بررسی دلایل نوسان قیمت در بازار لوازم خانگی/ اقداماتی در دستور کار داریم

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بررسی دلایل نوسان قیمت در بازار لوازم خانگی/ اقداماتی در دستور کار داریم

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، عباس علی آبادی وزیر صمت با بیان اینکه حدود ۳۴ درصد اقتصاد کشور از جمله اصناف، تولیدکنندگان، معادن و غیره به طور مستقیم با وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتباط دارد، اظهار کرد: سه حوزه مهم صنعت، معدن و تجارت باید بتوانند به نحو مناسبی نیازهای مردم را پاسخ دهند. البته وزارتخانه‌ها دستگاه‌های سیاستگذار هستند و برای سیاست گذاری در این حوزه باید مولفه‌های اصلی تولید و واردات در سطح عرضه و مصرف و صادرات در سمت تقاضا را به صورت یکپارچه مدیریت کرد. بنابراین به عنوان کارشناس می‌گویم در سیاست گذاری این چهار مولفه، باید اتحاد وجود داشته باشد.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به اینکه مجمع جهانی اقتصاد یک موسسه مهم است که در اقتصاد جهانی نقش مهمی دارد، تصریح کرد: این موسسه هر سال در گزارش‌های خود جمع‌بندی از حوزه اقتصادی دنیا و پیش بینی چالش‌ها را مطرح می‌کند. از سال ۲۰۱۸ تاکنون گزارش‌های این نهاد قابل توجه است، چرا که برخی از پارامترهایی که جنبه یا تاثیر جهانی داشتند، از جمله کووید ۱۹ یا جنگ اوکراین را مورد توجه قرار داده است.

وی افزود: مجمع جهانی اقتصاد ۱۰ چالش اصلی را در سال ۲۰۱۹ معرفی کرده و نشان می‌دهد آثار کووید ۱۹ تا سال‌ها پایدار می‌ماند و معتقد است ممکن است در اقتصاد اثرات راهبردی و مهم بگذارد که شاهد آن هستیم. بنابراین در شرایط خاصی قرار داریم که نیازمند توجه، تحمل و اراده همگان هستیم. بخش دیگری از این گزارش می‌گوید که اساساً نمی‌توان این مشکلات را به صورت بخشی حل کرد. روزی که اراده جهانی به حل این مسائل اختصاص پیدا کند، حل شدن آنها شانس بیشتری پیدا می‌کند. در غیر این صورت، اگر هم این مسائل حل شود به صورت محدود خواهد بود.

علی آبادی با اشاره به برنامه‌ای که در زمان گرفتن رای اعتماد به مجلس ارائه کرده، تصریح کرد: در این برنامه با بررسی کارشناسان مختلف، هشت سیاست کلی یا راهبرد معرفی شده است. در این برنامه انتظارات مردم و دولت تشریح شده و به این موضوع پرداخته شده که چگونه می‌توان این انتظارات را برآورده کرد و چه موضوعاتی باید در اولویت‌ قرار گیرد.

اقداماتی برای تعدیل بازار یا تعدیل قیمت‌های لوازم خانگی، در دستور کار

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت‌های واردات، با بیان اینکه تصمیم گیری‌ها در دولت و وزارت صمت باید جامع باشد، تصریح کرد: در همه جای دنیا از وضع تعرفه استفاده می‌کنند تا تولید و واردات با مصرف و صادرات به تعادل برسد.

وی افزود: به طور کلی صنعت لوازم خانگی نیازمند یک رسیدگی است. اخیرا به دلایل فنی و غیر فنی در این بخش نوسانات قیمتی وجود داشته که وزارت صمت مشغول بررسی آنهاست و احتمالاً اقدامات سازنده برای تعدیل بازار یا تعدیل قیمت‌ها در دستور کار داشته باشیم.

فهرست