آسفالت و چگونگی تولید مخلوط های قیری توسط کارخانه پخت آسفالت شرکت آسیا ماسه ساز

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. آسفالت و چگونگی تولید مخلوط های قیری توسط کارخانه پخت آسفالت شرکت آسیا ماسه ساز

مقدمه:
آسفالت یا مخلوط قیری که در ایران به نام آسفالت مرسوم است از اختلاط قیر و مصالح شن و ماسه با سایز های متناسب به وجود می آید. آسفالت انواع مختلفی دارد که از آن برای لایه های رویی و یا اساس و زیر اساس و روسازی راه ها و باند فرودگاه ها استفاده می شود و خصوصیات آسفالت بستگی به مصالح سنگی تشکیل دهنده ی آن و نوع قیر دارد. لذا در ابتدا خصوصیات مصالح سنگی و سپس به خصوصیات قیر پرداخته و در آخر شرح مختصری از تولید آسفالت توسط دستگاه های پخت آسفالت گرم تولیدی در شرکت آسیا ماسه ساز می پردازیم.
مصالح سنگی :
این مصالح یا بطور طبیعی وجود دارند و یا بصورت مصنوعی ؛ ابتدا با استفاده از مواد منفجره سنگها شکسته شده و سپس این سنگ ها به کارخانجات سنگ شکن حمل می شوند و توسط دستگاه های خردایش سنگ به سایزهای مناسب در می آیند.
این سنگ ها در ابتدا توسط سنگ شکن اولیه که می تواند فکی ، چکشی ، مخروطی یا دوار باشد ، شکسته و سپس توسط سنگ شکن های ثانویه و ماسه سازها به ابعاد دلخواه و مناسب جهت تولید آسفالت در می آیند.
نکته : البته مصالح شکسته شده استقامت بیشتری نسبت به مصالح گردگوشه دارند چون بهتر در یکدیگر قفل و بست می شوند.
مصالح سنگی که برای تولید انواع آسفالت بکار می روند باید دارای مشخصات ویژه ای باشد. مشخصات مورد نظر از لحاظ دانه بندی ، سختی ، دوام ، تمیزی ، شکل دانه ها و کیفیت سطح دانه مد نظر می باشد و دانه بندی مناسب مصالح سنگی آسفالت با توجه به عوامل متعددی از قبیل روسازی ، نوع و محل قرار گرفتن لایه مورد نظر انتخاب می شود. که به طور معمول دانه بندی 8-0 ، 12-8 ، 20-15 ، 25-20 جهت تهیه و تولید آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد.
تنظیمات کارخانه آسفالت شرکت آسیا ماسه ساز:
– تعیین نسبت درصد هایی از مصالح سنگی سیلوهای سرد که طبق آئین نامه باید باهم مخلوط شوند.
– تعیین نسبت درصدهایی از مصالح که در سیلوهای گرم باید باهم مخلوط شوند.
– کالیبره کردن فیدر سیلوهای مصالح سرد
– کالیبره کردن تغذیه کننده فیلر
– کالیبره کردن پمپ قیر
– تعیین درصد قیر بهینه به کمک آزمایش استقامت
– تنظیم خروجی پمپ قیر
– تنظیم دریچه خروجی سیلوهای مصالح گرم
– شروع به کار کارخانه آسفالت و نمونه گیری از آسفالت ساخته شده
برای تعیین نسبت درصدهایی که مصالح سنگی سیلوها باید با هم مخلوط شوند معمولا از روش آزمون خطا استفاده می شود و در آخر در صورتی که مشخصات آسفالت تولیدی در حدود مشخصات آئین نامه باشد اقدام به تهیه آسفالت می شود.
روش کارکرد کارخانه آسفالت تولید شده در شرکت آسیا ماسه ساز:
مصالح شن و ماسه در 4 نوع دانه بندی در فضای پشت سیلو 4 دهنه سرد دپو می شود و سپس توسط لودر سیلو ها تغذیه می شود. زیر هر سیلو نوار فیدری دو متغیر وجود دارد که جهت تنظیم خروجی مصالح به نوار اصلی می باشد( لازم به ذکر است این تنظیم توسط اپراتور و بسته به نوع آسفالت متغیر می باشد.) سپس مصالح توسط نوار نقاله انتقال به درایر منتقل می شود. مصالح در درایر رطوبت خود را از دست داده و به دمای مورد نیاز 160 درجه سانتیگراد می رسد. حرارت لازم توسط مشعل توربوجت که با سوخت گازوئیل یا گاز کار می کند ایجاد می شود.
حال مصالح از شوت خروجی درایر وارد الواتور مصالح می شود و الواتور مصالح توسط قاشقک ها مصالح را به بالای برج کارخانه آسفالت منتقل می کند و وارد شوت بالای سرند می شود. در این قسمت 4 نوع مصالح دانه بندی شده که از درایر منتقل شده اند جداسازی شده و هر دانه بندی در سیلوی گرم جمع آوری می شود.
زیر هر قسمت از 4 قسمت سیلوی گرم دریچه ای تعبیه شده که توسط جک پنوماتیک باز و بست می شود و کنترل خروجی مصالح به دو روش اتوماتیک و دستی انجام می پذیرد سپس بسته به نوع آسفالت مورد نیاز 4 نوع مصالح در وزن های مختلف در سیلوی ترازوی مصالح وزن شده و وارد میکسر می شود.
حال در قسمت دیگر قیر داغ شده در تانک قیر توسط لوله کشی و پمپ قیر به ترازوی قیر می رسد و توزین می شود و سپس به دوش میکسر منتقل شده و بر روی مصالح داغ اسپری می شود.
فیلر و افزودنی های دیگر نیز توسط ترازوی مخصوص خود وزن می شود و به داخل میکسر اضافه می شود و سپس در مدت زمان 25 ثانیه مصالح و قیر میکس شده و یک بچ آسفالت تولید می شود که بسته به سایز کارخانه آسفالت و اندازه میکسر آن متفاوت می باشد و در کارخانه های آسفالت 160 تن و 200 تن شرکت آسیا ماسه ساز به دلیل حجم بالای میکسر تناژ تولید شده در هر بچ نسبت به سایر کارخانه های مشابه بیشتر است.

فهرست