9 پرسش از نامزدهای ریاست جمهوری/ لزوم برقراری آشتی ملی بعد از اعلام نتیجه انتخابات

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. 9 پرسش از نامزدهای ریاست جمهوری/ لزوم برقراری آشتی ملی بعد از اعلام نتیجه انتخابات

رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با تاکید بر لزوم همدلی و هماهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بعد از اعلام نتایج نهایی گفت: آشتی ملی، نه تنها مرهمی به زخم‌های اقتصادی و اجتماعی داخلی است، بلکه با ایجاد تصویری مقتدرتر از کشور، بر توسعه و بهبود روابط بین‌المللی کشورمان نیز تاثیر خواهد گذاشت که منافع این امر نیز در نهایت به اقتصاد داخلی خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمعی از صنعتگران و کارآفرینان جوان کشورمان در نشستی، ضمن بیان دغدغه‌ها و انتظارات خود از نامزدها، بر لزوم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات پیش رو تاکید کردند.

سید علی صدری، رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در این نشست گفت: اگر 12 دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در کشور را مرور کنیم، آشکارا می‌بینیم که در کنار اصلاحات سیاسی و توسعه بین‌المللی، اقتصاد ملی، یکی از کلید واژه‌های سرنوشت‌ساز و وعده‌ها و شعارهای نامزدها در این زمینه، در نتیجه نهایی بسیار اثرگذار بوده است. با این حال و با وجود وعده‌های اقتصادی پرآب و تاب نامزدها درباره پایین آوردن نرخ تورم، افزایش نرخ اشتغال و افزایش رفاه اجتماعی، 4 دهه بعد از انقلاب، همچنان از ثبات اقتصادی و آرمانشهر وعده داده شده، خبری نیست.

تحریم، دستاویز فرار مسئولان از بی مسئولیتی

صدری ادامه داد: در این 4 دهه، تحریم، اولین دستاویز همه دولت‌ها برای فرار از بار مسئولیت و پاسخگویی بوده و همه مشکلات اقتصادی، در درجه اول به آن نسبت داده شده است. تحریم، همان که برای بعضی‌ها نعمت بوده تا کم کاری، فساد، بی تدبیری، سو مدیریت و خلاصه همه کمبودها را به گردن آن بیندازند. زمین دیگری که معمولا دولت‌ها، توپ مشکلات را در آن می‌اندازند، بی اختیاری رئیس جمهور در همه امور است یا بهتر بگوییم، تدارکاتچی خواندن رئیس جمهور!

او خاطرنشان کرد: به هر حال ما دهه‌های گذشته را با چنین مشکلاتی پشت سر گذاشته‌ایم و اگرچه در این میان، نسیمی هم از برجام وزید و اقتصاد، مختصر قوت قلبی گرفت اما آن هم بهاری بود و بگذشت و نشد که وعده بهار باشکوهی که برای اقتصاد داده بودند، به بار بنشیند و به یکباره همه جا خزان  و برگ‌ریز شد! قصه ی تکراری است اگر بگوییم در سال‌های اخیر، ترامپ و کرونا، دست در دست هم، اقتصاد ما را گوشه رینگ انداختند و زدند و زدند و تازه از پشت سر هم از خودتحریمی‌های داخلی ضربه می‌خوردیم و هر چند در این مبارزه نابرابر، با غیرت و همت خودمان دوام آوردیم، اما همه جای بدنمان درد میکند و خسته‌ایم!

صدری ادامه داد: سال 99 را با تورم 36 درصدی پشت سر گذاشتیم و این پایانی بر یکی از سخت‌ترین دهه‌های اقتصاد ایران بود. دهه‌ای که در کارنامه آن، رشد اقتصادی با میانگین نزدیک به صفر، کاهش رشد سرمایه‌گذاری و افزایش خروج از سرمایه، تحریم‌های اقتصادی، جهش‌های ارزی و تورم بالا ثبت شده است.

دلار پایین آمده اما واقعیت اقتصاد ما چیز دیگری است

رئیس هیات امنا خانه صمت جوانان ایران با طرح این پرسش که تصویر و تصور ما از سال 1400 چیست؟ اظهار کرد: از نیمه اول سال که در واقع ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم است، نمی‌توان انتظار خاصی داشت. بهرحال آخر عمر دولت است و اگر دولت، هنری داشته باشد، خرج به ثمر رساندن مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام می‎کند تا آبروی از دست رفته خود در موضوع برجام را جبران کند، جز این نمی‌توان انتظاری از این دولت یا هر دولت دیگری داشت، نه هیچ دولتی و نه هیچ شعبده‌بازی در دو سه ماه، نمی‌تواند خرگوشی از کلاه اقتصاد بیرون بیاورد! به پایین آمدن نرخ دلار و سکه در این روزها هم نمی‌توان دلخوش کرد که صرفا روانی و تحت تاثیر اخبار است و واقعیت اقتصاد ما، همان تورم و رشد اقتصادی فاجعه‌ای است که به آن اشاره شد.

وی اضافه کرد: در این اوضاع و با این احوال، شاید انتخابات ریاست جمهوری که در پیش رو داریم، تنها دریچه امید ما برای اصلاح یا حداقل بهبود اوضاع باشد. این روزها که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مشتاقان خدمت، یکی یکی برای حضور در این عرصه حساس و پرمسئولیت، اعلام آمادگی می‌کنند، انتظار می‌رود هم برای دردهای فعلی اقتصاد (که به بخشی از آنها اشاره شد)، نسخه پیشنهادی داشته باشند و هم برای بهبود وضعیت اعتماد عمومی به دولت، مکمل‌های قوی. به هر حال محقق نشدن وعده‌های متعدد و رنگارنگ اقتصادی و اجتماعی و سیاسی دولت‌ها در چهار دهه گذشته و برآورده نشدن بخش زیادی از آنها، مساله کوچک و کم اهمیتی نیست که اگر نامزدها، فکری برای آنها نکنند، تکرار روزهای تلخ و پرهزینه‌ای برای کشور مانند آبان 98 دور از ذهن نیست.

9 پرسش از نامزدهای ریاست جمهوری

صدری اظهار کرد: با توجه به آنچه گفته شد، خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به عنوان نماینده قشر جوان کارآفرین، پرسش‌هایی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 دارد که در ادامه مطرح می‌شود، امیدواریم این پرسش‌ها شنیده شود و نامزدها پاسخی برای آنها داشته باشند:

1- نامزدهای ریاست جمهوری آینده، چگونه قرار است مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنند؟ در راستای رسیدن به این هدف، کشور، مردم و صاحبان صنایع چه هزینه‌ای باید بدهند و وظیفه هر یک چه خواهد بود؟

2- رئیس جمهور آینده، گفتمان جهانی را چگونه برنامه‌ریزی می‌کند؟ آیا از نظر او، زمان تعامل با کشورهای پیشرفته جهان نرسیده است؟

3- در دهه‌های گذشته، ریشه همه مشکلات کشور در تحریم‌های ظالمانه جست‌وجو می‌شد. امروز مردم به این باور رسیده‌اند که تحریم‌های داخلی و ضعف در مدیریت بخش‌های تصمیم‌ساز، مشکل اصلی کشور است. رئیس جمهور آینده با این برخوردهای سلیقه‌ای، چگونه مواجه خواهد شد؟

4- رئیس دولت سیزدهم، ناکارآمدی مدیران میانی و ارشد در بدنه سازمان‌های مهم را که باعث ناتوانی در اداره امور، به‌ویژه در تنظیم بازار و تجارت خارجی کشور شده است، چگونه جبران خواهد کرد؟

5- برنامه رئیس جمهور آینده برای رشد صادرات غیرنفتی، توسعه تجارت ایران و جلوگیری از اتکا به نفت، چیست؟

6- نابرابری در رعایت حقوق شهروندی و اختلاف طبقاتی ناشی از استفاده قشری خاص از امکانات ویژه، یکی از معضلات اساسی کشور است که در نهایت، گرانی و نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است. رئیس جمهور بعدی، در راستای احقاق حق طبقه متوسط و ضعیف جامعه، چه برنامه‌ای دارد؟

7- استفاده از سرمایه‌های مالی و فکری بخش خصوصی برای رونق اقتصاد ملی و نیز حضور کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش خصوصی در اتاق‌های تصمیم‌گیری، مطالبه عمومی همه صاحبان صنایع است. رئیس دولت سیزدهم چگونه از این ظرفیت در تصمیم‌سازی‌ها استفاده خواهد کرد؟

8- با توجه به شرایط پیچیده و بغرنج اقتصادی کشور، آیا وقت آن نرسیده میدان کار و عمل به جوانان سپرده شود؟ یکی از نقاط ضعف مدیریت کشور، نگاه بالا به پایین و ساده‌انگارانه به جوانان خوش‌فکر این مرز و بوم است، درحالی که موفقیت و دستاوردهای همین جوانان در سالهای اخیرکاملا مشهود بود. رئیس جمهور آینده برای حضور جوانان در بخش‌های مختلف چه برنامه‌ای دارد؟

9- از رئیس دولت بعدی انتظار می‌رود برنامه خود را در زمینه هر یک از موضوعات زیر اعلام کند: رشد اقتصادی، افزایش تولید سرانه، رشد تولید ناخالص ملی، اشتغال مولد و پایدار، کاهش وابستگی‌های اقتصادی و تولید اقلام استراتژیک، مهار تورم، رفع موانع و مشکلات کسب و کارها، ایجاد تسهیلات برای توسعه صادرات

چرا حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ضروری است؟

او با تاکید بر لزوم حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات پیش رو گفت: با توجه به آنچه درباره وضعیت اقتصادی فعلی کشور گفته شد و با درنظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم و نیز با توجه به نابسامانی‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از مصائب اقتصادی، ارزیابی‌های خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران از کارنامه و توانمندی‌های نامزدهای انتخابات نشان می‌دهد آیت‌الله رئیسی، مناسب‌ترین گزینه و فرد اصلح برای در دست گرفتن فرمان دولت و رساندن کشتی گرفتار توفان اقتصاد به ساحل نجات است. خدمات ایشان در مدتی که سکاندار قوه قضاییه بوده‌اند، به ویژه در بحث مبارزه با فساد، قابل تامل است. در مدت حضور ایشان در راس قوه قضاییه، بسیاری از پرونده‌های فساد اقتصادی به سرانجام رسیده و مجرمان دستگیر و مجازات شده‌اند. همچنین با توجه ویژه ی ایشان، بسیاری از کارخانه‌ها و تولیدی‌های کوچک و بزرگ تعطیل و نیمه تعطیل، دوباره در مسیر فعالیت افتاده و در حال رونق گرفتن هستند. از نمونه‌های مهم نتایج عملکرد قوه قضاییه، ابطال برخی واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌های اشتباه است که در این راستا، در روزهای اخیر شاهد بازگشت شرکت نیشکر هفت تپه به دولت بودیم. این عملکرد نویددهنده روزهای خوبی برای دولتی است که فرمان آن در دست آیت الله رئیسی باشد، اگر ایشان این مسئولیت خطیر را بپذیرد و به دعوت جوانان فعال در بخش تولید که به طور قطع حامی ایشان در انتخابات خواهند بود، لبیک بگوید.

لزوم آشتی ملی بعد از انتخابات

رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران یادآور شد: البته در نهایت هر کس به مسند ریاست جمهوری سیزدهم تکیه بزند، خواسته ما به نمایندگی از جوانان کارآفرین و صنعتگر از او و دیگر نامزدها این است که دست از اختلافات بردارند و همه رجل سیاسی و مقامات، چه در قوه مجریه و چه در قوه قضاییه و مقننه، دست به دست هم دهند و با مشورت گرفتن از بخش خصوصی و حمایت از تلاش‌های این بخش، در راه رسیدن به ایرانی آباد و آزاد گام بردارند. این آشتی ملی، نه تنها مرهمی به زخم‌های اقتصادی و اجتماعی داخلی است، بلکه با ایجاد تصویری مقتدرتر از کشور، بر توسعه و بهبود روابط بین‌المللی کشورمان نیز تاثیر خواهد گذاشت که منافع همین امر نیز به اقتصاد داخلی خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: خانه صنعت، معدن و تجات جوانان ایران که متشکل از جمعی از کارآفرینان و صنعتگران و تولیدکنندگان جوان است، از هیچ تلاشی برای حمایت از دولت آینده در زمینه مشاوره‌های تخصصی و ایده‌پردازی در مباحث تخصصی فروگذار نخواهد کرد، چراکه رئیس دولت هر که باشد، در نهایت این پیشرفت و اقتدار ملی است که حرف اول را می‌زند. امیدواریم این همکاری و هماهنگی، به نتیجه مطلوب که همان چرخیدن چرخ اقتصاد، رونق اقتصاد ملی و عزت و اقتدار کشور در عرصه بین‌الملل است، ختم شود.

فهرست