رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران: خبر تعطیلی کارخانه ها سیاه نمایی است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران: خبر تعطیلی کارخانه ها سیاه نمایی است
این روزها ادعای تعطیلی واحدهای تولیدی در رسانه های مخالف دولت زیاد شنیده می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حسن روحانی؛ بسیاری از این خبرها بلافاصله با تکذیب مدیران کارخانه ها و مسوولان دولتی روبرو می شود. در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی و صحت این شایعات با رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت و گویی انجام دادیم و از او پرسیدیم که آیا خبر تعطیلی بی وقفه واحدهای تولیدی صحت دارد؟ علی صدری به عنوان رییس یک تشکل صنعتی و معدنی اقدامات دولت برای بهبود وضعیت تولید در چهار سال اخیر را مثبت قلمداد کرد.

دولت در این چهار سال برای حمایت از واحدهای تولیدی چه اقداماتی انجام داده است؟

دولت در این چهار سال چند ابزار خوب در حمایت از بخش تولید ایجاد کرد. ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یکی از این ابزارهاست که برای رفع مشکلات بیمه ای و مالیاتی و بانکی واحدهای صنعتی، 3 کارگروه زیربنایی در سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها دارد و ستاد اصلی هم در استانداری تشکیل می شود. در سال گذشته 44 درصد مشکلات واحدها مربوط به بخش بانکی بود که از طریق مصوبات دولت در این ستادها و بخشندگی جرایم بانکی و بیمه ای و مالیاتی کمک کرد تا واحدها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. اقدام دوم ایجاد ستاد اقتصاد مقاومتی بود که در آن موانع تولید در دستگاه های زیرمجموعه استانی بررسی می شود تا مسیر تولید هموار باشد. مورد سوم مصوبه هیات دولت بود که قرار شد از طریق بانک ها 16 هزار میلیارد تومان به کارخانه ها تسهیلات داده شود و بخش عمده ای از آن به واحدهای صنعتی و معدنی تزریق شد. ما به عنوان نماینده بخش خصوصی در این ستادها حضور داریم و می بینیم که این برنامه های اقتصادی در حال اجراست و خدا رو شکر مسیر خوبی طی شده است. انشالله که در دولت دوازدهم هم این برنامه ها ادامه پیدا کند و واحدهای تولیدی بتوانند از این موضوع بهره ببرند. اما باید گفت مهمترین کاری که دولت یازدهم انجام داد و در بهبود وضعیت واحدهای تولیدی تاثیر داشت، بحث دیپلماسی عمومی و رفع تحریم ها بود. در دوران تحریم ها ارتباط شرکت ها با خارج از مرز قطع و تبادلات مواد اولیه و دانش فنی و جذب سرمایه گذار خارجی مشکل شده بود. برجام راه را برای تولیدات کشور باز کرد به طوری که در بحث صادرات نفتی رشد خوبی نسبت به اواخر سال 91 و 92  داشته ایم.

شما این اقدامات را مثبت ارزیابی می کنید؟

در سالهای پیش از  92، واقعا واحدهای تولیدی در فشار بودند. باید حرف حق را زد. ما عملکرد دولت یازدهم در حمایت از واحدهای تولیدی را مثبت ارزیابی می کنیم.

با این تفاسیر، آیا واقعا کارخانه ها در چهار سال اخیر تعطیل شده اند؟

صحت نداشتن این موضوع در مواردی مانند کارخانه شوینده ای که در نزدیکی تهران بود قابل رویت است. گاهی اوقات کارخانه قصد به روز کردن ماشین آلات خود را دارد. گاهی واحدهایی که در شهر مستقرند تعطیل می شوند تا در شهرک های صنعتی مستقر شوند. در مور تعطیلی کارخانه ها سیاه نمایی می شود و این یک نمایش مسخره است. سوال من اینست کسانی که سیاه نمایی می کنند اصلا بازدید کرده اند که این واحدها تعطیلند یا نه؟

فهرست