3 اولویت رئیس جمهور جدید برای حمایت از تولید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. 3 اولویت رئیس جمهور جدید برای حمایت از تولید

یکی از فعالان حوزه تولید محصولات شوینده و بهداشتی معتقد است اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام بانکی و جلوگیری از قاچاق و واردات کالای دارای مشابه داخلی، 3 اولویتی است که رئیس دولت آینده برای حمایت از صنعت و تولید باید در دستور کار قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، جواد نیشابوری که حدود ربع قرن سابقه فعالیت در تولید محصولات شوینده و بهداشتی را دارد، در بیان مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های تولید گفت: در ربع قرنی که در حوزه تولید فعالیت دارم، مشکلات مختلف و متعددی وجود داشته که با آنها دست و پنجه نرم کرده‌ایم. درمجموع کسانی که در ایران حاضر می‌شوند پا در مسیر تولید و کارآفرینی بگذارند، صابون مشکلات را به تنشان زده‌اند و می‌دانند که قرار است با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوند.

نیشابوری با بیان اینکه در حال حاضر صنعت شوینده و بهداشتی، با مشکلات زیادی دست به گریبان است، ادامه داد: صدور دستورات، تصمیمات و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه توسط افراد و سازمان‌هایی که حتی یک روز کار تولیدی نکرده‌اند اما بر صندلی‌های وزارتخانه‌های تصمیم‌گیر تکیه زده‌اند، مهم‌ترین مشکل تمامی تولیدکنندگان ایرانی است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: علاوه بر حل این مشکل، مسئولان باید در تصمیمات، نظر تولیدکنندگان را نیز دریافت کنند. البته تولیدکنندگان واقعی، نه کسانی که به نام تولیدکننده و با رانت و روابط، منابع مالی را به اسم تسهیلات دریافت می‌کنند و سراغ فعالیت‌های سودآور و غیرمولد می‌روند. اگر این نظرات را بگیرند و در راستای آن، دستورالعمل ابلاغ کنند، به طور قطع مشکلات و چالش‌ها به حداقل خواهد رسید.

این فعال صنعتی اظهار کرد: صنعت شوینده و بهداشتی نیز با مشکلات متعددی مانند کمبود منابع برای تامین سرمایه در گردش، نرخ بالای پول در کشور، درصد مالیات پرداختی بالا، مشکلات تامین مواد اولیه و تبادلات پولی با تامین‌کنندگان خارجی و… دست به گریبان است.

مشکلات جدید در حوزه تولید مواد شوینده‌

به گفته نیشابوری، دو مشکل جدید از سال 99 و یک مشکل مربوط به سال 1400 به مشکلات قبلی این صنف اضافه شده است که عبارتند از:

– خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه شوینده‌ها به‌ویژه انواع روغن مورد نیاز برای تولید انواع صابون

– نامه معاون طرح و برنامه وزارت صمت به بانک مرکزی مبنی بر اشباع بازار از مواد شوینده و عدم تخصیص سرمایه در گردش به این گروه کالایی، در حالی که همزمان با همین نامه، یکی دیگر از معاونت‌های وزارت صمت، نامه‌ای به گمرک زده و اعلام کرده به دلیل کمبود مواد شوینده، از صادرات آن جلوگیری شود!

– قطعی مکرر و بدون برنامه برق که آسیب فراوانی به دستگاه‌ها و محصولات وارد کرده است.

او در بیان انتظارات فعالان حوزه تولید از رئیس جمهور جدید گفت: قطعا با توجه به وضعیت و زیرساخت‌های موجود در کشور، نباید از رئیس جمهور منتخب انتظار معجزه داشت. اما اگر ایشان در شروع فعالیت 4ساله در هر بخشی، چند موضوع مهم را مدنظر قرار داده و نسبت به بهبود آنها، اقدامات لازم را انجام دهد، در پایان دوره، عملکرد او در هر بخش قابل ارزیابی خواهد بود. در اقتصاد، سیاست، فرهنگ، آموزش و پرورش و… کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و در هر یک از این بخش‌ها، متخصصان می‌توانند اولویت‌ها را تعیین کنند.

نیشابوری افزود: اگرچه در حال حاضر، مقوله تولید به خودی خود، اولویت اول کشور است و این موضوع از تعیین نام سال توسط رهبر معظم انقلاب در 10 سال گذشته قابل درک است اما خود موضوع تولید، جهش تولید و پشتیبانی از تولید نیز نیازهای زیادی دارد که برخی از آنها در اولویتند.

اولویت‌های کاری رئیس جدید دولت

این تولیدکننده اضافه کرد: یکی از مسائلی که پیشنهاد می‌کنم در اولویت کاری رئیس جمهور جدید کشورمان قرار بگیرد، بحث نظام مالیاتی است. هدایت نقدینگی به سمت تولید، یکی از ابزار‌های بسیار مهم تولید است که فقط با اصلاح و بهبود نظام مالیاتی کشور اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایلی که مانع هدایت نقدینگی به سمت تولید شده، عدم جذابیت در بازار تولید به دلیل نداشتن سودآوری است، از این رو نقدینگی و سرمایه‌ها به سمت تولید نرفته و از بازار‌های دلالی مثل ارز، سکه، خودرو و مسکن سر درآورده است. در حالی که اگر از سیستم مالیاتی کارآمد و مطلوبی برخوردار باشیم و به جای اخذ مالیات‌های کلان از بخش تولید، از درآمد‌های کلانی که از بخش‌های دلالی و واسطه‌گری ایجاد شده‌اند، درآمد‌های مالیاتی ایجاد کنیم تا این نوع فعالیت‌ها غیرجذاب شوند، می‌توان نسبت به هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید امیدوار بود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران یادآور شد: تا وقتی فعالیت‌های دلالی و بورس‌بازی جذابیت بالایی داشته باشد، قطعا منابع به سمت نیازهای واقعی اقتصاد، سرمایه‌گذاری و تولید، هدایت نمی‌شود.

نیشابوری در بیان دومین اولویتی که باید پیش روی ابراهیم رئیسی در مقام رئیس جدید دولت قرار گیرد، به لزوم اصلاح نظام بانکی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر رقبای خارجی به دلیل پایین بودن نرخ پول برای تامین سرمایه در گردش، به راحتی گوی سبقت را از تولیدکنندگان داخلی ربوده‌اند.

وی ادامه داد: بانک‌ها (به‌ویژه بانک‌های دولتی) باید سرمایه در گردش مورد نیاز تولیدکنندگان را با نرخ سود پایین در اختیار آنان قرار دهند، چرا که صنایع تولیدی نیز در مقابل، بخشی از وظایف دولت یعنی اشتغالزایی را اجرایی می‌کنند.

نیشابوری یادآور شد: یکی از جذاب‌ترین وعده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در هر دوره‌ای، ایجاد فرصت‌های شغلی است. دولت وظیفه‌ای مهم به نام ایجاد شغل دارد. ایجاد هر فرصت شغلی پایدار، بسته به نوع آن بین 200 تا 400 میلیون تومان برای دولت هزینه دارد. دولتی که هوشمند باشد می‌تواند این هزینه را با نرخ سود بسیار پایین در اختیار تولیدکننده گذاشته و در مقابل، علاوه بر مطالبه فرصت‎های شغلی از تولیدکننده، اصل سرمایه را به خزانه بازگرداند.

این فعال حوزه تولید، در بیان سومین اولویت پیش روی رئیس جمهور جدید گفت: نیاز سومی که دولت باید پیشاپیش درباره آن برنامه‌ریزی کند، جلوگیری از قاچاق و واردات بی‌رویه کالای مورد نیاز دارای مشابه داخلی از مبادی قانونی است.

او توضیح داد: متاسفانه بارها این اتفاق افتاده که هر وقت تحریم‌های بین‌المللی کاهش یافته و قیمت ارز نیز کمتر شده، بلافاصله دولت‌ها بدون توجه به اهمیت تولید داخلی و با هدف افزایش زرق و برق بازار، مبادی ورودی را رو به کالا و محصولات خارجی باز کرده و آسیب جدی به تولید داخلی زدند. از رئیس جمهور منتخب انتظار می‌رود در این زمینه پیش‌بینی لازم را داشته باشد.

او تاکید کرد: اگر فقط همین 3 مساله به طور جدی در دستور کار دولت باشد و مشکلات در این زمینه حل شود، برای یک دوره 4 ساله دستاورد بزرگی حاصل خواهد شد.

فهرست