رییس خانه صنعت ومعدن: تسهیلات 160هزارمیلیارد ریالی تولید، صرف پرداخت دیون شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. رییس خانه صنعت ومعدن: تسهیلات 160هزارمیلیارد ریالی تولید، صرف پرداخت دیون شد
    رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با تشریح مهمترین مشکلات فعالان این بخش گفت: بخش زیادی از بسته تسهیلات بانکی 160 هزار میلیارد ریالی حمایت از تولید که در ادامه، به 200 هزار میلیارد ریال رسید، صرف پرداخت دیون تولیدکنندگان به نظام بانکی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید عبدالوهاب سهل آبادی» بعدازظهر شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امروز بهره تسهیلات بانک ها تا نزدیک به 40 درصد می رسد و بنابراین تولید با این شرایط نمی تواند صادرات محور باشد و شرایط بسیار سخت است.
وی تاکید کرد دولت دوازدهم برای سامان بخشیدن به تولید باید نسبت به اصلاح ساختار بانکی اقدام کند.

** لزوم همخوانی مالیات بر ارزش افزوده با تولید
سهل آبادی از اخذ مالیات بر ارزش افزوده در شرایط رکود انتقاد کرد و گفت: این شیوه با تولید همراهی ندارد و در واقع با شرایط حساس امروز در تناقض است.
وی افزود: سال ها تشکل های مختلف تولیدی- صنعتی و معدنی اصلاح شیوه مالیات بر ارزش افزوده را خواستار شده اند اما این مهم تحقق نیافته است.

** طلب جامعه صنعتی- معدنی بابت یارانه انرژی
رییس خانه صنعت و معدن اعلام کرد: مساله سهم تولید از یارانه انرژی تاکنون محقق نشده است و در واقع جامعه صنعتی و معدنی از دولت در این زمینه طلبکارند.
به گفته وی، بخش خصوصی در تامین منابع اجرای سیاست هدفمندی یارانه ها نقش داشته اما از آن برخوردار نشده است.

** تکلیف بخش خصوصی درباره شرایط خارج از کنترل
سهل آبادی پرسید: چرا باید پیامدهای ناشی از پدیده رکود، سهم جامعه صنعتی و معدنی باشد و عوارضی مانند زندان رفتن و ممنوع الخروج شدن گریبانگیر بخش خصوصی شود؛ در حالی که عامل این وضعیت نیست؟

** اشتباه ادغام با جداسازی وزارتخانه ها رفع نمی شود
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از دید بخش خصوصی، اشتباه ادغام با جداسازی رفع نمی شود، بنابراین شرایط کنونی باید حفظ شود تا بار دیگر آزمون و خطا نداشته باشیم.
سهل آبادی گفت: کوچک سازی بدنه فربه دولت با واگذاری اختیار به تشکل ها می تواند ساماندهی شود، زیرا دولت ها سیاستگذارند و نقش نظارتی دارند و تشکل ها می توانند در بعد اجرایی نقش آفرین باشند.

** نرخ ارز و تسهیلات بانکی
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نرخ تسهیلات بانکی را 18 درصد تعیین کرده، درحالی که امروز نرخ 23 تا 24 درصد اجرا می شود و با بهره مرکب به ارقام 30 تا 40 درصد می رسد و این امر با هیچ قانونی مطابقت ندارد.
سهل آبادی ثبات نرخ ارز را نیز به زیان تولیدکننده دانست.
به گفته وی، سوداگران و قاچاقچیان از پیامدهای ثبات نرخ ارز برخوردار می شوند؛ بنابراین این نرخ باید متناسب با تورم تغییر کند.

** هزینه سنگین تبلیغ در رسانه ملی
وی نقش تبلیغات در رویکرد تشویق تولید داخلی و حمایت از این بخش را مهم دانست و افزود: امروز هزینه تبلیغات در رسانه ملی برای تولید بسیار سنگین و گزاف است.
به گفته وی، برندهای خارجی به دلیل توجیه اقتصادی از این امکان بهره بیشتری می برند.
به گزارش ایرنا، ایران بین کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا از نظر شاخص رونق اقتصادی در سال 2013 میلادی جایگاه نهم را به دست آورد و از لحاظ جهانی رتبه یکصد و هفتم را ثبت کرد.
در سال 2014 متوسط شاخص آزادی اقتصادی در جهان 60.3 بود که ایران با کسب امتیاز 40.3 به جایگاه یکصد و هفتاد و سوم جهان و بیستم منطقه منا (غرب آسیا و شمال آفریقا) رسید.
همه این عوامل سبب شد بسته های گوناگونی برای رونق اقتصادی پیشنهاد شود که تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی پارسال از آن جمله بود.
پارسال بسته 160 هزار میلیارد ریالی برای نزدیک به 7900 واحد کوچک و متوسط صنعتی و معدنی تخصیص یافت که با افزوده شدن واحدهای کشاورزی، شمار آنها به بیش از 23 هزار واحد و ارزش بسته به 200 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
حمایت از تولید یکی از بندهای مورد تاکید در سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

فهرست