (جلفا و نوردوز) تامین شده که آنها هم محصولات زیرزمینی و زیرپلهای و اکثرا بیکیفیت بودهاند. به همین دلیل دید مردم ارمنستان نسبت به بازار ایران، بازاری با کالای ارزانقیمت و بیکیفیت است و در صورتی کالای ایرانی را خریداری میکنند که پولشان به کالای ترکی و اروپایی نرسد.
شوریده افزود: ما به عنوان نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی ایران در ارمنستان، وقتی کالاهای این صندوق را که نانو و گران هستند، عرضه میکنیم، میگویند جنس ایرانی باید ارزان و بیکیفیت باشد. کالاهای ایرانی در بازار ارمنستان، حتی از اجناس چینی هم ارزانتر است و حتی کالاهای دانشبنیان ما هم قربانی این نگاه شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه هموطنان ما در جلفا و نوردوز، برندهای خوب ایرانی را به این کشور نیاوردهاند و ارمنیها اصلا با محصولات تهران و مرکز آشنا نیستند. به همین دلیل وقتی سال گذشته، مسئولان این کشور از جمله وزیر اقتصاد و رئیس سندیکای کارفرمایان آنها به ایران آمده بودند، از دیدن خطوط تولید ایران بسیار تعجب کرده بودند و میگفتند ما نمونه این محصولات را فقط در آمریکا دیدهایم.
شوریده با تاکید بر اینکه باید تولیدکنندههای بزرگ ما با ارمنستان ارتباط بگیرند تا دید این کشور نسبت به محصولات ما تغییر کند، افزود: البته ایرانیها هم معتقدند ارمنستان جمعیت کمی دارد و بازار ۳ میلیون نفری این کشور، ارزش سرمایهگذاری ندارد، درحالی که این کشور با بازار ۲۰۰ میلیون نفری اوراسیا در تماس است. درواقع ارمنیها خیلی بهتر از ایرانیها میتوانند با روسها کار کنند.
وی با اشاره به مرز ۴۵ کیلومتری ایران و ارمنستان گفت: سالهاست بحث ارتباط ریلی دو کشور مطرح است و یک گپ ۷۵ کیلومتری بین راهآهن دو کشور وجود دارد. ظاهرا قراردادی هم در این زمینه بسته و قرار شده ایران این راهآهن را بسازد. اگر این خطآهن راه بیفتد، ورق برمیگردد و مساله به طور کلی فرق میکند.
آمادگی شرکت شهرکهای صنعتی برای معرفی محصولات ایرانی در بازارهای خارجی
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران از آمادگی این سازمان برای معرفی تولیدات ایران در بازارهای جهانی خبر داد.
صابر پرنیان با بیان اینکه فضای تولید در ایران به ویژه در دو سه سال اخیر نسبت به ۳۰ سال گذشته متحول شده است، اظهار کرد: واردات حدود ۳۵۰۰ قلم کالا از دو سال پیش ممنوع شده و در این سالها، داخلیسازی شد.
او با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه تولید ایران در حال رخ دادن است، ادامه داد: تولیدات ما هم قیمت رقابتی پیدا کرده و هم کیفیتش افزایش یافته است، اما به نظر میرسد ما نتوانستهایم محصولات خودمان را خوب معرفی کنیم.
پرنیان یادآور شد: سال گذشته هیاتی از اتاق بازرگانی روسیه به ایران آمده بود که ما آنها را برای بازدید به شهرک صنعتی شمسآباد بردیم. آنها از برخی واحدهای صنعتی ما بازدید کردند و باور نمیکردند که این خطوط تولید متعلق به ایران است.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران با بیان اینکه واحدهای تولیدی ما از صادرات میترسند، گفت: مجموعه شهرکهای صنعتی کشور از لحاظ ساختاری، پشتیبانی مالی و توسعه بازار و صادرات کشور، خیز جدیدی برداشته و از واحدهای تولیدی در زمینه بازاریابی حمایت میکند. متاسفانه ما از امکاناتی که داریم، کمتر استفاده کردهایم درحالی که برای نمایشگاه دائمی ارمنستان، میتوانیم از واحدهای تولیدی و صنعتی حمایت مالی برای حضور در نمایشگاه داشته باشیم و همچنین میتوانیم از مطالعات بازار آنها حمایت کنیم.
پرنیان ادامه داد: از سوی دیگر به نظر میرسد نگاه رایزنهای اقتصادی کشور ما، دولتی است درحالی که باید این نگاه خصوصی شود و از ظرفیت کسانی که آشنا به امر تولید و کارکشته این حوزه هستند، بیشتر استفاده شود.
وی با بیان اینکه آمادهایم کالاهای باکیفیت و برندهای مشهور ایران به ویژه کالاهای تهران را به بازار ارمنستان معرفی کنیم، افزود: آمادگی داریم تمام تمهیدات لازم را برای ارتباط واحدهای تولیدی کشورمان با بازار کشور ارمنستان فراهم کنیم چراکه بازدید ما از بازار ایروان نشان داد تفاوت بسیار زیادی بین تولید ایران و بازار ایران در این کشور وجود دارد و فرصت بسیار خوبی برای کالاهای ایران در بازار ارمنستان فراهم است. ما در حوزه تولید بیدار شدیم و در سالهای تحریم، تولید ما تکان خورده است، اگر از این فرصت استفاده نکنیم و به بازار دنیا متصل نشویم، اشتباه کردهایم.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران یادآور شد: در دو سال گذشته بیش از ۱۰ هیات تجاری خارجی از واحدهای صنعتی ما بازدید کردهاند و روزی که میخواستند از ایران بروند، نظرشان نسبت به تولیدات ایران کاملا تغییر کرده بود. درواقع ما در تولید مشکلی نداریم بلکه در معرفی آن مشکل داریم.