هدف‌گذاری ۲ میلیارد دلاری برای صادرات صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. هدف‌گذاری ۲ میلیارد دلاری برای صادرات صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از هدف‌گذاری دو میلیارد دلاری برای صادرات توسط صنایع کوچک خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا سلیمانی در نشست خبری که مربوط به محوریت تشریح عملکرد و تبیین دستاوردهای سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در در دولت تدبیر و امید برگزار شد، اظهار کرد: هدف‌گذاری دو میلیارد دلاری برای صادرات صنایع کوچک در سال جاری مدنظر قرار گرفته است که این رقم در سال گذشته معادل ۱.۷ میلیارد دلار بود که در این راستا رشد ۳۰ میلیون دلاری در دستور کار است.

وی ادامه داد: یکی از محدودیت‌های بنگاه‌های کوچک صنعتی نداشتن برند است و مقیاس تولید برای آنها کمتر از واحدهای صنعتی بزرگ است به همین دلیل ما با چند برنامه در نظر گرفته شده از جمله واسطه‌های صادراتی، ارائه‌ی آموزش‌های لازم، هم‌افزایی از طریق کنسرسیوم و نیز معرفی محصولات سعی می‌کنیم کمک‌های لازم را انجام دهیم تا این بنگاه‌های کوچک بتوانند در صادرات موفق باشند شاید روزی حتی کسی فکر نمی‌کرد که این واحدها بتوانند مقوله صادرات را انجام دهند در حالی که اکنون شاهد این اتفاق هستیم.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: سه بازار روسیه، چین و عراق به عنوان بازار هدف برای فروش محصولات صنایع کوچک ذیل برندهای مشترک به منظور مدیریت بازار مدنظر قرار گرفته‌اند و ما به خوبی می‌دانیم که در ارائه برخی محصولات خود در ایران از جمله زعفران و پسته در بازارسازی با برند ایرانی موفق نبوده‌ایم. علاوه بر این در مقوله پوشاک به کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت سند مربوطه به امضاء رسیده و بحث شهرک پوشاک نیز برای حضور در بازار جهانی در دست اجراست.

در ادامه این نشست فتحعلی محمدزاده – معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی – در مورد شهرک‌هایی که در دولت قبل یک شبه مجوز گرفتند و در حال حاضر ساماندهی آنها در دستور کار است، تصریح کرد: در دولت قبل در محدوده استان تهران هشت شهرک بدون این‌که کار کارشناسی دقیق بر روی آنها صورت گیرد مجوز گرفتند که نیازمند اصلاح هستند و این مساله در دستور کار ما قرار گرفت. علاوه بر این مصوبه ۱۴ شهرک صنعتی لغو و ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی دیگر نیز فریز شدند.

همچنین فرشاد مقیمی – معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی – در مورد واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی تسهیلات طرح رونق تولید دریافت کرده‌اند، اعلام کرد: حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان به ۲۴ هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در سال جاری تسهیلات ارائه شد که ۲۳۷۰ واحد و طرح صنعتی از این تعداد در داخل شهرک‌های صنعتی بودند. علاوه بر این ۵۹ هزار واحد متقاضی در طرح مربوطه ثبت نام کردند که ۱۰ هزار واحد آن در شهرک‌های صنعتی بودند و ۲۳۷۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شدند. مابقی نیز با توجه به تمدید طرح رونق تولید در نوبت هستند و به مرور در سال جاری تسهیلات دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، اسماعیلی – عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی – نیز با اشاره به واحدهایی صنعتی که توسط بانک‌ها به تملک در آمده‌اند، خاطر نشان کرد: ۱۴۱۶ واحد تحت تملک بانک‌ها هستند و براساس سیاست ستاد تسهیل اقتصاد مقاومتی واگذاری اینگونه واحدها در دستور کار قرار گرفته تا علاوه بر تولید و اشتغال سرمایه‌ای که مربوط به بانک‌هاست و به خواب رفته مجددا به گردش درآید.

در پایان این نشست علی یزدانی – مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی – با بیان این‌که پلاسکو در مدت زمان دو هفته تخریب شد اما ساخت‌اش دو سال طول می‌کشد، اظهار کرد: دولت یازدهم کشور را با تورم ۴۰ درصدی تحویل گرفت و در حال حاضر تورم را به ۹ الی ۸ درصد رسانده است. ما نمی‌گوییم که همه مشکلات حل شده اما مسیر حرکت دولت رو به پیشرفت است و براساس قانون برنامه و نیز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود.

فهرست