ایران از سرمایه گذاری اروپایی ها در بخش معدن حمایت می کند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ایران از سرمایه گذاری اروپایی ها در بخش معدن حمایت می کند

تهران – ایرنا – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه خواهان سرمایه گذآری شرکت های اروپایی در بخش معدن است و از آن حمایت می کند.
ایران از سرمایه گذاری اروپایی ها در بخش معدن حمایت می کند
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی کرباسیان» امروز (سه شنبه) در نشست مشترک با سفیران کشورهای اروپایی در محل این وزارتخانه، افزود: فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف وجود دارد که انجام آن به نفع دو طرف است.
وی با اشاره به وجود 68 نوع ماده معدنی از نفت و گاز تا طلا مس اهن و کروم در ایران تاکید کرد: در همه این زمینه ها امکان همکاری مشترک هم در بخش توسعه صنعت و هم تجهیز و نوسازی آن وجود دارد.
کرباسیان گفت: در بخش فولاد که امسال قصد افزایش صادرات آن به هشت میلیون تن را داریم، فرصت سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره های صنعت وجود دارد که با توجه به تقاضای جهانی، این سرمایه گذاری ها بسیار سودآور خواهد بود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بخش نفت و گاز نیز امکان سرمایه گذاری مشترک با اروپا در دریای عمان و خلیج فارس در شهرهای بندرعباس، پارسیان واقع در شرق عسلویه و چابهار وجود دارد.
وی ادامه داد: در بخش مرکزی ایران نیز پتانسیل های خوبی در زمینه مواد معدنی مانند مس، آهن و طلا وجود دارد که به دلیل تمرکز توجه روی نفت و گاز، این پتانسیل ها مغفول مانده و صنعت آنها رشد نکرده است.
کرباسیان با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 2014 میلادی توسعه جدی بخش معدن را در دستور کار خود قرار داد، افزود: اکنون شرکت های زیادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.
این مقام مسئول تاکید کرد: علاوه بر توسعه بخش معدن، ایران خواهان فناوری های جدید است، زیرا به رغم برخورداری از پتانسیل غنی معدنی، فناوری های بهره برداری چندان به روز نیستند.
وی ضمن اشاره به تاریخ کهن روابط ایران با کشورهای اروپایی که به زمان شاه عباس صفوی برمی گردد، ابراز امیدواری کرد، این سابقه همکاری خوب که در آن هر دو طرف یکدیگر را قابل اعتماد پیدا کرده اند، زمینه ساز همکاری های گسترده آینده باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان همچنین به پتانسیل کشورمان در بخش معادن آلومینیوم به عنوان یک ماده پرکاربرد در صنایع اروپا اشاره کرد و گفت: با توجه به نیازی که اروپا به آلومینیوم دارد، سرمایه گذاری در این بخش می تواند ب سود طرفین باشد.
وی ضمن دعوت از هیات های تجاری کشورهای اروپایی برای بازدید از پتانسیل های معدنی ایران گفت: این وزارتخانه آماده ارائه اطلاعات مورد نیاز در بخش های مختلف به سرمایه گذاران است.
مدیرکل هماهنگی های اقتصادی وزارت امورخارجه کشورمان نیز در این نشست ضمن اشاره به سابقه طولانی همکاری های اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی گفت: بسیاری از شرکت های ایرانی با همکاری شرکت های اروپایی تاسیس شدند و سال ها اروپا شریک تجاری شماره یک ایران بود تا اینکه مساله تحریم های بین المللی پیش آمد.
«فریدون حق بین» ادامه داد: اما آنچه برای ایران اهمیت دارد، این است که کشورهای اروپایی بلافاصله پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و قدرت های جهانی به ایران بازگشتند و آمارها بیانگر این واقعیت است.
وی تاکید کرد: هدف این نشست، بیان اولویت های سرمایه گذاری ایران در بخش معدن است و اینکه چطور سرمایه گذاران می توانند به توسعه بخش معدن در ایران کمک کنند به گونه ای که در راستای پاسخگویی به نیاز جهانی در این زمینه باشد.
حق بین همچنین تصریح کرد: ایران از سرمایه گذاری شرکت های کوچک و متوسط اروپایی نیز حمایت می کند و تنها به دنبال جذب شرکت های بزرگ نیست.

فهرست