آغاز اجرای پروژه‌های مشترک ایران و چین از ماه آینده

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. آغاز اجرای پروژه‌های مشترک ایران و چین از ماه آینده

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران سید احسان خاندوزی در پخش زنده خبری اظهار داشت: رئیس جمهوری زمستان پارسال سفر مهمی به پکن داشت و توافقات خوبی با رئیس جمهور چین انجام شد که عملیاتی سازی آنکه بتواند منافع اقتصادی ایران را تأمین کند نیازمند پی گیری ها از سمت وزارتخانه‌ها مختلف بود که طی ۵ ماه گذشته این اقدام انجام شد و روز پنجشنبه اولین کمیسیون مشترک بین ایران و چین بعد از ۴.۵ سال برگزار شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و بیشترین مقصد صادرات کالاهای ایرانی و بخش مهمی از واردات ما از چین است؛ در سال ۱۴۰۱ سهم چین در مجموعه تجارت ایران (غیرنفتی) ۲۴ درصد بود.

وی ادامه داد: جلسه کمیسیون با حضور وزارت اقتصاد به عنوان رئیس ایرانی کمسیون، وزارت نفت، وزارت کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، بانک مرکزی، گمرک، سازمان امور مالیاتی و وزارت امور خارجه برگزار شد. پروژه‌هایی که باید پس از توافق دو رئیس جمهور به شکل عملیاتی مورد توافق قرار می‌گرفت، مورد توافق طرفین قرار گرفت و مقرر شد از ماه آینده به تدریج هر کدام از این پروژه‌ها اجرایی شوند. خاندوزی گفت: فضا بسیار سازنده است و امیدواریم در ماه‌های آینده نتایج سفر رئیس جمهور را به صورت عملی در قالب پروژه‌ها شاهد باشیم.

فهرست