شافعی: زمان آن رسیده که سیاست در خدمت اقتصاد باشد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. شافعی: زمان آن رسیده که سیاست در خدمت اقتصاد باشد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «غلامحسین شافعی» امروز (یکشنبه) در جلسه سالیانه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در محل این اتاق افزود: با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و اجماع نمایندگان برجام به ثمر رسید و اقتصاد را از سقوط نجات داد.
وی افزود: البته به گفته وزیر امور خارجه(جواد ظریف) این توافق فتح الفتوح نیست و با بهره برداری از فرصت ها می توان عملکرد بهتری داشت که نبود برنامه، نبود تصمیم گیری متمرکز و تعدد برنامه بهره وری، این فرصت را سخت کرده است.
شافعی با اشاره به آغاز به کار دولت دوازدهم در هفته های آینده گفت: اجرای بهتر سیاست های توسعه ای کشور و حل مسائل اقتصادی و گشودن راه توسعه به یگانگی فکری تیم اقتصادی وابسته است که خود حول سیاست های بومی گرایی، کاهش تصدی دولت و بهره جویی بخش خصوصی است.
شافعی با بیان اینکه اتاق بازرگانی ایران مشاور قوای سه گانه است، افزود: اتاق بازرگانی ایران معیارهای خود را برای انتخاب کابینه دولت دوازدهم ارائه کرده و اولویت های اتاق بازرگانی ایران از دولت دوازدهم تدوین برنامه جامع اقتصادی، بهبود محیط کسب و کار، کاهش نرخ بانکی، نظم بخشی به اعتبارات بانکی، بالابردن سهم خصوصی، اجرای اصل 44 قانون اساسی و اجرای قانون فساد و قاچاق و فساد است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره خواسته دیگر اعضای این اتاق از رئیس جمهوری گفت: نخستین خواسته ما از دولت این است که به منظور کنترل هزینه جاری و هدفمند کردن هزینه ها، از اعمال سیاست های عوام پسندانه و طرح های ضربتی و طرح هایی که نظرات کارشناسان را دریافت نکردند، اجتناب کند.
وی تصریح کرد: مشکل عمده کشور دفن منابع کشور و طرح های نیمه تمام است که تکمیل این طرح ها و واگذاری آنها به بخش خصوصی و اولویت بندی این طرح های نیمه تمام کمک بزرگی به بهره دهی کشور است.
شافعی مساله مهم دیگر را یاری رساندن به واحدهای تولیدی که دچار تنگناهایی شده اند و با اندک حمایتی می توانند نقش خود را ایفا کنند، عنوان کرد و افزود: باید این کارآفرینان را از کسانی که بر موج تورم سوار شده اند و از آب گل آلود ماهی می گیرند، متمایز کنیم که براین اساس، اتاق آماده است همه ظرفیت خود را در اختیار دولت قرار دهد.
وی تاکید کرد: موضوع صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی البته با توجه به ارتقای تعالی داخلی نیز باید مورد توجه قرار گیرد ، چرا که بنا بر اعلام برخی کارشناسان تقاضا و قدرت خرید مردم به نسبت ١٠ سال گذشته کاهش داشته است. رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه صادرات را باید در راس برنامه های خود قرار دهیم، گفت: براساس آمارها، سهم کشور از تجارت جهانی 35 صدم درصد است که با کسر سهم نفت به 24 صدم درصد می رسد که جایگاه خوبی برای کشور نیست. نفت به عنوان سرمایه بین نسلی نباید صرف پرداخت هزینه های جاری شود واین درخواست اتاق بازرگانی ایران از دولت ها است.

فهرست