بازار اصفهان

برآورد کاهش 45 هزار میلیارد تومانی اصناف در تعطیلی 10 روزه

  1. خانه
  2. اخبار
  3. برآورد کاهش 45 هزار میلیارد تومانی اصناف در تعطیلی 10 روزه

دبیرکل اتاق اصناف ایران، کاهش درآمد اصناف در 10 روز تعطیلی را حداقل 45 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، محمدباقر مجتبایی اظهار کرد: 90 درصد کل کالاهای تولیدی کشور  و 70 درصد واردات ایران از طریق شبکه صنفی توزیع می‌شود. مصرف‌کننده این کالاها فقط خانوارها نیستند. 3 هزار نوع رسته صنفی در کشور وجود دارد یعنی بسیاری از مواد اولیه کارخانه‌ها، صنایع، پالایشگاه‌ها، شرکت‌ها و اداره‌ها از طریق اصناف توزیع می‌شود. این نشان می‌دهد اصناف در کل زنجیره تولید و خدمات تاثیر دارند.

مجتبایی با بیان اینکه پیشانی اقتصاد کشور، شبکه اصناف است زیرا تعامل نهایی را با مجموعه اقتصادی دارد، افزود: تعطیلی‌ها منجر می‌شود تقاضا برای تولید کاهش یابد. اگر این تعطیلی‌های 10 روزه استمرار پیدا کند دیگر خسارت محدود به اصناف نیست و به کل زنجیره اقتصادی آسیب می‌زند.

وی درباره تعداد واحدهای صنفی تعطیل شده در سراسر کشور گفت: در شهرهای قرمز حدود 50 درصد اصناف و در شهرهای نارنجی 99 درصد اصناف فعالیت می‌کنند. در کشور 3 میلیون واحد صنفی داریم، اگر 100 درصد شهرهای ایران تعطیل باشند، 50 درصد اصناف کار می‌کنند اما در وضعیت فعلی که 257 شهر وضعیت قرمز دارند، حدود یک میلیون واحد صنفی مشمول تعطیلی شدند.

وی با بیان اینکه باید سعی کنیم تعداد شهرهای قرمز، بیشتر نشود، ادامه داد: اگر این اتفاق بیافتد دو خسارت قابل پیش‌بینی است. از یک سو تعداد واحدهای تعطیل افزایش یافته و از سوی دیگر ممکن است مدت تعطیلی از 10 روز بیشتر شود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران درباره خسارت وارد شده بر اصناف در این 10 روز اظهار کرد: در 15 روز تعطیلی آذر 99 که شرایط تقریبا مشابهی با امروز داشتیم، بر اساس آمار بانک مرکزی، 50 هزار میلیارد تومان میزان فروش اصناف کاهش پیدا کرد. البته این کاهش درآمد به معنای این نیست که 100 درصد آن زیان است، بخشی ارزش خود کالا و بخشی سود احتمالی است که با از دست رفتن آن ضرر ایجاد می‌شود.

وی افزود: این گردش مالی باعث می‌شد که واحدهای صنفی بتوانند چک‌های خود را پاس کنند، وقتی نتوانند این کار را انجام دهند بر حلقه بعدی تا تولیدکننده تاثیر می‌گذارد و زنجیره اقتصاد آسیب می‌بیند.

مجتبایی یادآور شد: با توجه به تجربه آذر، برای 10 ده روز تعطیلی، حداقل 33 هزار میلیارد تومان کاهش درآمد و فرصت فروش اصناف خواهد بود. یک تورم حداقل 36 درصدی نیز در آذر وجود داشت که در برخی گروه‌های کالایی تا بیش از 68 درصد هم رسید. اگر میزان تورم فعلی را به طور متوسط 50 درصد در نظر بگیریم، می‌توانیم برای این 10 روز پیش‌بینی کنیم که حداقل 45 هزار میلیارد تومان کاهش فرصت فروش برای اصناف به وجود می‌آید که بخشی از آن خسارت مستقیم و بخشی عدم فروش کالا و خسارت به زنجیره‌های بعدی است.

منبع: ایلنا

فهرست