ابلاغیه دولت سیزدهم در حوزه سیاست‌های تجاری اجرا نشد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ابلاغیه دولت سیزدهم در حوزه سیاست‌های تجاری اجرا نشد

رئیس کمسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران گفت: با وجود صدور ابلاغیه جدید در حوزه سیاست‌های ارزی و تجاری در مهرماه، بندهای مهم این ابلاغیه در مورد واردات در مقابل صادرات و واگذاری کوتاژهای صادراتی هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محمد لاهوتی با اشاره به ابلاغیه معاون اقتصادی رئیس جمهوری در حوزه سیاست‌های ارزی اظهار کرد: در این ابلاغیه، چند بند مهم به موضوع تسهیل در روند صادرات و واردات اختصاص یافته است. از جمله اینکه صادرات در مقابل واردات، واگذاری کوتاژهای صادراتی و نیز فروش اسکناس به صرافی‌ها به نرخ سنا مجاز شمرده شده و همچنین استرداد مالیات بر ارزش افزوده نیز از رفع تعهد ارزی منفک شده است. در عین حال، تهاتر نفت وکالا نیز در آن پیش بینی شده است. اما با وجود آنکه این ابلاغیه دهم مهرماه صادر شده، هنوز دستورالعمل اجرایی آن صادر نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت صمت و بانک مرکزی، همچنان روش‌های معمول گذشته را در رفع تعهد ارزی اجرا می‌کنند، ادامه داد: تنها سازمان امور مالیاتی بود که بلافاصله به صدور این ابلاغیه واکنش نشان داد و دستورالعمل استرداد مالیات بر ارزش افزوده را از رفع تعهد ارزی تفکیک کرد.

لاهوتی تاکید کرد: اگر آنچه در این ابلاغیه مورد اشاره قرار گرفته، به درستی اجرا شود، مشکل رفع تعهد ارزی در صنایع کوچک و متوسط حل خواهد شد.

او به اخذ مالیات از تسعیر نرخ ارز صادراتی اشاره کرد و گفت: این موضوع در جلسه اخیر شورای گفت‌وگوی دولت وبخش‌خصوصی در اتاق ایران با حضور وزرای دولت و نمایندگان مجلس مطرح شد و همه بر این نکته اتفاق‌نظر داشتند که تسعیر نرخ ارز صادرات کالا مشمول مالیات نمی‌شود. در نهایت با جمع بندی وزیر اقتصاد مقرر شد جهت اطمینان بیشتر در این مورد از مجلس استفساریه ای گرفته و پس از آن تصمیم نهایی اتخاذ شود اما این مساله هنوز تعیین تکلیف نشده است.

فهرست