بسته خبری تولید/ توقف مزایده ۶ هزار معدن

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بسته خبری تولید/ توقف مزایده ۶ هزار معدن

توقف مزایده 6 هزار معدن، حذف یک استعلام محیط زیستی برای استقرار صنایع، افزایش قیمت سیمان در اثر قطع برق و توقف قطع برق شهرک‌های صنعتی، برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه تولید و صنعت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، معاون امور معادن وزارت صمت بخشنامه توقف واگذاری ۶ هزار معدن غیرفعال کشور را به سازمان‌های صمت استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر این اساس، مراحل واگذاری و اعلام نتایج مزایده ۶ هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور که با دستور وزارت صمت در اردیبهشت امسال اعلام و طی مراسمی از آن رونمایی شده بود، با دستور اسداله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، ممنوع اعلام شد.

در ابلاغیه کشاورز خطاب به رؤسای سازمان‌های صمت ۳۱ استان و جنوب کرمان آمده است: «مقتضی است نظر به برگزاری مزایده عمومی محدوده‌ها و معادن، ضمن توقف مراحل واگذاری در هر مرحله و سطوح، از اعلام نتایج پرهیز کنید.»

حذف یک استعلام محیط زیستی برای استقرار صنایع

در راستای عمل به مصوبات چهل و هفتمین نشست هیات مقررات‌زدایی و بهبود کسب و کار، الزام به استعلام از محیط زیست برای صدور مجوز ساخت واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی حذف شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران، از حذف الزام واحدهای صنعتی به دریافت استعلام از محیط زیست خبر داد.

افزایش قیمت سیمان در اثر قطع برق

آنطور که بعضی فعالان صنعت ساختمان و نمایندگان مجلس می‌گویند تقاضای کاذب ناشی از کمبود برق و اعمال محدودیت برای واحدهای تولیدی نهاده‌های ساختمانی، منجر به افزایش قیمت محصولات این کارخانجات شده و در این شرایط، واسطه‌های سیمان و فولاد بیشترین بهره را می‌برند.

به گزارش ایسنا، سازندگان مسکن در روزهای اخیر با شوک افزایش دوباره قیمت سیمان و آهن مواجه شدند. هر پاکت سیمان به بالای ۶۵ هزار تومان و هر کیلوگرم میلگرد به ۲۰ هزار تومان رسیده است. یک سال و نیم قبل یعنی اواخر سال ۱۳۹۸ قیمت هر پاکت سیمان بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و میلگرد کیلویی ۴۲۰۰ تومان بود.

فرهاد طهماسبی، عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس، با بیان اینکه وزارت نیرو با توجیه کمبود برق، فعالیت واحدهای تولیدی را محدود کرده، گفت: با کاهش فعالیت واحدهای تولیدکننده سیمان و فولاد تقاضای کاذب در بازار به دلیل بار روانی ناشی از تعطیلی این واحدها افزایش یافت که این امر موجب گرانی این محصولات شد.

توقف قطع برق شهرک‌های صنعتی

معاون سازمان صنایع کوچک گفت: شهرک‌های صنعتی از شمول اعمال خاموشی برق معاف شده‌اند، از این رو قرار شد برق صنایع بزرگ قطع شود تا تامین برق صنایع کوچک به مشکل نخورد.

به گزارش مهر، فتحعلی محمدزاده درباره معافیت شهرک‌های صنعتی از قطع برق، اظهار کرد: بر اساس تبصره ۳ ماده ۳ مصوبه 16 تیر امسال هیأت وزیران، شهرک‌های صنعتی از شمول اعمال خاموشی برق معاف شدند.

وی افزود: وزیر نیرو به وزیر صمت اعلام کرد که واحدهای صنعتی باید به اندازه ۴ هزار مگاوات به کاهش مصرف برق کمک کنند از این رو با توجه به اینکه دیماند مصرف برق در ۸۲۸ شهرک صنعتی ۹ هزار و ۹۴۱ مگاوات برق است اما نسبت به صنایع بزرگ، اشتغال‌زایی بالایی دارند و تعداد زیادی واحد صنعتی در این شهرک‌ها فعال هستند، مقرر شد برق صنایع بزرگ همچون فولاد و سیمان قطع و برق صنایع کوچک تأمین شود.

تفاهم بر سر ساخت شهرک‌های صنعتی مشترک بین ایران و ارمنستان

یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان امضا و مبادله شد.

به گزارش ایسنا، این تفاهم‌‌نامه همکاری، به‌صورت ارتباط تصویری برخط به امضای علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و لوان اوهانسیان، مدیرعامل مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان رسید.

توسعه همکاری‌های دوجانبه، ارائه راهکارهای تجاری مناسب برای تمامی ذی‌نفعان، ارتقا و بهبود فضای سرمایه‌گذاری و ایجاد یک چارچوب عملیاتی به منظور تقویت و توسعه روابط تجاری قوی‌تر بین دو طرف، از جمله اهداف یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری جمهوری ارمنستان است.

فهرست