3  راهکار پیش روی دولت سیزدهم برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. 3  راهکار پیش روی دولت سیزدهم برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک

طراحی برنامه جامع توسعه صنعتی و آمایش سرزمین»، افزایش امنیت سرمایه‌گذاری و ساماندهی شیوه اعطای تسهیلات، سه راهکار برای توسعه کسب و کارهای کوچک هستند که دولت جدید می‌تواند از آنها بهره گیرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از تسنیم، امیر سیاح، کارشناس اقتصادی گفت: اولین پیش‌نیاز دولت بعدی برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، تعیین یک برنامه جامع در حوزه استراتژی توسعه صنعتی و آمایش سرزمین است.

وی با بیان اینکه باید مشخص شود بر اساس ظرفیت‌های طبیعی و صنعتی هر استان، چه نوع کسب‌وکاری در آن‌جا راه‌اندازی خواهد شد، ادامه داد: مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط با توجه به اینکه بخش زیادی از جامعه را در بر گرفته‌اند و نقش مهمی در ایجاد اشتغال و اقتصاد خانواده‌ها دارند، باید در دولت آینده مورد توجه جدی قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی معتقد است اگر این برنامه‌ها به ‌شکل مدون در دولت بعد طراحی شود، دیگر منابع بودجه‌ای کشور به‌شکل سلیقه‌ای توزیع نمی‌شود. به عنوان مثال ضروری است هرچه زودتر در مناطق کم‌آب مثل حوزه زاینده‌رود، کشت برنج ممنوع اعلام شود.

وی با ابراز اینکه دومین پیش‌نیاز مهم برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، امنیت سرمایه‌گذاری است، افزود: باید این فضا به وجود آید که هر سرمایه‌گذاری که با مشکلات قضایی، کلاهبرداری و ورشکستگی مواجه شد، اطمینان خاطر داشته باشد مشکلش به‌ شکل عادلانه و کارآمد توسط دستگاه قضایی و انتظامی حل می‌شود.

سیاح با بیان اینکه تزریق سرمایه و پول به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ضروری است اما متاسفانه انحصارگری برخی رانت‌خواران مانع از آن شده است، گفت: دولت آینده باید با حمایت قانونی، در‌های کسب‌وکار را برای همه باز کند و برای جلوگیری از رانت، بسترهای رانت‌خواری و انحصارگری را از بین ببرد و با اخلالگران اقتصادی و رانت‌خواران برخورد مناسب، قوی و قاطع داشته باشد.

وی به سومین پیش‌نیاز یعنی ساماندهی شیوه تأمین مالی و اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای کوچک اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر بسیاری از وام‌ها غیرشفاف و سفارشی به افراد داده می‌شود در حالی که باید وام‌ها به‌شکل هدفمند و شفاف به کارآفرینان موفق و کسب‌وکارهای مولد اعطا شود.

توسعه کسب و کارهای کوچک بر اساس مزیت مناطق

اصغر نوراللهی، رئیس صندوق کارآفرینی امید با ابراز اینکه دولت بعدی باید باور قلبی داشته باشد که با فراگیری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به‌راحتی می‌توان به توسعه اقتصادی دست یافت، گفت: نظریات علمی اقتصادی بیان می‌دارد که عامل اصلی رشد اقتصادی مناطق یک کشور، توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بر اساس مزیت نسبی هر منطقه است.

وی با اظهار اینکه هر منطقه‌ای در ایران حتی مناطق کویری یک فرصت اقتصادی و یک مزیت رقابتی منحصر به فرد دارد، خاطرنشان کرد: موقعیت گردشگری در مناطق کویری ایران فرصتی برای توسعه و اشتغال ایجاد کرده است، اما ما نتوانسته‌ایم از آنها به‌خوبی بهره‌برداری کنیم.

نوراللهی با ابراز اینکه باید برای ترویج کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ابتدا به فکر توانمندسازی مردمان بومی باشیم و بعد از آن به سودآوری بخش خصوصی فکر کنیم، ادامه داد: کسب‌وکارهای کوچک در یک فرآیند معین باید با شرکت‌های بزرگ همکاری کنند تا به این ترتیب، هر دو گروه به‌طور مناسب رشد کنند.

رئیس صندوق کارآفرینی امید با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از شرکت‌های بزرگ در دنیا نتوانسته‌اند اثر توسعه منطقه‌ای ایجاد کنند، اما کسب‌وکارهای کوچک به‌عنوان عامل اصلی توسعه یک منطقه شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: نگاه دولت سیزدهم باید توسعه فراگیر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط باشد، یعنی با نگاه توسعه‌ای سطوح پایین به بالا، سرمایه‌گذاری در مشاغل خرد شهرستان‌ها تقویت شود تا به‌تبع آن شاهد رشد در سطح ملی باشیم.

فهرست