بازار سهام آمریکا و استراتژی های فروش استقراضی سهام

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. بازار سهام آمریکا و استراتژی های فروش استقراضی سهام

نااطمینانی های حاصل از بحران کرونا و نزدیک شدن به انتخابات امریکا و اخبار حاصل از آن موجب افزایش نوسانات در بازارهای مالی و کامادیتی‌ها شده است.

محمد مهدی مومن زاده، معاون اقتصادی بانک انصار در یادداشتی احتصاصی به اکسپورتنا نوشت: همانطور که نمودار VIX نشان می دهد نوسانات ادراکی سرمایه گذاران همچنان بالاتر از سطوح نرمال قبل از دوران کرونا است.

در زمینه کرونا در بسیاری از کشورهایی که بنظر می رسید، شیوع بیماری کنترل شده است مجدد با افزایش تعداد مبتلایان رو برو بودیم و آغاز فصول سرد سال در بسیار از مناطق دنیا نیز این موضوع را تشدید خواهد کرد.

از طرف دیگر همچنان هیچ نشانه ای از بهبود روابط چین و امریکا دیده نمی شود و بلکه اتحادیه اروپا و انگلیس نیز مجددا در زمینه Brexit به اختلافاتی برخورده اند. تمام این موارد موجب شده است که بازارهای مالی با اخبار مناسب حاکی از بهبود وضعیت اقتصاد روبرو نباشند.

در بازار سهام امریکا نیز به دلیل اینکه محرک جدیدی برای شد قیمت ها وجود ندارد و تعداد سرمایه گذارانی که از استراتژی های فروش استقراضی استفاده می‌کنند و یا از طریق اوراق مشتقه قصد گرفتن موقعیت فروش بر روی سهام را دارند رو به افزایش است با کاهش قیمت ها مواجه هستیم.

این موضوع کاهش قیمت سهام که این بار گریبان شرکت های تکنولوژی محور بازار سرمایه امریکا نظیر تسلا، نیکولا و مایکروسافت را گرفته موجب واکنش مدیران آن ها نیز شده است.

از جمله ایلان ماسک در واکنش به معامله گرانی که با استفاده از اوراق مشتقه قصد گرفتن موقعیت فروش بر روی سهم شرکت تسلا را دارند، فرمول بلک-شولز برای قیمت گذاری اوراق مشقته را یک فرمول غیر دقیق و غیر منطبق با واقعیت توصیف کرد.

شرکت دیگری که اخیر هدف فروشندگان استقراضی قرار گرفت شرکت نیکولا بود، که اسم کوچک نیکولا تسلا را برای خود برگزیده است. این شرکت بیشتر بر روی خودروهای تجاری الکتریکی فعالیت می کند. این شرکت که در سال 2015 تاسیس شده هم اکنون با وجود اینکه هنوز محصولات آن تجاری سازی نشده در NASDAQ لیست شده است و حتی در دوره ای از زمان ارزش بازار آن از ارزش بازار فورد و هیوندای هم فراتر رفت.

سپس اخبار مربوط به سرمایه گذاری GM در این شرکت در ماه های اخیر موجب نوسانات قیمتی زیادی در این سهم شد. نهایتا یکی از شرکت های سرمایه گذاری که سهم نیکولا را فروش استقراضی کرده بود در گزارشی صحت و احتمال انعقاد قرارداد مشارکت با GM را زیر سوال برد و این امر موجب کاهش شدید قیمت این سهم و به تبع آن کاهش شاخص NASDAQ شد. سرانجام SEC امریکا وارد این موضوع شد و هم اکنون در حال بررسی وضعیت شرکت نیکولا می باشد.

 

فهرست