40 هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم اشتغال دارند

  1. خانه
  2. اخبار استان قم
  3. 40 هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم اشتغال دارند

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ، روح‌الله ابراهیمی در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر اظهار داشت: شرکت شهرک‌ها به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صمت است، ۲ رسالت مهم را دنبال می‌کند، که ایجاد زیرساخت و فراهم آوردن زمینه استقرار واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی استان نخستین آن می‌باشد.

وی دومین رسالت شرکت شهرک‌ها را خدمات نرم‌افزاری در راستای توسعه زیست بوم کسب و کار استان ذکر کرد و گفت: در قم ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی داریم، که زمینه استقرار بیش از سه‌هزار و ۲۰ واحد صنعتی و اشتغال بیش از ۴۰ هزار تَن را پدید آورده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های قم یادآور شد: مهمترین زیرساختی که دنبال می‌کنیم، این است که متناسب با ظرفیت و جایگاه استان، همچنین شرایط جغرافیایی، شاهراه مواصلاتی و زیرساخت‌هایی که ایجاد شده، زمینه استقرار صنایعی را فراهم کنیم که بیشترین ارزش افزوده را برای استان و کشور دارند.

ابراهیمی همچنین خدمات نرم‌افزاری و توسعه زیست بوم کسب‌وکار استان را از ماموریت‌های جدی شرکت شهرک‌ها خواند و گفت: خدماتی مختلفی را به واحدهای صنعتی، از ابتدا تا زمانی که به پایان کار می‌رسند، ارائه می‌دهیم.

وی گفت: ایجاد کلینیک کسب‌وکار در شهرک‌های صنعتی به منظور احصای مشکل‌های واحدهای صنعتی، حضور مشاوران در حوزه‌های مالی، تامین اجتماعی، بازار و حوزه‌های دیگری که واحدهای صنعتی نیازمند آن هستند، از جمله این خدمات است.

وی ادامه داد: بعد از شناخت و احصای مشکل‌های مربوط به واحدهای صنعتی، از ظرفیت‌های استانی و ملی نظیر ستاد رفع موانع تولید، شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت به منظور حل مسائل این صنایع استفاده خواهیم کرد.

ابراهیمی در ادامه سخنان، مساله آموزش را یکی دیگر از موضوع‌هایی که دنبال می‌شود دانست و گفت: تامین نیازهای واحدهای صنعتی در زمینه نیروی ماهر و متخصص از رسالت‌های شرکت شهرک‌ها است، بر اساس نیازمندهایی که از واحدهای صنعت‌گر دریافت می‌شود، دوره‌های آموزشی را برگزار و متخصصان و نیروهای مورد نیاز را تربیت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: شهرک‌های صنعتی به عنوان حلقه واسط، می‌تواند در ارتباط صنعت و دانشگاه تاثیر زیادی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان بیان داشت: کمک به انتقال فن‌آوری و رفع نیازهای فن‌آورانه واحدهای صنعتی، انتقال تکنولوژی و اینکه تولیدهای واحدهای صنعتی مبتنی بر دانش باشد و استقرار واحدهای دانش‌بنیان از موضوع‌های دیگری است که در مجموعه شرکت شهرک‌ها دنبال می‌شود.

وی با اشاره به حمایت از شرکت‌های مدیریت صادرات گفت: اینکه زمینه صادرات کالاهای تولیدی استان فراهم، و در بازارهای منطقه‌ای عرضه شود، کمک به این امر توسط شرکت شهرک‌ها انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به شکل‌گیری صنایع جدید در حوزه‌های نرم‌افزار، بیوتکنولوژی و رباتیک اهمیت صنایع کوچک و متوسط را افزایش می دهد.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت ورود مردم به اقتصاد گفت: یکی از روش‌هایی که می‌تواند این امر را محقق کند، استفاده از مدل توسعه خوشه‌های صنعتی است، اینکه واحدهای صنعتی با یکدیگر هم افزایی کنند، تعریف مختصری از خوشه است.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۳ خوشه صنعتی مانند کفش و دمپایی، مبلمان، چاپ و نشر و فرش شناسایی شده که همه این‌ها می‌توانند حلقه اتصال مجموعه دولت و حاکمیت برای مردمی‌سازی اقتصاد باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌ها در بخش با اشاره به ۲۱ مردادماه روز ملی صنایع کوچک و متوسط افزود: در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته، حمایت از صنایع کوچک و متوسط یکی از اولویت های اساسی دولت‌ها و حکومت‌ها است.

وی بیان داشت: در برنامه‌های توسعه اقتصادی، توجه به صنایع کوچک و متوسط بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: این صنایع، از بابت اینکه در برابر تغییرهای پرشتاب محیطی و مولفه‌های اقتصادی، انطباق‌پذیری بسیار سریع و چابکی دارند، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، سیاستمداران و دولتمردان همواره به دنبال توسعه هستند، و هدف‌های الگوی توسعه از جمله توزیع عادلانه ثروت، ایجاد رفاه عمومی، عدالت اجتماعی و تعادل منطقه‌ای و استقلال اقتصادی، جایگاه صنایع کوچک و متوسط را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در دنیا تعریف‌های متعددی برای صنایع کوچک و متوسط و بنگاه‌های متوسط وجود دارد خاطرنشان کرد: بر اساس میزان اشتغال، سرمایه‌گذاری، تولید ناخالص داخلی و یا ترکیبی از این موارد، صنایع را بسته‌بندی می‌کنند.

ابراهیمی با ذکر این نکته که در کشور دسته‌بندی صنایع بر اساس اشتغال صورت می‌گیرد بیان کرد: واحدهای تولیدی که کمتر از ۱۰ نفر اشتغال دارند، صنایع خرد، واحدهایی که ۱۰ تا ۵۰ نفر اشتغال دارند، صنایع کوچک، صنایع که بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر اشتغال دارند، به عنوان صنایع متوسط، همچنین بیش از ۱۵۰ نفر اشتغال نیز در زمره صنایع بزرگ به شمار می‌آیند.

فهرست