بازار سرمایه، فرصتی برای تامین مالی صنایع کوچک

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بازار سرمایه، فرصتی برای تامین مالی صنایع کوچک

رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، بازار سرمایه و ابزارهای نوین مالی را فرصت مناسبی برای تامین مالی صنایع کوچک عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، سید علی صدری در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری میان خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران و کارگزاری بانک انصار درباره فعالیت‌های صنعتی استان تهران گفت: 38 شهرک و ناحیه صنعتی (شامل 23 شهرک صنعتی و 15 ناحیه صنعتی) در استان تهران وجود دارد.

وی افزود: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت 17 هزار واحد صنعتی دارای پروانه در استان تهران مستقرند که از این میان 6 هزار واحد در شهرک‌های صنعتی مصوب دولت و 8 هزار شهرک صنعتی متعلق به بخش خصوصی در حال فعالیت هستند.

به گفته رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، در 6 هزار واحد صنعتی فعال در شهرک‌های صنعتی استان تهران 134 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

صدری با بیان اینکه 80 درصد صنایع کوچک در اختیار بخش خصوصی است، افزود: این صنایع در شرایط سختی در حال فعالیتند چراکه تحریم، عدم ثبات اقتصادی در سطح کلان و نبود نقدینگی، فشار زیادی به بخش تولید وارد کرده است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی در 2 سال گذشته بالا بوده و منابع، وارد بخش تولید نشده است، ادامه داد: صنایع کوچک ما فقط بانک‌ها را به عنوان منبع تامین مالی می‌شناسند و شناخت چندانی از قابلیت‌های بازار سرمایه ندارند. بنابراین امضای این تفاهم‌نامه فرصت مناسبی است تا صنایع با خدمات و ابزارهای بازار سرمایه آشنا شده و از این ابزار برای حل بخشی از مشکلات مالی خود بهره گیرند.

ضرورت آموزش به صنایع برای استفاده از بازار سرمایه

در ادامه این نشست، احسان پیری، رئیس هیات مدیره خانه صمت جوانان ایران با تاکید بر لزوم مجهز شدن مدیران جوان به ابزارهای نوین مالی و استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی گفت: تولیدکنندگان و کارگزاری‌ها، به درستی با هم ارتباط نگرفته‌اند که باید این ضعف جبران شده و از فرصت بازار سرمایه برای تامین مالی صنایع استفاده شود.

رئیس هیات مدیره خانه صمت جوانان ایران با بیان اینکه این تشکل 3 هزار عضو در سراسر کشور و 300 عضو در استان تهران دارد، تاکید کرد: آموزش نقش مهمی در ورود مدیران و تولیدکنندگان جوان به عرصه استفاده از بازار سرمایه دارد که باید در این زمینه اقدام‌های لازم انجام شود.

فرصت همکاری متقابل صنایع و بازار سرمایه

در این نشست همچنین امین آذریان، مدیرعامل کارگزاری بانک انصار با بیان اینکه یکی از مشکلات بازار سرمایه این است که حلقه ارتباطی درستی میان شرکت‌های فعال در بازار سرمایه با مجموعه‌های صنعتی و تولیدی شکل نگرفته است، ادامه داد: به عنوان نهادی که در بازار سرمایه کشور فعال است، تصمیم گرفتیم در قالب آموزش و فرهنگ‌سازی در بحث صندوق سرمایه‌گذاری، عرضه و پذیرش و ورود مجموعه‌ها به بازار بورس و فرابورس و… همکاری متقابلی با شرکت‌ها و صنایع داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت نامساعد بانک‌ها و مشکلات آنها در زمینه تامین مالی صنایع، یادآور شد: با توجه به اینکه صنایع، به ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط، برای تامین مواد اولیه و تجهیزات نیازمند تامین مالی هستند، می‌توانند از ابزارهای نوین بازار سرمایه در این زمینه بهره بگیرند.

فهرست