بسته خبری تولید/ قطع برق صنایع برای تامین مصارف خانگی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. بسته خبری تولید/ قطع برق صنایع برای تامین مصارف خانگی

قطع برق صنایع برای تامین مصارف خانگی، درخواست بخش خصوصی برای تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی، وصول مالیات از خودروهای لوکس، متروکه شدن 6 هزار کانتینر کالا در گمرک شهید رجایی و پاسخ به شایعات درباره معدن‌فروشی، برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه تجارت و تولید در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، شرکت توانیر دستور توقف فعالیت دریافت برق کارخانه‌های فولاد و سیمان از شبکه برق را به شرکت‌های توزیع برق و شرکت‌های برق منطقه‌ای ابلاغ کرد.

در پی خاموشی‌های اخیر، وزارت نیرو با استناد به مصوبه شورای عالی امنیت ملی، به شرکت‌های برق منطقه‌ای و همچنین شرکت‌های توزیع نیروی برق مأموریت داد تا فعالیت برق مشترکان فولادی و سیمانی را متوقف کنند. بر اساس این مصوبه، شرکت‌های برق منطقه‌ای و استان‌ها موظفند ابتدا هشدارهای لازم را به مشترکان فولادی و سیمانی مبنی بر کاهش مصرف برق دریافتی از شبکه تا ۱۰ درصد دیماند مصرفی را که معادل توقف فرآیند اصلی از فعالیت این کارخانه‌هاست، ابلاغ کرده و در صورت عدم همکاری این شرکت‌های تولیدی، برق مشترکان فولادی و سیمانی به طور کامل قطع شود.

درخواست بخش خصوصی برای تمدید مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، درباره تمدید مهلت قانونی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی به رئیس‌جمهور نامه نوشت.

به گزارش تسنیم، در بخشی از نامه شافعی به روحانی آمده است: «فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور که با مشکلات بزرگی همچون تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی مواجه بوده‌اند، از سال 1399 با چالش شیوع بیماری همه‌گیر کرونا نیز روبرو شده‌اند. واحدهای تولیدی و خدماتی کشور در اثر شیوع بیماری مزبور به دفعات در راستای اجرایی شدن مصوبات ستاد ملی مقاله با کرونا، حفظ سلامتی نیروی انسانی خود و قطع زنجیره شیوع بیماری اقدام به تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و یا کاهش نیروی انسانی حاضر در محل کار و تبع آن کاهش ظرفیت تولید کردند.»

رئیس اتاق ایران در این نامه تصریح کرده که تعطیلی‌ها و کاهش ظرفیت تولید منجر به کاهش شدید درآمد فعالان اقتصادی، افزایش هزینه‌ها و همچنین عدم امکان ایفای به موقع تعهدات اداری و مالی بنگاه‌های اقتصادی شده است.

شافعی در این نامه از رئیس‌جمهور درخواست کرده مهلت قانونی ارائه اظهارنامه اشخاص حقوقی تا پایان شهریور امسال تمدید شود.

ارتباط بنگاه به بنگاه با چین آغاز شد

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از انعقاد قراردادی در حوزه صنایع کوچک با شانگهای خبر داد.

به گزارش ایسنا، خرداد امسال مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین افتتاح و تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه امضا شد.

علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این زمینه گفت: بر اساس این قرارداد، بنگاه‌های کوچک و متوسط در دو کشور شناسایی و نیازمندی‌های آن‌ها نیز مشخص می‌شود تا بین آن‌ها ارتباط برقرار شود.

به گفته وی با این ارتباط، تبادل علمی و تکنولوژیک انجام خواهد شد که بیشتر در حوزه بنگاه به بنگاه است، نه در حوزه شهرها.

جزئیات وصول مالیات از خودروهای لوکس

اطلاعات کامل خودروهای تجملی (لوکس) موجود در کشور در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است و به محض تصویب و ابلاغ آئین‌نامه‌های اجرایی اخذ مالیات از این خودروها، این قانون اجرایی خواهد شد.

به گزارش تسنیم، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اخیرا اعلام کرد: اطلاعات کامل خودروهای لوکس یعنی خودروهایی که ارزش روز آنها بیش از یک میلیارد تومان باشد یا به صورت تجمیعی، خودروهای یک فرد یا افراد تحت تکفلش بیش از یک میلیارد تومان باشد را نیروی انتظامی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داده است و این سازمان به راحتی با علم و اطلاع، می‌تواند درباره مالیات آن‌ها تصمیم گیری کنند.

آیین‌نامه‌های اجرایی اخذ این مالیات به دولت فرستاده شده و در کمیسیون اقتصادی دولت هم به تصویب رسیده است. این آیین‌نامه‌ها بعد از طرح در هیات دولت، تصویب و برای اجرا به دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌شود. براساس قانون، تا دی یا بهمن‌ برای وصول مالیات از خودروهای تجملی مهلت داریم اما بعد از ابلاغ، میزان مالیات مشمول برای صاحبان این خودروها اعلام خواهد شد.

متروکه شدن 6 هزار کانتینر کالا در گمرک شهید رجایی بندرعباس

ناظر گمرکات استان هرمزگان گفت: از سال 99 حدود 6 هزار و 400 کانتینر کالا در حال انجام تشریفات متروکه شدن و تحویل به سازمان اموال تملیکی است.

به گزارش فارس، ابوالفضل اکبرپور با اشاره به وضعیت کالای متروکه در بندر شهیدرجایی و گمرکات استان هرمزگان اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تا پایان سال 98 تعداد 62 هزار و 139 ردیف (کانتینر) موضوع تعداد 17 هزار قبض انبار به وزن 854 میلیون تن بوده است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس افزود: بیش از 13 هزار و 300 کانتینر مربوط به سال 96 است، بیش از 27 هزار و880  کانتینر در  سال 97 و حدود 21 هزار کانتینر نیز سال 98 متروکه شد.

ناظر گمرکات استان هرمزگان تاکید کرد: از فهرست فوق بالغ بر 13 هزار و 5 قبض انبار در حین انجام تشریفات متروکه شدن توسط صاحب کالا از گمرک ترخیص و از بندر شهیدرجایی خارج شده است.

پاسخ به شایعات معدن‌فروشی

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع‌معدنی با اشاره به انتشار مشکوک برخی شایعات درباره طرح آزادسازی 6000  محدوده و معدن غیرفعال با عنوان معدن فروشی اعلام کرد: وزارت صنعت در تلاش برای خروج معادن از حبس و رکود حاکم بر این بخش است.

به گزارش شاتا، اسداله کشاورز با اشاره به انتشار برخی شایعات در مورد طرح آزادسازی 6000 محدوده و معدن غیرفعال کشور با تیتر معدن‌فروشی اعلام کرد: بیان چنین مطالبی آن هم در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با اقدامات علمی و عملی در تلاش برای خروج معادن از حبس و رکود حاکم بر این بخش است، توهم است نه واقعیت.

کشاورز با بیان اینکه این وزارتخانه پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه بیشتر به بخش معدن نسبت به احصاء معادن غیرفعال اقدام کرد، افزود: آزادسازی محدوده‌های معدنی غیرفعال از 2 سال پیش تاکنون دستور کار این وزارتخانه بوده، اما به دلایلی اجرای آن محقق نشده بود، در حقیقت آزادسازی پهنه‌های مطالعه شده از سال ۹۵ انجام می‌شده و یکی از تکالیف مستمر و متداول معاونت امور معادن و صنایع معدنی بوده است و ارتباطی به مزایده‌ها یا ابتدا و انتهای دولت ها ندارد.

وی آزادسازی ۶ هزار محدوده و معدن حبس شده کشور را اقدامی شجاعانه و خردمندانه دانست و گفت: بیش از یکسال از اتمام مطالعات برخی از این پهنه‌ها گذشته بود و کاملا بلاتکلیف بودند و باعث بلوکه شدن بیش از ۳۰۰ هزار کیلومترمربع شده بودند و باید توجه کرد که با آزادسازی و واگذاری این معادن، رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال در بخش معدن و همچنین تأمین مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی سراسر کشور انجام خواهد شد.

فهرست