بسته خبری تولید/ بازنگری ردیف‌های تعرفه‌ای با هدف صیانت از صنایع داخلی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بسته خبری تولید/ بازنگری ردیف‌های تعرفه‌ای با هدف صیانت از صنایع داخلی

بازنگری ردیف‌های تعرفه‌ای، تدوین بسته حمایت از صادرات غیر نفتی، تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون صدور چک، اعلام فهرست مقررات مخل حوزه صمت به هیات مقررات‌زدایی، اعلام دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارزها و دعوت از صاحب‌نظران برای اعلام پیشنهادها به ‌منظور رفع موانع تولید، مهم‌ترین اخبار حوزه تولید و کارآفرینی در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از بررسی بیش از 8 هزار ردیف تعرفه گمرکی در سال جاری با هدف صیانت از صنایع داخلی خبر داد.

به گزارش شاتا، مهدی صادقی‌ نیارکی افزود: در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در تلاشیم سیاست‌های کاهش ارزبری در کشور را با اتخاذ تدابیری دنبال کنیم که بازنگری در ردیف‌های تعرفه‌ای یکی از سیاست‌های پشتیبانی از صنایع داخلی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: تعرفه‌های گمرکی با محوریت توانمندسازی صنایع داخلی و ایجاد محدودیت وارداتی برای تجهیزات داخلی‌سازی شده از سوی دفاتر تخصصی مورد واکاوی قرار می‌گیرد.

تدوین بسته حمایت از صادرات غیر نفتی

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400 با رویکرد شعار سال و با هدف پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید صادراتی، تدوین و توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایلنا، احسان قمری افزود: در تدوین بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال 1400 تلاش خواهد شد تا در هر سر فصل پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی به صادرکنندگان و پرداخت مشوق‌های صادراتی با تاکید بر کاهش هزینه‌های واحدهای صادراتی اقدام شود و به‌ویژه در بخش کمک سود تسهیلات دریافتی صادرکنندگان انجام خواهد شد.

تصویب کلیات لایحه اصلاح قانون صدور چک

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه اصلاح قانون صدور چک را تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، کلیات لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک، سه‌شنبه گذشته در صحن علنی مجلس بررسی شد.

سید کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در توضیح این لایحه گفت: براساس ماده ۱ مکرر قانون صدور چک، چک‌های صادر شده از ۲۲ آذر ۱۳۹۹ باید در سامانه صیاد ثبت شود و همه چک‌ها نیز الکترونیکی صادر می‌شود. با توجه به اینکه بیش از ۲۴۰ میلیون برگ چک در دست مردم است، مقدور نیست که چک‌های قدیمی کنار گذاشته شود، بنابراین همچنان از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: طبق ماده ۲ لایحه دولت در راستای مدیریت نقدینگی، شفافیت و پیشگیری از جرایمی مانند پولشویی سازوکاری برای چک‌های تضمینی با الزام ثبت هویت آمده است. همچنین درج شماره حساب گیرنده چک در متن چک تضمین‌شده الزامی شده و برای جلوگیری از پولشویی و امثال آن برای ابطال چک تضمین شده توسط متقاضی، صدور و وصول آن توسط گیرنده چک، به مدت یک ماه قرار داده شده که بعد از آن نیازمند تکمیل فرم‌های مبارزه با پولشویی است.

اعلام فهرست مقررات مخل حوزه صمت به هیات مقررات‌زدایی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: فهرست عناوین مجوزها، رویه‌ها و مقررات مخل بیرونی حوزه صنعت، معدن و تجارت و راهکارهای پیشنهادی اصلاح آنها به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت طرح در هیات مقررات‌زدایی ارسال شد.

به گزارش شاتا، سعید زرندی گفت: با توجه به نامگذاری سال­ جاری و در راستای تحقق شعار مانع‌­زدایی از حوزه تولید و در زمینه «لغو مجوزهای دست­ و پا گیر و تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای ضروری برای فعالان اقتصادی» فهرست عناوین مجوزها، رویه­‌ها و مقررات بیرونی (برون‌ دستگاهی) که موجب وقفه و اخلال در صدور مجوزهای حوزه صنعت، معدن و تجارت شده­اند جهت طرح در هیات مقررات­زدایی ارسال شده است.

وی افزود: این فهرست با همفکری و نظرخواهی از فعالان تولیدی و اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی، خانه‌های صنعت، اتاق بازرگانی و دیگر انجمن‌ها تهیه شده است.

زرندی توضیح داد: ۹ مورد در بخش صنعت، ۵ موضوع در بخش معدن و ۵ مورد در بخش صنوف در این لیست به همراه پیشنهاد اصلاح آن دیده شده است.

جزئیات دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارزها

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از دستورالعمل جدید وزارت صمت برای صدور مجوز فعالیت استخراج رمز ارزها خبر داد.

به گزارش ایسنا، دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارزها این‌گونه اصلاح شده است:

۱-حداقل توان مصرفی مجاز برای صدور از ۲۵۰ کیلووات به ۱۰۰ کیلووات رسید.

۲-قید ۳ سال از صدور مجوز برای واحدهای غیر فعال موضوع تبصره‌های ۲ و ۸ حذف می‌‌شود.

3-صدور یا اصلاح جواز تاسیس یا پروانه بهره‌برداری برای استخراج رمز ارز در محل واحدهای موجود اعم از داخل یا خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مجاز است.

4-به استناد مصوبه هیات مقررات‌زدایی و تسهیل مجوز کسب و کار به شماره ۱۱۳۹۷۶/۸۰ مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۸، صدور مجوز برای بیش از یک واحد در یک پلاک ثبتی امکان‌پذیر است. متقاضی موظف است متعهد به حفظ تولید و اشتغال واحد فعال خود باشد.

5- سایر مفاد دستورالعمل مذکور کماکان به قوت خود باقی است.

دعوت از صاحب‌نظران برای اعلام پیشنهادها به ‌منظور رفع موانع تولید

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت از صاحب‌نظران برای اعلام پیشنهادها و نظرات برای رفع موانع تولید دعوت کرد.

به گزارش شاتا، احمد تشکینی با تاکید بر اینکه اصلاح فرآیندها و حذف رویه‌های مخل حوزه تولید و تجارت در راستای بهبود فضای کسب‌وکار در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: شناسایی گلوگاه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت که منجر به کندی فعالیت‌ها و بروز نارضایتی‌هایی در ذی‌نفعان شده و رفع آنها، با جدیت دنبال خواهد شد.

فهرست