پیش بینی اهداف کمی بخش صنعت، معدن و تجارت در سال 96

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. پیش بینی اهداف کمی بخش صنعت، معدن و تجارت در سال 96
وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار جداول برنامه راهبردی و اهداف کمی بخش صنعت، معدن و تجارت، سهم 32.5 درصدی از تولید ناخالص داخلی برای سال 96 در این بخش پیش بینی کرد.

به گزارش ایرنا، تولید ناخالص داخلی یا Gross Domestic product -GDP یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در اقتصاد است؛ تولید ناخالص داخلی در برگیرنده مجموع ارزش کالاها و خدمات نهایی است که در یک دوره معین، معمولاً یک سال در یک کشور تولید می‌شود.
بررسی خبرنگار اقتصادی ایرنا از جداول یاد شده حاکی است، ارزش صادرات غیرنفتی (کالاها و خدمات) در سال 96 به میزان 103 میلیارد دلار (بر مبنای رشد هشت درصد برنامه ششم توسعه) پیش بینی شده، این در حالی است که این رقم در سال 94 به ارزش 56 میلیارد دلار بوده است.
در این پیش بینی ارزش صادرات صنعتی و معدنی 61 میلیارد دلار (حدود 2 برابر سال 94) بیان شده است.
برمبنای جداول مذکور، سرانه صادرات غیرنفتی (کالاها و خدمات) در سال جاری هزار و 200 دلار، نسبت صادرات به واردات غیرنفتی 98 درصد و سرانه صادرات صنعتی و معدنی 700 دلار پیش بینی شده است.
همچنین، سرانه تولید ناخالص داخلی در این سال 6 هزار دلار و سرانه ارزش افزوده صنعتی 600 دلار پیش بینی شده است.
برپایه این گزارش، در سال 96 سهم ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت از تولید ناخالص داخلی 32.5 درصد قابل پیش بینی است. این رقم در مقایسه با سال 94 (31.6 درصد) 9 دهم درصد رشد نشان می دهد.

** سهم ارزش افزوده زیربخش های صنعت، معدن و تجارت
به گزارش ایرنا، ارزش افزوده (به انگلیسی Value added ) به ارزشی که در فرایند تولید به ارزش کالاهای واسطه‌ای افزوده می‌شود، گفته می‌شود. این مفهوم به فرایند تولید و نه به کالای خاص مربوط است.
براین اساس و بر مبنای رشد هشت درصدی برنامه ششم توسعه، به تفکیک سهم ارزش افزوده صنعت از تولید ناخالص داخلی 17 درصد، سهم ارزش افزوده معدن 1.5 درصد و سهم ارزش افزوده تجارت 14 درصد پیش بینی شده است.
امسال سرمایه گذاری ثابت ناخالص سالیانه بخش 25.5 میلیارد دلار، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش سه میلیارد دلار و میزان اشتغال صنعت، صنوف تولیدی و معدن سه میلیون و 800 هزار نفر پیش بینی شده است.

** ارتقای یک پله ای رتبه جهانی تجارت الکترونیکی کشور
در این برنامه و در مقایسه با سال 94، سهم فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای از شبکه توزیع از پنج به 11 درصد افزایش، توسعه کسب و کارهای اینترنتی از 15 هزار و 561 مورد به 30 هزار مورد افزایش، پوشش یکپارچه رهگیری و ردیابی الکترونیکی کالاها و خدمات از 13 به 42 درصد افزایش و بالاخره سهم تجارت الکترونیک از تولید ناخالص داخلی از 4.8 به 5.2 درصد رشد خواهد داشت.
در برنامه راهبردی و اهداف کمی بخش صنعت، معدن و تجارت، پیش بینی شده امسال رتبه جهانی تجارت الکترونیکی کشور با یک پله صعود نسبت به سال 94 به 68 ارتقا و سهم واحدهای دارای صندوق مکانیزه فروش از کل واحدهای صنفی از 26 به 37 درصد افزایش یابد.
متوسط رشد بهره وری کل عوامل در بخش صنعت، معدن و تجارت 15 درصد، نرخ رشد ارزش افزوده در بخش 9 درصد پیش بینی شده است.
این گزارش حاکی است، سهم بخش خصوصی در ارزش تولیدات بخش صنعت و معدن 85 درصد در صنعت و 80 درصد در معدن پیش بینی شده که نسبت به سال 94 به ترتیب 13 و 18 درصد رشد خواهد داشت.

** پیش بینی رشد 20 پله ای شاخص فضای کسب و کار
در این برنامه، شاخص فضای کسب و کار در جهان که در سال گذشته میلادی 120 بوده، با رشدی چشمگیر و 20 پله صعود در مکان یکصدم جهان پیش بینی شده است.

فهرست