بسته خبری تولید/ حذف امضاهای طلایی در وزارت صمت

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بسته خبری تولید/ حذف امضاهای طلایی در وزارت صمت

حذف امضاهای طلایی در وزارت صمت، هشدار دادستانی به صادرات بی‌رویه فولاد خام، پیگیری رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی، امکان مشاهده میزان بازگشت ارز صادرات از طریق سامانه جامع تجارت ، اعلام جزئیات مالیات اصناف برای سال ۹۹ و تعویق آزادسازی پهنه‌های اکتشافی معدنی، برخی از مهم‌ترین عناوین خبری حوزه تولید، صنعت و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنگاه‌های تولیدی برای کاهش آسیب دیدن از قطعی برق،‌ تولید 8 هزار مگاوات برق را در دستور کار خود دارند.

به گزارش فارس، علیرضا رزم حسینی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران گفت: وضعیت صنعت در سال گذشته نسبتا خوب بود و با وجود تحریم‌ و کرونا 8 درصد رشد صنعتی اتفاق افتاد. در حوزه تجارت نیز با وجود همه مشکلات، صادرکنندگان توانستند نسبت به تأمین کالاهای مورد نیاز کشور اقدام کنند، به طوری که تجارت ایران به رقمی بالغ بر 74 میلیارد دلار رسید.

وی با بیان اینکه در جهت مانع‌زدایی از تولید، امضاهای طلایی را فسخ کرده‌ایم و تیک‌های صادراتی جمع شده است، گفت: مصوبه 214 و 177 دولت باعث شد پرونده قضایی صادرکنندگان جمع شود و اکنون هیچ صادرکننده‌ای پرونده قضایی ندارد.

هشدار دادستانی نسبت به صادرات بی رویه فولاد خام

معاون قضایی دادستان کل کشور نسبت به صادرات بی‌رویه فولاد خام و زیان واحدهای پایین‌دستی هشدار داد و خواستار ورود دستگاه‌های مسئول در قوه قضاییه و نهادهای نظارتی به این مساله شد.

به گزارش ایرنا، سعید عمرانی افزود: سرمایه و منابع کانی و معدنی کشور در معرض تاراج و خام‌فروشی است و تعیین قیمت نهاده‌های فولاد به نرخCIS   (کشورهای مشترک‌المنافع) و فوب جهانی و با مرجعیت متال‌بولتن (بازار بورس لندن) و پلتس (از مراجع معتبر اعلام قیمت مواد معدنی) با وجودی که همه زنجیره تولید نهاده‌های فولاد با ریال، کارگر و انرژی ارزان تامین و محاسبه می‌شود، چه معنی دارد؟

وی ادامه داد: بی‌سروسامانی عرضه شمش و ورق صدها هزار کارگر صنایع تبدیلی را در معرض بیکاری قرار داده است. عمرانی خواستار ورود دستگاه‌های مسئول در قوه قضاییه و نهادهای نظارتی به این مساله شد.

امکان مشاهده میزان بازگشت ارز صادرات از طریق سامانه جامع تجارت

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از امکان مشاهده اطلاعات میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان و از طریق سامانه جامع تجارت خبر داد.

به گزارش تسنیم، حمید زادبوم افزود: از این پس صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت و از طریق مسیر عملیات ارزی (مشاهده اطلاعات ارزی) بازگشت ارز حاصل از صادرات، میزان ایفای تعهدات ارزی خود را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: صادرکنندگان می توانند اطلاعات بازگشت ارز حاصل از صادرات خود را به تفکیک روش‌های مختلف بازگشت ارز حاصل از صادرات شامل فروش  ارز در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری کوتاژهای صادراتی به غیر، پرداخت بدهی ارزی، سپرده‌گذاری ارزی و فروش ارز به بانک‌های عامل و صرافی‌های مجاز در فاصله زمانی حداکثر 24 ساعت بعد از رفع تعهد مشاهده کنند.

جزئیات مالیات‌گیری از اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران، نحوه رسیدگی و بررسی تعیین مالیات سال ۱۳۹۹ مشاغل صنفی را توضیح داد.

به گزارش ایسنا، سعید ممبینی اظهار کرد: تعیین مالیات با دو روش برابر ظرفیت‌های قانونی که وجود داشت امکان‌پذیر بود، که یک روش تعیین مالیات با ابراز و اظهار کردن میزان درآمد یا به عبارتی ماده ۹۷ قانون مالیات‌ها و تسلیم اظهارنامه که این ظرفیت همواره وجود دارد.

وی با بیان اینکه برخی از صنوف می‌پرسند به دلیل اینکه در شرایط کرونا فعالیتی نداشتند یا اساسا تعطیل بوده‌اند- مانند تالارها که برخی تا اواسط ماه پیش هم تعطیل بودند- باید معاف از مالیات بشوند؟ گفت: یکی از راهکارهای استفاده از معافیت این است که اگر صنوف فعالیتی نداشتند، باید اظهارنامه بدهند که بر اساس اظهارنامه، رسیدگی شود به چه میزان مالیات تعیین شود و اینکه چه فعالیت داشته باشند و یا نداشته باشند، تعیین مالیات مسیر خودش را طی می کند.

وی افزود: درخواست اولیه اتاق اصناف ایران ۶۰ برابر بود که نهایتا موفق شدیم که ۴۵ برابر مصوبه را از ستاد ملی کرونا بگیریم. بنابراین کسانی که درآمد ابرازی‌شان زیر ۴۵ برابر معافیت است می‌توانند از مزایای تبصره استفاده کنند.

تعویق آزادسازی پهنه‌های اکتشافی معدنی

دفتر اکتشافات وزارت صنعت معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای از تغییر برنامه زمان‌بندی مابقی پهنه‌های مطالعاتی کار شده کشور خبر داد.

به گزارش فارس، وزارت صنعت با اشاره به ضرورت بروزرسانی سامانه کاداستر، رفع برخی ایرادات و تسهیل در اجرای فرآیندهای فعال، از اجرای برنامه آزادسازی مابقی پهنه‌های اکتشافی کشور با چند روز تاخیر خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه، تاریخ آزادسازی پهنه‌های اکتشافی در استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، ایلام، زنجان و خراسان رضوی، 13 تیر، زمان آزادسازی پهنه‌های اکتشافی در استان‌های سمنان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و قزوین 15 تیر و آزادسازی پهنه‌های اکتشافی در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، جنوب استان کرمان، کرمان و قم، 16 تیر خواهد بود.

فرایند مزایده عمومی حدود 6 هزار محدوده و معدن غیر فعال و بلاتکلیف کشور آغاز شده و قرار بود از 8 خرداد سال جاری برنامه مزایده عمومی محدوده های اکتشافی، مجوز برداشت، گواهی کشف و پروانه‌های بهره‌برداری این معادن در ٣١ استان کشور، جنوب کرمان، مناطق تجاری ارس، ماکو و قشم با هدف ایجاد فرصت برابر و شفافیت در واگذاری انجام شود.

امریه 62 سرباز در بخش صنعت

سرپرست مرکز توسعه و فناوری و صنایع پیشرفته معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت از مشغول به کار شدن 62 سرباز در راستای طرح تاپ به عنوان امریه در بنگاه‌های تولیدی و تجاری بزرگ خبر داد.

به گزارش فارس، بهناز بختیاری چهارلنگ، سرپرست مرکز توسعه و فناوری و صنایع پیشرفته معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت اظهار کرد: از آنجا که طرح سرباز تاپ از آبان سال 99 عملیاتی شده است، در سال گذشته 43 سرباز و در 3 ماه نخست سال جاری با تخصیص دوباره 100 سهمیه از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، 19 سرباز (2 نفر از افراد اعزام شده دانش ­آموخته مقطع دکتری و مابقی کارشناسی ارشد) در رشته‌های تحصیلی مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی معدن و … به عنوان امریه در بنگاه ­های تولیدی و تجاری بزرگ مشغول به فعالیت شده‌­اند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 1300 موقعیت در واحدهای تحقیق و توسعه بنگاه‌های داوطلب برای جذب سرباز امریه تاپ معرفی و 620 دانش ­آموخته تحصیلات تکمیلی به عنوان متقاضی در سامانه تاپ ثبت ­نام کرده‌اند.

پیگیری رفع مشکلات مربوط به ایفای تعهدات ارزی

دبیر کمیته اقدام ارزی در سی و سومین جلسه کمیته اقدام ارزی از پیگیری رفع مشکلات صادرکنندگانی که نسبت به دریافت پیش‌پرداخت ارزی در قبال صادرات آتی اقدام کرده بودند، خبر داد.

به گزارش ایلنا، احسان قمری گفت: بر اساس مفاد بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، صادرکنندگانی که قبل از صادرات نسبت به دریافت پیش پرداخت ارزی اقدام می‌کنند، به منظور احراز اصالت ارز قابل پیش‌فروش، مراتب در کمیته اقدام ارزی مطرح و صادرکنندگان مزبور در سقف تعیین شده توسط کمیته فوق، امکان عرضه ارز در سامانه نیما را خواهند داشت.

وی افزود: برخی از صادرکنندگان نسبت به دریافت پیش‌پرداخت ارزی قبل از ۲۲ فروردین ۹۷ اقدام کرده و صادرات‌شان بعد از ابلاغ قوانین و دستورالعمل‌های ارزی صورت گرفته است. کمیته اقدام ارزی، این مورد را یک عنوان خاص در نظرگرفته و بر اساس اختیارات خود در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.

فهرست