رئیس خانه صنعت و معدن جوانان در گفت و گو با فولادنیوز: چه كساني جز دولت در حادثه معدن گلستان سهم داشتند؟

  1. خانه
  2. اخبار استان گلستان
  3. رئیس خانه صنعت و معدن جوانان در گفت و گو با فولادنیوز: چه كساني جز دولت در حادثه معدن گلستان سهم داشتند؟

حادثه ریزش معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت، در حالی تنور انتخاباتی کشور را داغ کرده است که برخی از دلواپسان دم انتخابات وقوع این رخداد را دستاویزی برای رسیدن به اهداف خود کرده اند. اما واقعا چه کسی مسئول ماجراست؟ این پرسش را با رئیس خانه صنعت و معدن جوانان در میان گذاشتیم او می‌گوید نمی‌توان دولت را مقصر ماجرا دانست.

سید علی صدری در گفت و گو با فولادنیوز با اشاره به سیاه نمایی‌هایی که از سوی برخی از مسئولان در خصوص مقصره جلوه دادن تیم دولت در حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت صورت می‌گیرد گفت: براساس قوانین حاکمتی حاکمیت معادن در ید جامعه حاکمیتی است، از این رو حقوق حاکمیت برداشت از معادن به حساب مستقیم دولت واریز می‌شود.

رئیس خانه‌ي صنعت و معدن جوانان با بیان این که مقصره جلوه دادن دولت در حادثه ریزش معدن زمستان یورت اقدامی غیر اخلاقی است تصریح کرد: دولت به تنهایی مقصر اصلی این حادثه نیست. چرا که دستگاه‌های نظارتی و بهره برداری که از معادن سود می‌برند مقصر اصلی این حادثه هستند.

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان، با بیان این که حادثه ریزش معدن در ایران برای نخستین بار نیست که در کشور رخ می‌دهد تصریح کرد: به دلیل عدم رعایت استاندردهای ایمنی این اولین و آخرین باری نیست که شاهد وقوع چنین رخدادهایی در کشور هستیم. اما اکنون شاهد هستیم که به دلیل نزدیک شدن به انتخابات عده ای با سیاه نمایی در تلاش هستند که وزارت صنعت و معدن را تضعیف کنند.

وی در ادامه با بیان این که برداشت از معادن به دو شیوه خصوصی و دولتی صورت می‌گیرد تصریح کرد: در شیوه نخست بخش خصوصی به صورت مستقیم نسبت به اکتشاف معادن اقدام می‌کند و از طریق فضایی که اکتشاف کرده است پروانه بهره‌برداری را اخذ می‌کند. اما در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری از معادن در بخش دولتی مستقیم شرکت‌های تابعه دولت اقدامات اولیه کتشاف را انجام می‌دهند، از این رو نقش دولت براساس قانون نقش نظارتی است.

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان، بابیان این که خطر ریسک پذیری در حوزه استخراج از معادن بسیار بالاست تصریح کرد: مدیر و پیمانکار معدن به عنوان بخش نظارتی براساس امکان سنجی‌های صورت گرفته خطرهای ریسک پذیری را بررسی می‌کند و آنها را در اختیار معدنچیان قرار می‌دهد.

صدری، با بیان این که چندین نهاد و وزارتخانه در استخراج و بهره برداری از معادن نقش دارند تصریح کرد: در حال حاضر وزارت صنعت و معدن در زمینه بهره برداری، وزارت کار در زمینه تامین نیروی کار و همچنین منابع طبیعی و وزارت راه و شهرسازی نیز در زمینه استخراج از معدن نقش دارند.

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان، با بیان این که پیمانکار معدن بیشترین نقش را در وقوع حادثه معدن دارد تصریح کرد: پیمانکار به منظور برداشت از معادن باید توانمندی‌های خود را از قبل اعلام کرده باشد. بنابراین در صورتی که حادثه ریزش معدن به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی از سوی پیمانکار باشد وی باید محاکمه قضایی شود.

فهرست