رییس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران: شریعتمداری طرح سرباز صنعت را اجرایی کند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. رییس خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران: شریعتمداری طرح سرباز صنعت را اجرایی کند
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان گزینش شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن وتجارت را نشانه هوشمندی رییس دولت دوازدهم دانست و گفت :در دولت آینده می توان طرح سرباز صنعت را برای کاستن از میزان بیکاری فارغ التحصیلان کشور اجرایی کرد.

« سیدعلی صدری » روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: براساس طرح سرباز صنعت، کلیه فارغ التحصیلان مرد دانشگاه ها به منظور گذراندن 2 سال خدمت سربازی، در مراکز تولیدی، صنعتی و معدنی مشغول به خدمت می شوند که ضمن کسب تجربه، نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری قشر جوان جامعه خواهد داشت.

** اشتغال فعال به جای نیروهای بازنشسته
صدری موضوع اشتغال موثر نیروهای جوان را یک ضرورت دانست و افزود: پدیده به کارگیری نیروهای بازنشسته در سالهای گذشته، مورد اقبال بخش دولتی و خصوصی بوده، این درحالی است که نسل جوان نیازمند اشتغال است. با بیکاری، توان و انرژی این بخش هدر می رود .
وی ابراز امیدواری کرد : دولت دوازدهم بستر سازی لازم را برای اشتغال نیروهای جوان به جای افراد بازنشسته و زمینه ارتقای راندمان کاری را فراهم سازد .
مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را سال گذشته 18.5 درصد اعلام کرد. حدود یک میلیون نفر از تحصیل کرده ها دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالا هستند.

** مشخصه وزیر پیشنهادی صنعت، گرایش به تولیدات صادرات محور
صدری یادآور شد: امروز یکی از مشکلات واحدهای تولیدی کشور، فعالیت با پایین تر از میزان ظرفیت است. اکنون با گزینش شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن وتجارت، انتظار می رود رویکرد این بخش به سمت تولیدات صادرات محور باشد و این امر نیاز جدی کشور محسوب می شود.
عضو شورای مشورتی سازمان صنایع کوچک وشهرک های صنعتی افزود: بررسی ها نشان می دهد در شهرک های صنعتی کشور ظرفیت های بالقوه ای وجود دارد و پیش بینی می شود در دولت دوازدهم این توانمندی بیش از گذشته مورد بهره برداری قرار گیرد .

** تشکل ها برای حمایت از وزیر پیشنهادی به دنبال سهم نیستند
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان خاطرنشان کرد: تشکل های مختلفی از زمان معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر پشنهادی صنعت، معدن وتجارت از وی حمایت کردند، این امر برای مطالبه سهم و پست نبوده، بلکه با هدف تداوم روند رو به رشد این بخش صورت گرفته است.
صدری تاکید کرد: وزیر پیشنهادی توانایی و قابلیت های جوانان را باور دارد و با توجه به رویکرد دولت دوازدهم به جوانگرایی، پیش بینی می شود در چهار سال پیش رو از توانمندی جوانان در کابینه و مسئولیت های مختلف اجرایی، بیشتر بهره گیری شود.
به گزارش ایرنا، امروز رئیس جمهوری برای معرفی وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم و کسب رای اعتماد به مجلس شورای رفت.
معاون امور مجلس رییس جمهوری هفدهم مردادماه نام 17 وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
بر اساس ماده 205 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یک هفته پس از معرفی دولت، برای بحث و بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رای اعتماد برای هیات وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالی تشکیل می‏‌شود.
«محمد شریعتمداری» که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده است، در سال 1376 در دولت هفتم با اخذ 199 رای اعتماد از مجلس به کابینه پا گذاشت.
انحلال سازمان غله ایران، سازمان قند و شکر ایران، سازمان گسترش خدمات بازرگانی ایران و سازمان تعاون مصرف شهر و روستا و تجمیع وظایف آنها در شرکت بازرگانی دولتی ایران از اقدامات شریعتمداری در وزارت بازرگانی بود.
وی سال 1380 برای دوره دوم خدمت در وزارت بازرگانی با اخذ 215 رای از وزیرانی بود که رای بالایی از مجلس گرفت.
شریعتمداری در دوران وزارت خود سازمان بازرسی و نظارت را در سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادغام کرد، 51 درصد از سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به بخش غیر دولتی واگذار کرد و در زمینه اقدام های تاسیسی و توسعه ای، مرکز توسعه صادرات ایران را با ادغام در معاونت بازرگانی خارجی، به سازمان توسعه تجارت ایران مبدل ساخت.
همچنین در این دوره، ایران به عضویت ناظر سازمان جهانی تجارت در آمد. قانون های جدید تجارت الکترونیک، گمرکی، حمایت از مصرف کنندگان، صدور گواهی امضای دیجیتالی و… در دوره وزارت او در مجلس تصویب شد.
سپس بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آغاز می شود و گزینه های پیشنهادی برای هر وزارتخانه (بر اساس حروف الفبای وزارتخانه ها) از برنامه های خود دفاع می کنند.

فهرست