به مناسبت روز صنعت و معدن مطرح شد؛ لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌های خصوصی در حل مشکلات صنعت و معدن

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. به مناسبت روز صنعت و معدن مطرح شد؛ لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌های خصوصی در حل مشکلات صنعت و معدن

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران بر لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌های خصوصی و تشکیل شورای عالی تشکل‌ها جهت حل مشکلات بخش صنعت و معدن تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران : رضا امیدوار تجریشی ضمن تبریک دهه تولید و تجارت اظهار کرد: عمده سهم ناخالص تولید داخلی در دنیا و ایران متعلق به بخش صنایع و معادن است و یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی نیز میزان اشتغال پایدار در حوزه صنعت و معدن یک کشور است.

وی حداقل حدود ۲۵ درصد سهم از صادرات غیرنفتی را متعلق به بخش صنعت و معدن دانست و افزود: درآمد اصلی ارزی هر کشور بر مبنای صادرات و میزان تولید، صادرات و مصرف محصولات فولادی و معدنی نشان‌دهنده پویایی آن است.

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن، تجارت جوانان ایران خاطرنشان کرد: ایران از نظر لجستیکی، جغرافیای سیاسی و منابع طبیعی از ظرفیت بالایی در بخش صنعت و معدن برخوردار است و افزایش رشد و توسعه صنعتی و معدنی کشور، ارتقای کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

امیدوار تجریشی درباره اثرات حذف ارز ترجیحی در بخش صنعت و معدن گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت اتفاقی مبارکی است ولی این موضوع الزاماتی دارد که باید رعایت شود پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه اختصاص می‌یافت و این ارز هم مبنای اخذ عوارض صادراتی بود، حال با حذف ارز ترجیحی مبنای محاسبه تغییر یافته است و میزان عوارض صادراتی به شدت بالا رفته است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه جدیدا دولت لایحه‌ای به مجلس ارسال کرده تا با اعمال اصلاحاتی، میزان عوارض صادراتی را به یک درصد برساند و از اثرات حذف ارز نیمایی بر صادرات بکاهد چون صادرات عامل ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور محسوب می‌شود و این موضوع مورد تاکید تشکل‌های خصوصی است.

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن، تجارت جوانان ایران در زمینه مشکل قطعی برق و گاز صنایع نیز تصریح کرد: در این خصوص باید چند نکته را مدنظر قرار داد، از طرفی موقعیت بسیاری از صنایع از نظر آمایش سرزمینی و جغرافیای سیاسی ایراد دارد. همچنین در زمینه توزیع انرژی عدالت برقرار نیست، به عنوان مثال یک کارخانه‌ در خراسان و خوزستان هر دو هزینه یکسانی برای گاز پرداخت می‌کنند. این در حالی است که هزینه انتقال گاز در خوزستان به نسبت خراسان متقاوت است و بنابراین این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری کافی در صنعت برق و گاز نداشتیم بنابراین لازم است با رفع مسائل تحریمی و همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه اقدام و با کاهش هزینه، تولید و استخراج حامل‌های انرژی را افزایش دهیم.

رضا امیدوار تجریشی تاکید کرد: کشورهای همسایه ایران مانند قطر در زمینه تامین انرژی پیشی می‌گیرند و در میدان‌های مشترکی که داریم رقیب جدی ما هستند لذا باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدام کرد.

دبیرکل هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نقش تشکل‌های صنفی و مدنی اظهار کرد: وجود تشکل‌ها نقش موثری در حل مشکلات دارد. در همین راستا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به وزارت صمت پیشنهاد داده است که شورایی تحت عنوان شورای عالی تشکل‌ها تشکیل شود. وزارت صمت می‌تواند در زمینه بهبود فضای کسب‌وکار، اخذ تصمیمات و صدور بخشنامه در حوزه‌های مختلف از نظرات شورای عالی تشکل‌ها بهره‌مند شود. مجلس نیز می‌تواند از این مشورت‌ها بهره‌مند شود و از ظرفیت تشکل‌های خصوصی و  صنفی استفاده کند.

امیدوار تجریشی خاطرنشان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، صنعتگران و فعالان بخش صنعت و معدن سربازان جنگ اقتصادی هستند که علی رغم وجود تحریم و فشارهای اقتصادی ایثار کردند و با خودگذشتگی در جهت پیشرفت کشور و خنثی‌سازی تحریم‌ها گام بر می‌دارند.

فهرست