بسته خبری تولید/ الزام به دریافت مجوز کسب و کار حذف شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. بسته خبری تولید/ الزام به دریافت مجوز کسب و کار حذف شد

حذف دریافت مجوز کسب و کار، ابلاغ ضوابط جدید نحوه ایفای تعهدات ارزی، نامه بخش خصوصی به رئیس‌جمهور درباره مشکلات صادرات و تدوین بسته وزارت صمت برای تحقق شعار سال، از مهم‌‌ترین اخبار حوزه تولید در هفته گذشته است.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، معاون وزیر صمت گفت: با اجرای مصوبه ساده‌سازی مراحل راه‌اندازی کسب و کار، شروع یک کسب‌وکار صرفا با خود اظهاری و تعهد متقاضی خواهد بود و بررسی‌های پیشینی به نظارت‌های پسینی تغییر می‌یابد.

به گزارش شاتا، سعید زرندی با توضیح اینکه مصوبه مذکور، دستگاه‌های اجرای متولی یا همکار در صدور مجوزها را موظف می‌کند تمامی الزامات و مقررات ذیربط را در ابتدای کار به متقاضیان فعالیت‌های اقتصادی اطلاع دهند، بیان کرد: با اجرای این مصوبه، متقاضیان کسب و کار می‌توانند درخواست خود را برای شروع کار بدون هیچ پیش‌شرط و درگیر شدن در فرآیندهای اداری خاص، ارائه داده و پیگیر فعالیت خود شوند.

به گفته او، بر اساس این مصوبه، شروع یک کسب‌وکار صرفاً با خوداظهاری و تعهد متقاضی نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات مصوب است و پس از ارائه تعهد از سوی متقاضی، بلافاصله مجوز آغاز فعالیت برای وی صادر خواهد شد.

ابلاغ ضوابط جدید نحوه ایفای تعهدات ارزی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، نسبت به اصلاح و تکمیل مصوبه جلسه صد و هفتاد و هفتم ستاد هماهنگی اقتصادی اقدام کرد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، حمید زادبوم گفت: تغییراتی در مصوبه ۱۷۷ ایجاد شده که از آن جمله می توان به تصویب امکان ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۹۷ و بعد از آن از طریق واردات در مقابل صادرات خود یا غیرمشروط به ثبت اظهار صادرکننده مبنی بر در اختیار داشتن ارز مربوط به پروانه‎های صادراتی در سامانه جامع تجارت اشاره کرد. در مصوبه ۱۷۷ این امکان فقط برای ایفای تعهدات ارزی سال ۱۳۹۸ به بعد وجود داشت.

وی گفت: اختیار افزایش مهلت تعیین شده برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید و مواد اولیه تولید کالاهای واسطه‌ای و قطعات خطوط تولید، دارو و تجهیزات پزشکی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط کمیته ماده ۳ موضوع مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی از دیگر مصوبات جلسه 214 ستاد هماهنگی اقتصادی بود که بر اساس آن کمیته ماده ۳ متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به مسئولیت وزارت صنعت ، معدن و تجارت مهلت مذکور را بر اساس شماره ثبت سفارش به بانک مرکزی اعلام خواهد کرد.

نامه بخش خصوصی به رئیس‌جمهور درباره مشکلات صادرات

روسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور تأکید کردند: اگر مشکلات حوزه صادرات برطرف نشود، اجرای مصوبه جلسه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بلااثر خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به همراه روسای اتاق‌های اصناف و تعاون ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور پیشنهادهای بخش خصوصی برای مدیریت ارزی کشور را ارائه دادند.

در این نامه تأکید شده است که پیش‌نویس 13 ماده‌ای که در کمیته ارزی معطل‌مانده، تکمیل‌کننده مصوبه جلسه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی است و تصویب و ابلاغ آن، مشکل صادرکنندگان را حل می‌کند.

تدوین بسته وزارت صمت برای تحقق شعار سال

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه امسال رقابت در خرید مواد اولیه در بورس را از طریق توزیع عادلانه دنبال می کنیم، گفت: بسته وزارت صمت برای تحقق شعار سال، به ستاد اقتصادی دولت ارجاع شد.

به گزارش مهر، مهدی صادقی نیارکی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اظهار کرد: در وزارت صمت بسته سیاستی در راستای تحقق شعار سال تدوین و به ستاد اقتصادی دولت ارسال شده است. در این بسته سیاستی، بخش‌های مختلفی نظیر موضوعات مالیاتی، بیمه‌ها و تأمین اجتماعی، موضوعات ارزی، صدور مجوزها، موضوعات پولی و بانکی، موضوعات زیرساختی و… با دو نگاه تسهیلگری یعنی پشتیبانی بیشتر از تولید و مقررات‌زدایی یعنی مانع‌زدایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه موانع تولید نیز در این بسته مورد توجه قرار گرفته است، افزود: براساس نظرسنجی انجام شده از فعالان اقتصادی، فضای اقتصاد کلان و موضوعات پولی، بانکی و ارزی به عنوان مسائل اصلی حوزه تولید مطرح شده و بعد از آن، بحث مجوزها برای شروع یا تداوم کسب و کار است. در مرحله بعدی نیز بحث مالیات و تأمین اجتماعی مطرح است. همچنین فضای اقتصاد کلان و قابل پیش‌بینی بودن اقتصاد و نوسانات آن مورد تاکید فعالان اقتصادی است.

فهرست