بسته خبری تولید/ درخواست‌های فعالان اقتصادی از ابراهیم رئیسی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بسته خبری تولید/ درخواست‌های فعالان اقتصادی از ابراهیم رئیسی

دیدار فعالان بخش خصوصی با ابراهیم رئیسی، اعتراض صنعتگران به خاموشی‌های بدون برنامه، لغو الزام ثبت سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه، واگذاری اختیارات وزارت صمت در حوزه مرزنشینی به استانداران، کمبود مواد اولیه برای تولید شیرخشک و تدوین پیش‎نویس برنامه صنعت پوشاک و کفش برخی از مهم‌ترین خبرهای حوزه تولید و صنعت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از فارس، برخی از اعضای اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف ایران در دیدار با ابراهیم رئیسی، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم از وی خواستند تا با فساد مبارزه کرده و اجازه ندهد جریان‌های سیاسی، وزیر نامربوطی را به وی تحمیل کنند.

تعیین برنامه برای رشد اقتصادی و تامین رفاه و پایان دادن به رانت بیمه بانک، صنعت و بورس، از جمله درخواست‌های بخش خصوصی از این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در این دیدار بود.

اعتراض صنعتگران به خاموشی‌های بدون برنامه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به زیان بخش تولید از قطعی بدون برنامه برق گفت: اگر اداره برق جدول برنامه‌ریزی ارائه نکند، اقدام قانونی خواهیم کرد و موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، صابر پرنیان با اشاره به مشکل تامین برق در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: این موضوع را از شرکت برق منطقه‌ای استان و توانیر پیگیری کردیم که برق در زمان‌های مناسب و با برنامه‌ریزی قطع شود.

وی با بیان اینکه همه باید همکاری کنیم تا پیک مصرف دو تا سه ماهه بگذرد، تصریح کرد: قطعی برق حتما باید با برنامه‌ریزی باشد تا به تولید آسیب نزند. بنابراین به هیچ عنوان قطعی‌ برق بدون برنامه‌ریزی را نخواهیم پذیرفت. اگر شرکت‌برق جدول برنامه‌ریزی ارائه نکند اقدام قانونی خواهیم کرد و موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

لغو الزام ثبت سفارش برای واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه  

در حالی از سال ۱۳۹۷ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول مصوبه ثبت سفارش برای واردات کالا شده بودند،  تازه‌ترین سخنان معاون فنی گمرک ایران از عدم نیاز به مجوز ثبت سفارش برای واردات کالا به این مناطق یا ترانزیت بین آنها حکایت دارد.

به گزارش ایسنا، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۷ واردات کالا در مناطق آزاد یا ترانزیت کالا بین مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی ملزم به انجام ثبت سفارش بوده است، گفت: بر اساس آخرین تصمیم اخذ شده و ابلاغ معاونت حقوقی رئیس جمهور و معاونت امور مجلس وزارت اقتصاد، ترانزیت خارجی کالا با مقاصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مبدا سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یا مبادی ورودی کشور، بدون نیاز به ثبت سفارش انجام خواهد شد.

به گفته وی، با لغو الزام ثبت سفارش، واردات کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یا ترانزیت کالا بین مناطق، صرفا بر اساس ثبت آماری کالا و اعلام توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام خواهد شد.

واگذاری اختیارات وزارت صمت در حوزه مرزنشینی به استانداران

وزیر صمت از آمادگی این وزارتخانه برای واگذاری تمام اختیارات خود در حوزه مرزنشینی به استانداران خبر داد و گفت: آذربایجان غربی پایلوت برای شروع و اجرای این تصمیم است.

به گزارش ایسنا، علیرضا رزم حسینی با بیان اینکه مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی در وزارت راه و شهرسازی است، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مجموعه همکار در این زمینه همه تلاش خود را در جهت روان‌سازی و تسهیل امور انجام خواهد داد.

تدوین پیشنویس برنامه توسعه صنعت پوشاک و کفش

معاون امور صنایع وزارت صمت از تدوین برنامه عملیاتی توسعه زنجیره ارزش صنعت پوشاک و کفش خبر داد و گفت: این برنامه عملیاتی پس از اعمال اصلاحات نهایی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

به گزارش فارس، مهدی صادقی نیارکی در نشست هم‌اندیشی با تشکل‌های تخصصی صنعت پوشاک و کفش اظهار کرد: برنامه عملیاتی در 4 محور با همکاری تشکل‌های تخصصی و صنایع پیشران تدوین شده است.

وی فراهم‌سازی زیرساخت مناسب جهت تجمیع و احداث واحدهای صنعتی در کشور و ساماندهی زنجیره ارزش، لجستیک و تامین در حوزه کالا را از جمله محورهای این برنامه عملیاتی عنوان کرد و گفت: تسهیل روند تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و صنفی با اتخاذ تمهیداتی در برنامه در نظر گرفته شده است.

کمبود مواد اولیه برای تولید شیرخشک

احتمال کمبود شیرخشک نوازد نگرانی تازه‌ای برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده ‌است.

به گزارش ایلنا، هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک اظهار کرد: از سال گذشته با کندی در تامین ارز ترجیحی مورد نیاز برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد، مشکلات تولید آغاز شد.

وی آخرین تخصیص ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه شیر خشک را مربوط به دی ماه سال گذشته عنوان کرد و افزود: علاوه بر کندی در تخصیص ارز، میزان آن نیز ناکافی بوده و پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست.

وی با تاکید بر اینکه 85 درصد مواد اولیه شیرخشک نوزاد واردتی است،‌ افزود: واردات بخش عمده مواد اولیه، تنها مختص ایران نیست و تمامی کشورهای تولیدکننده شیر خشک عمده مواد اولیه خود را از کشورهای مختلف تامین می‌کنند.

افتتاح اتاق بازرگانی ایران و لهستان

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و لهستان اظهار کرد: تا دو یا سه هفته دیگر امضاهای مربوطه را می‌گیریم و بعد از ماه آگوست یعنی مرداد که تعطیلات اروپایی‌ها تمام می‌شود اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان را افتتاح می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، رحیم بنامولایی گفت: لهستانی‌ها علاقه‌مندند ارتباطات تجاری خود را با ما افزایش دهند. حتی آمادگی دارند در پایان سال جاری میلادی یک نمایشگاه در ایران داشته باشند. منتظر هستیم تا نتیجه مذاکرات وین و انتخابات مشخص شود.

تخم مرغ ۳۵ درصد گران شد

مشاهدات بازار نشان می دهد در جدیدترین تغییرات قیمتی، تخم مرغ با افزایش قیمت ۳۵ درصد و قند و شکر ۱۰ درصد روبه رو شده اند.

به گزارش تسنیم، روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در چند روز اخیر به سایر کالاهای اساسی از جمله لبنیات و شکر رسیده است. مشاهدات بازار نشان می‌دهد در جدیدترین تغییرات قیمتی تخم مرغ با افزایش 35 درصد و قند و شکر 10 درصد روبه‌رو شده‌اند.

در حال حاضر در عمده‌فروشی‌ها هر کارتن تخم مرغ از 137 هزار تومان به 187 هزار تومان رسیده است. به نوعی هر شانه 37 هزار و 500 تومان و هر دانه تخم مرغ 1250 تومان قیمت‌گذاری شده است. قند نیز به هر کیلو 17هزار و 500 تومان و شکر 16 هزار و 500 تومان رسیده است.

فهرست