1،100 میلیارد تن ذخایر معدنی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. 1،100 میلیارد تن ذخایر معدنی در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) سیستان و بلوچستان گفت: ذخیره شناسایی شده مواد معدنی این استان تاکنون بیش از یک میلیارد و 100 میلیون تن برآورد شده است.

نادر میرشکار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ذخایر معدنی شناسایی شده سیستان و بلوچستان بیش از 720 میلیون تن آن دارای پروانه بهره برداری و 380 میلیون تن آن آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.
وی مهمترین مواد معدنی سیستان و بلوچستان را شن و ماسه، خاک رس، آهک و مارن، لوماشل، شیل و ماسه سنگ، گرانیت، مرمر، آنتیموان، کرومیت، منگنز، مس، آهن و تیتانیوم عنوان کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه مواد معدنی استان تاکید کرد.
میرشکار با اشاره به سرمایه گذاری دولت در حوزه معادن سیستان و بلوچستان گفت: دولت سرمایه گذاری های مناسبی در زمینه معدن و صنایع معدنی در این استان انجام داده به طوری که طرح آنتیموان، فولاد مکران چابهار، مس چهل کوره، اکتشافات 85 هزار کیلومتری در سطح استان و انجام عملیات ژئو فیزیک هوایی و تهیه نقشه های زمین شناسی در مقیاس یک صد هزارم و یک پنجاه هزارم از مهمترین این اقدامات محسوب می شوند.
به گزارش ایرنا قرار گرفتن سیستان و بلوچستان در کمربند فلزایی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد و در این راستا وجود معادن نسبتا غنی گشوده و ناگشوده فلزی و سهم بالای استان در برخورداری از این معادن با ذخایرمعدنی نظیر کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی ، قلع، تنگستن، آنتی موان، طلا و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، سیلیس، فلدسپات، کائولن و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت و همچنین پتانسیلهای معدنی حوزه تفتان و امکان استقرار کارخانجات چینی و کاشی و سرامیک در محدوده تفتان بخشی از قابلیت ها و توانمندیهای این استان است.

فهرست