آمازون غرق در پول است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. آمازون غرق در پول است

آمازون، این غول آنلاین، با توجه ارزش بالای بازار و سرمایه‌گذاری‌های عظیم، هنوز هم سود بسیار کمتری به نسبت سایر غول‌های تکنولوژی ایجاد ‌می‌کند.
آمازون، بزرگترین شرکت دنیا براساس ارزش بازار، روز بیست و پنجم آوریل، سود خود را برای چهارمین سه ماهه متوالی اعلام کرد، رقمی که خارج از انتظارات تحلیلگران بود.

طبق آمار سود خالص این شرکت طی سه ماه اول سال 2019 حدود 3.6 میلیارد دلار ‌است که در مقایسه با زمان مشابه پارسال که 1.6 میلیارد دلار بود، افزایش یافته است. بیشتر از یک دهه است که آمازون سرمایه‌گذاری سنگینی با هدف درآمد کوتاه‌مدت داشته اما نتیجه این سرمایه‌گذاری، به‌رغم ارزش‌گذاری بالا، بدین گونه است که از سال 2013 تاکنون آمازون در مقایسه با دیگر سوپراستارهای حوزه فناوری، سود تجمیعی کمتری برای صاحبان خود حاصل کرده است.

با این حال برخی از سرمایه‌گذاران نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که درآمدهای این سه ماه اخیر‌ می‌تواند شروع مرحله جدیدی در زندگی آمازون باشد. اما واقعیت این است که آمازون نقطه مقابل این روند عمل کرده، چرا که این شرکت سرمایه را برای گسترش توانایی‌های تحویل سرویس برتر (Prime Service) خود استفاده و افزایش ‌می‌دهد. آمازون همچنین در حال حاضر سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در هوش مصنوعی و همچنین ابزارهای هوشمند انجام ‌می‌دهد که در مقابل انتظار دارد در سه ماهه دوم سال تنها حدود 1.6 میلیارد دلار در مقایسه با انتظارات 4.2 میلیارد دلاری وال‌استریت، درآمد داشته باشد.

آمازون در حال حاضر سودآوری بسیار بالایی ندارد، اما سایر شرکت‌های بزرگ فناوری در این کار موفق حاضر شده‌اند. مایکروسافت که ارزش بازارش در این هفته تا حدود یک تریلیون دلار افزایش داشته است، در سه ماه نخست 2019 تا حدود 8.8 میلیارد دلار سود خالص داشته است. اپل نیز که انتظار می‌رود تا چند روز آینده سود خالص خود را برای سه ماه نخست 2019 اعلام کند، در سه ماهه آخر سال 2018 حدود 20 میلیارد دلار سود خالص داشته است. به نظر ‌می‌رسد فاصله بین آمازون و دیگر ستاره‌های سیلیکون‌ولی هم‌چنان پابرجا بماند.

فهرست