صنعت فولاد رونق می گیرد به شرطی که؟

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. صنعت فولاد رونق می گیرد به شرطی که؟

بازار فولاد با تبعیت از سایر بازار‌ها در حالی سال گذشته با رکود شدیدی همراه بود که از ابتدای سال 95 روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد و با ادامه این روند سطح فعلی قیمت فولاد به نرخ‌های سال 91 رسید اما سایر هزینه‌های تولید در این مدت افزایش داشته است. قیمت شمش فولاد در سال 91 در محدوده هر کیلو یک هزار و 100 تومان تا یک هزار و 300 تومان بوده سپس با طی روند صعودی در سال 92 به یک هزار و 900 تومان در هر کیلو نیز رسید و دوباره با آغاز رکود در بازار قیمت‌ها بازگشت به عقب داشتند. در این بین تولید‌کنندگان فولاد فشار زیادی را متحمل شدند، چرا‌که از یکسو هزینه‌های ثابت و متغیر در این سال‌ها افزایش یافته و از سوی دیگر قیمت محصولات کاهش یافته  است . این موضوع باعث شده تا سرمایه در گردش آنها کوچک و کوچک‌تر شود. اما علی صدری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان معتقد است امسال همزمان با رونق بازارهای جهانی شاهد رونق در بازار داخلی فولاد خواهیم بود.

علی صدری رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفت و گو با فولاد نیوز، با اشاره به رکود ایجاد شده در بازار فولاد در سال های اخیر اظهار داشت: طی سال های اخیر به دلیل کاهش قیمت جهانی قیمت فولاد بسیاری از واحدهای فعال در این صنعت با مشکلات زیادی مواجه شدند.

وی از احتمال خروج از رکود صنعت فولاد در سال جاری خبر داد و گفت: طی سال جاری در صورتی که بازارهای جهانی از رکود خارج شوند و بازار مصرف مجددا صعودی شود پیش بینی می شود مجددا شاهد رونق در بازارهای جهانی فولاد از جمله ایران باشیم.

رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با اشاره به ظرفیت بالای ایران در حوزه معادن یادآور شد: با توجه به این که ایران کشور معدن خیزی محسوب می شود از این رو می تواند تولیدات خوبی را در حوزه معادن کشور داشته باشد.

صدری، در ادامه با اشاره به افزایش ظرفیت حجم صادرات فولاد در سال جاری یاد آور شد: همزمان با بهبود وضعیت بازارهای جهانی در صورتی که اتحادیه اروپا از اعمال فشارهای ایجاد شده بکاهد می توانیم نسبت به توسعه سیاست های صادراتی در بازارهای هدف اقدام کنیم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود رکود ایجاد شده در بازار مسکن را موجب تعمیق رکود در صنایعی نظیر فولاد عنوان کرد و افزود: در صورتی که دولت نسبت به اجرای پروژه های عمرانی در بازار اقدام کند مجددا بازارهای داخلی فولاد رونق می یابد.

رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و جوانان، با تاکید بر لزوم افزایش سیاست های حمایتی دولت در حوزه فولاد تصریح کرد: در راستای رونق بازار مجلس و دولت باید تلاش کنند تا با حذف موانع کسب و کار نسبت به توسعه صنایعی نظیر فولاد اقدام کنند.

صدری، در ادامه با اشاره به گلایه برخی از تولید کنندگان صنعت فولاد از اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده یاد آور شد: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده یکی از ردیف های بودجه ای دولت تلقی می شود که واحدهای صنعتی در همه سطوح موظف به پرداخت آن هستند.

صدری با بیان اینکه برای رشد صنعت فولاد باید در کلیات اقتصاد کلان کشور تغییراتی ایجاد شود، اظهار کرد: این مشکلات صرفاً در صنعت فولاد نیست و اکنون اکثر صنایع دچار مشکل هستند.

وی ضمن تاکید بر اینکه دولت ابتدا باید به سمت و سوی بسترسازی و استانداردسازی برای واحدهای موجود فولادی حرکت کند، تصریح کرد: برای این بسترسازی‌ها شرایط تک نرخی شدن ارز و همچنین کاهش هزینه‌های تولید باید فراهم شود.

صدری در رابطه با تک نرخی شدن ارز گفت: نباید دولت نرخ ارز را تعیین کند بلکه این بازار است که باید نرخ ارز را مشخص کند.

وی همچنین درباره کاهش هزینه‌های تولید اضافه کرد: هزینه‌های تولید صرفاً حقوق، دستمزد و مواد اولیه نیست و بخشی از هزینه‌های تولید به نرخ تسهیلات و منابع بانکی باز می‌گردد.

فهرست