افزایش کمّی دانش‌بنیان‌ها بدون استراتژی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. افزایش کمّی دانش‌بنیان‌ها بدون استراتژی

 

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ما بسیار نوپا است و کپی‌برداری مناسبی از این شیوه اقتصادی نه‎تنها در کشور بلکه در دنیا نشده است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، شهرام شریعتی درباره وضعیت کشور در بخش اقتصاد دانش‎بنیان اظهار کرد:  اقتصاد دانش‌بنیان در کشور نوپا بوده و کپی‌برداری خوبی از این شیوه اقتصادی در دنیا نشده است.

وی افزود: اقتصاد دانش‌بنیان به این معنی است که صنعتگر و محققی که فعالیت دانشگاهی دارد، باید تولید خود را به مرحله تجاری‌سازی رسانده و تحویل صنعت بدهد.

شریعتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های کشور در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان، فقط نقش بازی می‌کنیم. یعنی شرکت دانش‌بنیان را تاسیس کرده در ذهن خود از آن حمایت می‌کنیم ولی موفق نشده‌ایم محصولات ارزشمندی از این مجموعه‌ها در حوزه صنعت تولید کنیم. البته اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده ولی آنچه از مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دریافت می‌کنیم، این است که در این زمینه موفق نبوده‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران خاطر نشان کرد: برای اجرای کارهایی از این دست نیاز به مدیریت استراتژیک داریم و در این زمینه می‌توانیم از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم. البته وقتی بحث استفاده از تجربیات کشورها را مطرح می‌کنیم، منظور ما کشورهای پیشرفته نیست، بلکه منظور کشورهای همتراز خودمان مانند ترکیه است.

شریعتی اضافه کرد: این کشورها کالای را در یک تخصص دانشگاهی ایجاد، نسبت به تجاری‌سازی آن اقدام کرده و از صنعت سفارش دریافت می‌کنند. این در حالی است که صنعت ایران به حدی از دانشگاه دل زده شده که اگر پروژه‌هایی هم از صنعت وارد دانشگاه می‌شود، صنعت می‌خواهد مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهد و اعتقاد چندانی به دانشگاه ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه هم صنعت کشور را نمی‌فهمد، افزود: دانشگاه اعتقاد دارد که صنعت حدود 40 تا 50 سال از علم روز دنیا عقب است ولی واقعیت این است که اگرچه صنعت از دنیا عقب است، اما درجا نزده و به فعالیت خویش مشغول است.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: درحال حاضر بیشتر مدعی اجرای طرح‌های اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستیم . البته اقدامات خوبی در کشور انجام شده اما وقتی بحث اقتصاد دانش‌بنیان را وارد ادبیات اقتصادی کشور مانند سایر نقاط دنیا کردیم، می‌توانستیم اقدامات بسیار مناسبی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برای موفقیت در این زمینه باید استراتژی مناسبی تعریف می‌کردیم اما در حال حاضر فقط تعداد شرکت‌های دانش بنیان کشور را افزایش می‌دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: ما باید نیازمندی‌های خودمان را احصا کنیم و محصولات استراتژیکی که نیاز داریم را به دانشگاه‌ها اعلام کنیم تا برای ما تولید کنند.

وی اضافه کرد: اشتباه ما این است که بررسی می‌کنیم که چه محصولی را چین می‌سازد و به دانشگاه اعلام می‌کنیم که این محصول را برای ما بسازد، درحالی که اگر بخواهیم نگاه درستی به دانشگاه داشته باشیم، رسالتش خیلی بزرگ‌تر از این است. ساخت یک قطعه را بسیاری از دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای می‌توانند با کیفت بسیار بالاتر از دانشگاه‌های معمولی انجام دهند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران افزود: علمی که تبدیل به تکنولوژی نشود و فرصت جامع تولیدی برای کشور نداشته باشد، عموما فاقد اهمیت است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین دست و پاگیر مانع اجرای طرح‌های واقعی اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود یا مدیریت‌ها ضعیف است، گفت: قوانین دست و پاگیر نداریم، کشور ما قوانین خوبی دارد اما بخشنامه‌ها دست و پاگیر هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از وقتی سورنا ستاری‌فر به عنوان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول فعالیت شده اقدامات مناسبی انجام شده اما دانشگاه‌ها بستر لازم را برای ایجاد تکنولوژی ندارند. ما به دانشگاهی نیاز داریم که صنعتگر متختصص در اختیار داشته باشد، صنعتگر و متخصص به تنهایی نمی‌توانند به ما برای برون‌رفت از وضعیت فعلی کمک کنند.

شریعتی در پاسخ به این پرسش که آیا اساتید دانشگاهی این آمادگی برای دانش‌بنیان شدن دانشگاه‌ها را دارند، گفت: این آمادگی وجود ندارد. قانون نانوشته‌ای در سطح داشگاه‌های کشور وجود دارد که اگر عضو هیات علمی دانشگاه خارج از محیط تعیین شده مشغول فعالیت شود، دانشگاه می‌تواند نسبت به قطع همکاری با او اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه نیاز به بازنگری و بازآموزی در حیطه تحصیلات خودشان دارند و علم آموخته شده در دانشگاه باید تبدیل به افکار صنعتی شود. متاسفانه اساتید دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف به ویژه کسانی که در رشته‌های عملی صنعت، معادن، عمران و حتی اقتصاد کار می‌کنند، فهم ذاتی‌شان محدود به مباحث درسی است که مطالعه کرده‌اند.چه اشکالی دارد  استاد دانشگاه مسئول یک خط صنعتی شود و یاد بگیرد؟ در حال حاضر اساتید دانشگاه، دانشجویانی تربیت می‌کنند که تحصیل و مدرک آنها کارایی چندانی در سطح جامعه ندارد.

شریعتی در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز را چگونه می‌بینید، گفت: روند حرکت بسیار کند است، در حال حاضر ما هنوز در کوره‌راه‌های تغییر بنیادین در دانشگاه‌ها قرار داریم.

وی با بیان اینکه ما هنوز در بحث تدوین استراتژی مانده‌ایم، یادآور شد: ممکن است آیین‌نامه‌ها و قوانین و مقررات خوبی داشته باشیم اما برای اینکه آنها را الزامی کنیم و ارزیابی انجام دهیم و به نتیجه برسیم، هنوز راه طولانی پیش رو داریم.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

فهرست