افتتاح مرکز داوری و میانجی‌گری صنعت و معدن/ رئیس هیات امنا خانه صمت جوانان در میان سرداوران

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. افتتاح مرکز داوری و میانجی‌گری صنعت و معدن/ رئیس هیات امنا خانه صمت جوانان در میان سرداوران

«مرکز داوری و میانجی‌گری صنعت و معدن»، «سازمان داوری تعاون» و «مرکز داوری هدایت» در مراسمی با حضور معاون اول قوه قضاییه افتتاح شدند. در این آیین، 6 نفر از اعضای خانه صنعت، معدن و تجارت، به عنوان سرداور، لباس داوری به تن کردند. سید علی صدری، رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، از جمله این افراد بود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه در آیین افتتاح «سازمان داوری تعاون» و «مرکز داوری و میانجی‌گری صنعت و معدن» و «مرکز داوری هدایت»، با تاکید بر حل و فصل مسائل از راه‌های غیرقضایی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی گفت: قوه قضاییه ملزم به توسعه و ساماندهی داوری و میانجی‌گری است.
وی افزود: صلح و سازش، میانجی‌گری و داوری، مبنای عقلایی دارد و تجربه هم ثابت کرده است که آنچه از این موارد حاصل می‌شود، آثار مثبت و خیر و برکات بیشتری دارد که چه بسا در حکم قاضی نباشد.
معاون اول قوه قضائیه خاطرنشان کرد: امروز ضوابط بین‌المللی در قراردادها، داوری را اجتناب‌ناپذیر کرده است و در برخی موارد ملزم به رعایت نظام‌های داوری هستیم تا کار را جلو ببریم.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: سرعت بیشتر، رضایتمندی بالاتر و هزینه کمتر، ویژگی‌های قابل قبول امر داوری است و مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اهمیت به‌روزرسانی قوانین و مقررات داوری افزود: اعتبار آرای داوری بسیار مهم است و نباید بعد از صدور رأی داوری، باز هم در محکمه، طرح دعوا شود. باید دید تاکنون چقدر رأی داوران، فصل‌الخطاب بوده و اگر اینطور نبوده، علت‌یابی شود.

بار ورودی دادگستری‌ها کم می‌شود

در این مراسم همچنین عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: کار بسیار بزرگی در یکی دو سال گذشته در ارتباط با واحدهای صنعتی و تولیدی توسط قوه‌ قضائیه انجام شد که از همه تشکر می‌کنم. خیلی از واحدهای صنعتی ما دستخوش اتفاقاتی شدند که حقشان نبود و با رسیدگی قوه‌قضائیه خیلی از واحدهای تولیدی دوباره وارد چرخه تولید و اقتضاد شدند.

وی با تبریک انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب گفت: امیدواریم آقای رئیسی در انتخاب وزرای کار و تولید از تشکل‌های صنعت و معدن استفاده کند و مطمئن باشد ما به جز خیر صنعت و تولید چیزی را نمی‌خواهیم.

سهل‌آبادی بیان کرد: بیش از ۷۰۰ شهرک صنعتی در کشور فعالیت می‌کند. سال گذشته به دلیل کرونا دیدیم چه مسائلی برای تولید به وجود آمد و صنعتگران ما مشکلات بسیاری را رفع کردند و تولیدکنندگان در اندک زمانی پا به صحنه گذاشتند و مشکلات بسیاری را از نظر مالی رفع کردند و جامعه صنعتی باز خوب درخشید و ثابت کرد در خدمت مردم است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان کرد: در بحث داوری با توجه به وسعتی که در این قسمت وجود دارد باید این اتفاق می‌افتاد. این کار موجب می‌شود از بار ورودی‌ دادگستری‌ها کم شود.

وی یادآور شد: تشریفات ما را فرا گرفته و گاهی اصل‌ها را فراموش می‌کنیم. امیدوارم با حضور آقای رئیسی در راس قوه مجریه این مشکل برطرف شود.

فهرست